Op deze manier ga jij wel overtollig buikvet verliezen!

klein buikje overgewicht buikvet verliezen

Hoe hard je het ook probeert, het lukt maar niet om buikvet te verliezen. Herkenbaar? Dan zit je bij dit artikel goed. Buikvet verliezen is iets wat makkelijk kan zijn, zodra je de juiste kennis hebt. Veel mensen hebben last van een buikje en willen deze dan ook al te graag verliezen. Maar hoe doe je dit op de juiste manier? En zijn er bepaalde schema’s die hier bij kunnen helpen? Welke voedingsmiddelen helpen bij het vet verbranden? En kan je buikvet plaatselijk verliezen? In dit artikel zal ik je alles duidelijk maken over het verliezen van vet rondom je buik.

Vet verliezen of aankomen

Wat betreft buikvet verliezen is het goed om te begrijpen hoe vetverlies werkt. Je verliest namelijk alleen vet wanneer je minder calorieën eet dan dat je verbruikt. Dit werkt ook met het aankomen van vet zo. Wij mensen hebben namelijk ieder een eigen caloriebehoefte. Dit getal zegt eigenlijk simpelweg hoeveel calorieën wij dagelijks verbruiken met lichamelijke processen en eventuele beweging. Het verschilt dus ook erg per persoon hoeveel calorieën je mag eten. Wanneer je elke dag precies zoveel calorieën eet dan de berekende caloriebehoefte, betekent het dat je niet zult aankomen. Je eet namelijk precies wat je nodig hebt om de dag door te komen. Mocht je hier dagelijks overheen gaan, zul je merken dat je zwaarder wordt.

Waarom buikvet verliezen belangrijk is

Veel mensen willen buikvet verliezen omdat ze het niet mooi vinden. Zeker wanneer je een best slank lichaam hebt, kan dat beetje vet boven de broekrand je aardig irriteren. Dit is alleen niet de enige reden dat buikvet verliezen gewild is. Buikvet kan namelijk ook gezondheidsrisico’s met zich meebrengen. Door dit “lelijke vetrandje” aan te pakken ben je ook bezig met het verbeteren van je gezondheid

Er zijn twee soorten buikvet. Je hebt vet aan de oppervlakte en vet dat dieper rondom je organen zit. Het vet op de oppervlakte of onder de huid is niet heel ongezond. Het vet rondom je organen, het visceraal vet, kan het risico op hartproblemen, diabetes en andere aandoeningen aanzienlijk verhogen. Is je buik vooral een beetje kwabbig en zacht, dan is het probleem vermoedelijk vooral het vet aan de oppervlakte. Heb je een bolle, opgezette buik die hard aanvoelt? Dan zit er een groot gedeelte van het vet onder de stevige laag van je buikspieren. Het is voor je gezondheid belangrijk om dit buikvet te verliezen.

Hoe kan ik buikvet verliezen?

Omtrent het verliezen van buikvet kan je online veel verschillende verhalen horen. Van speciale voeding die de vet verbranding stimuleert tot in de oneindigheid sit ups doen om dat buikvet te verliezen. Tijd om dit eens helderder uit te leggen aangezien niet alles klopt. Lees hieronder 3 redenen waarom jij nog geen progressie ziet in het verliezen van jouw buikvet:

Buikvet verliezen door middel van speciale voeding

Op het internet vind je onder de zoekterm buikvet verliezen enorm veel hits. Je komt veel vet verbrand schema’s tegen of zogenaamde life hacks. Elke dag een lepel appelazijn of meer rood fruit drinken. Ook bladgroenten en groene thee zijn veelgehoorde middeltjes die zogenaamd extra buikvet verliezen. Maar hoe zinnig zijn deze tips? Helaas maar ze zijn allemaal niet heel zinnig. Er zijn producten die vetverbranding stimuleren. Deze hebben echter maar een minimaal effect. Vetverbranding is namelijk geen machine die je met meer brandstof dubbel zo hard kan laten werken.

Nog belangrijker is het feit dat ook al zouden die producten helpen bij het verbranden van vet, het is niet meteen buikvet wat ze verliezen. Er is geen enkel product die je namelijk plaatselijk vet kan laten verbranden. Je vetreserve is namelijk 1 grote voorraad. De overschotten worden hier evenredig verdeeld en de tekorten worden overal evenredig vandaan gehaald. Dus nee, het lepeltje appel azijn in de ochtend gaat geen kilo’s buikvet verliezen. Er bestaat gewoon geen voeding die plaatselijk buikvet kan verliezen.

Buikspieroefeningen

Dit hangt een beetje samen met de illusie van plaatselijk vet verbranden. Mensen denken namelijk nog steeds dat je buikvet kunt verliezen door middel van genoeg buikspieroefeningen. En toch zijn er genoeg mensen die met een dagelijks buikspierkwartiertje weinig vet zijn verloren op de buik. Dit kimt doordat je lichaam niet vet van de plaats haalt waar het energie nodig heeft. Je stofwisseling werkt als 1 geheel waarbij het alle voorraden gebruikt. Dus als jij je buikspieren inspant, wordt de energie uit alle vetreserves over je lichaam gehaald. Je buikspieren gebruiken niet heel veel energie waardoor dit resultaat vrij beperkt is.

