Thuis trainen en fit blijven doe je op deze manier!

Ook tijdens een lockdown is het mogelijk om fit te blijven! Lees het allemaal in dit artikel.

Natuurlijk ga je liever naar de sportschool, maar om fit te blijven kan je ook gewoon thuis trainen. Zeker met betrekking op de tijd waar in we leven kan het handig zijn om te weten hoe je het beste kan thuis trainen. Het is nou eenmaal belangrijk om door te gaan met sporten wanneer we bijvoorbeeld in een lockdown zitten. Als je dan niet meer kan sporten, zal je ook een stuk sneller wat ongezonds uit de kast halen. Bewegen en fit blijven is juist enorm belangrijk voor je gezondheid! Daarom vertellen we je in dit artikel meer over thuis trainen en hoe jij je kracht kan blijven behouden, hoe je fit kan blijven door middel van thuis trainingen en geven we je een aantal tips hiervoor! Lees je mee?

Thuis trainen en fit blijven in een lastige tijd

Vooral in de tijd waar we nu in leven met een lockdown zijn vele van ons druk bezig met het verzinnen van thuis trainingen om zo toch nog wat kracht te behouden en fit te blijven. Ook zijn er veel mensen die denken dat dit een mooie break is om even goed rust te pakken of vinden sommige onder ons het niet waard om zonder apparatuur te trainen. Thuis trainen is nou niet het leukste wat je kan doen maar het kan je alsnog goed helpen om je vooruitgang op pijl te houden. Misschien heb je geluk en kan je de oude gewichten weer uit de schuur halen, maar trainen met je lichaamgewicht is ook geen goede manier om jezelf sterk te houden. Trainen met lichaamgewicht kan juist heel afwisselend en een goedekope manier zijn van trainen. Je hebt namelijk geen squatrek, benchpress of gewichten nodig.

Thuis trainen is makkelijker dan je denkt!

Thuis trainen is dan misschien niet het leukste wat je kan doen, maar het brengt wel veel voordelen met zich mee. Ik denk dat het aardig goed lukt om je om te halen om toch een keer thuis te trainen. Zoals we hierboven al hadden aangegeven is een home workout enorm goedkoop! Je hebt geen sportschool nodig waarbij je maandelijks een bedrag betaald en daarnaast ben je vrij om te trainen waar je wilt, of dat nou binnen of buiten is. Het is alleen jij en je eigen lichaam waarmee je traint! Ook kan je nooit te zwaar trainen. Als je oefeningen met je eigen gewicht doet weet je wat je eigen lichaam aankan. Hierdoor bepaal je zelf de controle over je lichaam en voel je sneller aan of de oefening goed voelt. Daarnaast kan je makkelijker je eigen tempo aanhouden omdat er niemand is die tegen je zegt dat je harder of sneller moet trainen.

Het thuis zitten zal dan ook je routine veranderen. Niet alleen die van in de sportschool maar over het algemeen. Omdat je niet de apparatuur hebt die je normaal gebruikt is het handig om een nieuw traininggschema voor thuis te maken. Vaak bevat deze net wat andere oefeningen zoals gripkracht, cardio, stretching en lichaamgewichtsoefeningen. Omdat je in de sportschool vaak alleen aan krachttraining doet, kunnen dingen als gripkracht en strechting goed zijn voor je lichaam en wie weet voeg je dit wel standaard toe aan je schema. Dit is goed voor je conditie en de flexibiliteit van je lichaam. Ook kan dit zelfs blessures voorkomen! Ook ben in je in je eigen omgeving en is het dus niet meer mogelijk om je waterfles of koptelefoon te vergeten, dit is namelijk een van de meest irritante dingen die er kunnen gebeuren! En als laatst bespaar je ook nog eens tijd omdat je niet op de fiets hoeft te springen of je auto moet pakken.

Hoe thuis trainen?

Zoals we hierboven al hebben aangegeven is het belangrijk om je trainingsschema te veranderen. Je hebt natuurlijk niet dezelfde apparaten als de sportschool thuis staan. Je zal het moeten doen met wat je hebt. Als je dan echt nog iets wilt hebben om het thuis trainen te verbeteren, kan je elastieken of dumbells bestellen. Hiermee kan je net iets meer en word je training toch een stuk leuker. Maar laten we het van de positieve kant bekijken. Het is namelijk nog steeds mogelijk om je kracht te onderhouden tijdens het thuis trainen. Lees nog een stukje verder, we gaan het hieronder hebben over oefeningen en hoe je alsnog fit kan blijven.

Krachttraining

Niet getreurt, krachttraining thuis is nogsteeds mogelijk! Alleen zal je het voornamelijk moeten doen met je lichaamsgewicht. Het is even logisch nadenken, maar een squat kan je ook thuis doen zonder squatrek of barbell. Ook kan je in plaats van een benchpress een aantal pushups doen, bij deze oefening heb je vrijwel dezelfde houding en maak je dezelfde beweging. Verder kan je nog pull-ups doen voor je rug, een handstand pushup voor je schouders en sit ups voor je buikspieren. Zo zijn er nog een heleboel oefeningen op te noemen. Nu kan het zijn dat de oefeningen te makkelijk gaan met je lichaamsgewicht. Gebruik dan bijvoorbeeld een tas met boeken op je rug of een emmer met zand. Ook kunnen we aanraden om resistance banden te bestellen. Dit is gemaakt van een soort rubber, hoe harder je aan het elastiek trekt, des te meer spanning. Hierdoor word de beweging ook zwaarder en kan je dus zwaarder trainen. Zo is het toch nog mogelijk om goed thuis te trainen.