Om buikvet te verliezen, zal je dus niet alleen moeten focussen op je buik. Je zult namelijk veel energie uit je lichaamsvet moeten halen dat ook de reserves uit je buik leeggehaald moeten worden. Daarom is het een betere manier om bijvoorbeeld een uur stevig door te fietsen of wat te gaan fitnessen. Je hebt immers toch een energietekort nodig om het buikvet te verliezen.

Buikvet en cortisol

Maar hoe kan het dan zijn dat sommige mensen meer vet op hun buik hebben dan andere. Sommige mensen hebben namelijk slanke ledematen maar een redelijk volle buik. Of mensen hebben bijvoorbeeld meer vet bij hun ledematen maar een smallere taille. Hoe kan dit? De reden daarvoor is dat je lichaam wel degelijk de voorkeur kan geven aan bepaalde plekken voor opslag. Die worden niet bepaald door de spieren die je traint in de gym of door wat je eet. Dit wordt namelijk grotendeels bepaald door je hormonen.

Je hormonen bepalen waar je lichaam het extra vet denkt nodig te hebben. Buikvet verliezen is vrijwel onmogelijk wanneer jij een hormonaal disbalans hjebt. Meer buikvet hangt bijvoorbeeld nauw samen met een groot overschot aan cortisol. Cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Hoe meer cortisol in je lichaam, hoe harder het zich klikt aan dat vet op je buik. Het verbrandt namelijk liever andere vetreserves dan het buikvet. Stress en buikvet verliezen is dus geen goede combi.

Hoe kan ik dan wel buikvet verliezen?

Om nou echt stappen te maken in jouw afvalproces is het een noodzaak om je lichaam in balans te brengen. Enerzijds heb je namelijk een gezond dieet nodig met een calorietekort om het vet te verliezen. Aan de andere kant kan je met voeding en levensstijladvies je stress verminderen. Hierdoor zul je ook minder cortisol in je lichaam hebben. Hieronder zal ik je wat tips geven die je kunt gebruiken om buikvet te verliezen:

Voedingsschema

dieetschema.nl voedingsschema buikvet verliezen

Een voedingsschema zorgt ervoor dat jij op basis van jouw gegevens voldoende eet. Dit is zowel op basis van je calorieën als je macronutriënten. Wanneer je wilt afvallen heb je namelijk minder calorieën nodig, maar niet meteen extreem weinig. Het tekort moet niet te groot worden. Je lichaam ervaart een te streng dieet namelijk als een stressfactor waarbij het juist buikvet wilt behouden. Een gebalanceerd dieet is dus belangrijk. Het voorziet je ook van de gezonde vetzuren en anti-oxidanten waardoor je beter tegen stress bestemd bent. Hierdoor blijft het effect van cortisol beperkt.

Mocht je op zoek zijn naar een goed voedingsschema, zou je het schema van DieetSchema.nl kunnen bekijken. Dit dieet schema wordt namelijk samengesteld op basis van jouw behoefte. Je vult een simpele vragenlijst in, geeft je gegevens op en rekent €14,95 af. Vervolgens ontvang je binnen een halfuur jouw gepersonaliseerde voedingsschema. Deze is goed voor 2 weken aan maaltijden en is voorzien van ontbijt, lunch, diner en snacks. Neem gerust een kijkje op de site of lees het verhaal van de 28-jarige Anton uit Roosendaal die doormiddel van Dieetschema.nl maar liefst 28 kilo is afgevallen.

Let op de snelle suikers

Ik weet het. Ze zijn zo ontzettend lekker. Een snicker of mars hier, een handje snoep daar. Het is zo verleidelijk. Ik zeg ook niet dat je ze compleet moet vermijden. Snelle suikers hebben nou eenmaal een grote invloed op ons bloedsuikerspiegel. Een stabiele bloedsuikerspiegel is naast je calorietekort een belangrijke factor om je buikvet te verliezen. Een te hoog insuline-niveau vertelt je lichaam namelijk om vet op te slaan. Bij een stabiele bloedsuikerspiegel kan er vet worden vrijgemaakt om te verbranden. Door de snelle suikers piekt en daalt ons bloedsuiker heel hard. Hierdoor heb je vaak na zulke snelle suikers een energiecrash en de drang om er meer van te eten. Door ze te vermijden en gezondere opties te kiezen, zal dit positief bijdragen tijdens het verliezen van je buikvet.

Eet minder vaak

Door minder vaak te eten kan je het insuline niveau positief beinvloeden. De hele dag door snacken helpt namelijk niet je verbranding hoog te houden, maar wel je insule niveau. Je lichaam kan (zonder dat wij dit weten) best een paar uur zonder eten. Juist op die tussentijdse momenten is buikvet verliezen makkelijker omdat ons lichaam geen suikers heeft om te verbranden. Het zal overgaan op vet.

Ook het overslaan van je ontbijt kan goed helpen. Je verlengt namelijk nu de periode van niet eten, wat sterker is dan het laten liggen van je snacks. Het overslaan van je ontbijt heeft een positief effect op je insuline-niveau, je testosteron en je groeihormoon. Dit principe kennen we ook wel als intermittent fasting en is een effectief afval middel.

top view gezond eten groenten fruit buikvet verliezen

Eet meer groenten

De meeste groenten bevatten meer dan 90% water en een heleboel vezels. Ze zijn hierom dan ook heel laag in calorieën, maar verzadigden ze wel. Ook bevatten groenten veel belangrijke vitamines en mineralen zoals magnesium, zink en vitamine K. Dit zijn vitamines die je energiek doen voelen en het cortisolgehalte een stuk verlagen.

Eet meer plantaardig

Bij plantaardige producten moet je denken aan groenten, fruit, zaden en peulvruchten. Ze zijn supergezond en bevatten meer vezels en minder calorieën dan 9 van de 10 dierlijke producten. Wanneer je moeite hebt met afvallen doordat je graag veel eet, zal ik je aanraden om meer te focussen op plantaardige voeding. Zo kan je makkelijker je honger stillen zonder te veel calorieën binnen te krijgen.

Uiteraard telt dit alleen voor gezonde onbewerkte voeding. Snelle suikers zijn ook plantaardig, maar bevatten veel koolhydraten. Die kun je dus beter niet te veel gebruiken in een eetschema om af te vallen

Blijf zoveel mogelijk nuchter

Buikvet verliezen en alcohol drinken gaan helaas niet echt samen. Alcohol bevat ongeveer per gram meer calorieën (7 kcal / gr) dan een grammetje suiker (4kcal/g). Het lichaam ervaart alcohol als een toxisch product en dit belast onze lever. Een overbelaste lever is bijvoorbeeld niet in staat om oestrogeen af te breken. Dit kan bij zowel de mannen als de vrouwen oestrogeendominantie veroorzaken. Dit zorgt bij beide voor meer buikvet opslag. Ook zorgt alcohol ervoor dat er meer cortisol wordt aangemaakt.

En nu gaan we aan de slag met het verliezen van buikvet

Zojuist hebben we een artikel gelezen hoe het verliezen van buikvet werkt. Het is namelijk belangrijk om een calorietekort te creëeren. Dit is de enige manier namelijk om kilo’s te verliezen. Buiten het feit dat veel mensen zich kunnen ergeren aan een buikje, is het verliezen van buikvet ook zeker goed voor je gezondheid. Door een strakker lichaam te hebben voorkom je ziektes zoals diabetes of hart- en vaatziekten. Let er op dat je dit vet niet gaat verliezen door middel van bijvoorbeeld een lepeltje appelazijn in de ochtend. Het verliezen van vet komt echt alleen door het verminderen van je calorieën. Je zal dus gezonder moeten gaan eten.

Hoe doen we dit?

Gezonder eten om buikvet te verliezen kan je op 2 manieren aanpakken. Wat ik vaak aanraad is om je caloriebehoefte te berekenen via deze knop. Door hier 300-500 calorieën af te halen, weet je jouw nieuwe dagelijkse behoefte. Dit kan je invullen met van alles wat je lekker vindt. Probeer hierin slim te kiezen. Iedereen kent namelijk wel gezondere opties voor lekkere dingen. Zo kan je als friet bijvoorbeeld meer ovenfriet proberen. Op deze manier probeer je door eigen kennis en/of recepten online jouw week in te vullen. Aan het eind van de week zal je totale calorietekort (300-500 x 7) 2100-3500 calorieën moeten zijn. Op deze manier zal jij iedere week weer gemiddeld 1 tot 1,5 kilo verliezen. Wanneer je progressie wat stagneert is het belangrijk om je behoefte opnieuw te berekenen. Je bent immers lichter geworden, dus zal minder calorieën nodig hebben dan eerst.

Manier 2 is een iets “simpelere manier”. Het is namelijk op basis van een voedingsschema. Ik heb hem al eerder aangehaald in dit artikel maar het schema van Dieetschema.nl is hierin wel echt het beste. Voor de lage prijs krijg je een volledig gepersonaliseerd schema met alleen maaltijden die jij lust. Zo krijg je alles binnen wat je nodig hebt en val je af. Je kan er voor kiezen dit te combineren met eigen kennis. Zo haal je wat maaltijden uit het schema en vul je dit aan met eigen inbreng.

Welke manier je ook kiest, het allerbelangrijkste is om jezelf geen restricties op te leggen. Restricties demotiveren je namelijk alleen maar. Al kies je ervoor om het zelf te doen, aan de hand van het Dieetschema of een combi hiervan. Onthoudt dat er meerdere wegen leiden naar Rome, dus ook naar het verliezen van jouw buikvet. Mocht je vragen hebben over dit onderwerp, stuur ze gerust in de reacties. Het team van EnergiekWorden helpt je graag verder! 🙂

dieetschema.nl voedingsschema buikvet verliezen

Start vandaag met het verliezen van je buiket

Klik op de knop hier beneden om naar het persoonlijke dieet schema te gaan

Ga DIRECT naar het boek!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.