Maak een parcour

Een manier om het thuis trainen leuker te maken is om een parcour neer te leggen. Op deze manier maak je het ook een stukje intensiever voor jezelf. Je kan dit eventueel ook met vrienden doen en elkaar aanmoedigen om harder te trainen. Je kan bijvoorbeeld naar een park gaan of gewoon in je tuin trainen. Leg dan een parcour uit met 4 oefeningen. Bij de eerste oefeningen doe je als voorbeeld 10 push ups, bij de volgende oefening 10 pullups, bij andere oefening 10 squats en bij de laatste oefening 10 dips. Neem 30 seconden tot een minuut rust, en gaan! Hierbij kan je de aantal reps verhogen of de rust verlagen. Dan maak je het ook nog een beetje leuk voor jezelf!

Hardlopen of wandelen

Misschien ben je niet zo’n fan van cardio, maar het kan er toch goed voor zorgen dat je fit blijft wanneer je alleen thuis kan trainen. Vooral hardlopen zorgt ervoor dat je een stukje conditie onderhoud en opbouwt. Dat is een hele andere soort conditie dan alleen maar zwaar trainen in de sportschool. Probeer bijvoorbeeld elke keer als je gaat hardlopen een stukje langer te lopen of juist minder te rusten. Ben je nou geen fan van hardlopen kan je ook gewoon een stukje gaan wandelen. Hiermee zal je ook calorieen verbranden. Vaak is wandelen goed om je hoog even leeg te maken en je gedachte te verschuiven. Ook is dit goed voor je immuunsysteem. Je zet je lichaam namelijk in beweging en daardoor word je bloed beter door je lichaam getransporteerd. Dit zorgt uiteindelijk ook voor een betere zuurstofopname.

Maak een routine

Als je een vaste routine maakt voor het thuis trainen zal je merken dat je het langer vol zult houden. Wat goed helpt is trainen op een vast tijdstip. Je kan bijvoorbeeld na je werkdag een pre-workout nemen of iets van cafeine, daarna gaan trainen en als je daarmee klaar bent gaan avondeten. Zodra je dit opneemt in je dagelijkse routine zul je merken dat het makkelijker vol te houden is en dat je het ook nog lekker gaat vinden om een routine te hebben.

Stretchen

Je home workouts zullen vast niet langer duren dan een uur. Probeer een keer 10 minuten aan je trainingen te plakken om goed te strechten. Het is ook belangrijk om een keer iets nieuws te doen, dus als je dit nog nooit gedaan hebt is dit je kans. Strechten kan namelijk je flexibiliteit en je postuur verbeteren. Dit zijn dingen waar je later profijt uit zult halen. Dit voorkomt namelijk samengetrokken borst en schouderspieren. Door ze af en toe goed te rekken verbetert dit je houding en word alles op zijn plek gehouden. Het is niet verstandig om dit dan direct na je training te doen. Zoals in bovenstaande volgorde is het goed om eerst te traingen, dan een kleine wandeling te nemen om je spieren tot rust te laten komen en dan uiteindelijk even te strectchen. Zo kan je met thuis trainen deze routine volgen!

Voeding is het belangrijkst!

Als je alleen maar thuis kan trainen zal het waarschijnlijk zo zijn wat je ook minder gaat trainen omdat je het minder leuk vind. Daar is op helemaal niks mis mee! Zodra jij 3 keer per week een full body workout doet, kan je nogsteeds je spieren en kracht onderhouden. Maar omdat je minder beweegt is het wel enorm belangrijk om goed op je voeding te letten. Het is dan ook belangrijk om te weten wat je caloriebehoefte is en om daar dus niet heel overheen te gaan. Zodra je deze berekend hebt is het handig om de calorie die je eet bij te houden zodat je niet perongeluk meer eet. Zorg er dan ook voor dat je de juiste verhouding macronutrienten eet. Als je deze twee tips volhoudt weten we zeker dat je makkelijk fit blijft en niet zult aankomen. Toch weten we dat het soms lastig is om dit vol te houden. Hiervoor kan je bijvoorbeeld een dieet schema gebruiken als hulpmiddel.

Vooral als je ook hard traint is het ook belangrijk om je spieren goed te laten herstellen. Dit lukt alleen als je de juiste voeding aanhoud. Zorg ervoor dat je in ieder geval genoeg eiwitten binnekrijgt waardoor je spieren dus goed kunnen herstellen. Een eiwitrijk dieet is daarom een goede keuze. Niet alleen zal dit ervoor zorgen dat je spieren goed herstellen, maar ook geven eiwitten een verzagdigd gevoel waardoor je eerder vol zit. Dit voorkomt dat je meer zal eten dan je caloriebehoefte. De beste momenten om eiwitten te eten zijn net na je trainingen of voordat je gaat slapen. Genoeg eiwitten in combinatie met voldoende groenten zullen ervoor zorgen dat je gezond en fit blijft.

Waarom eiwitten?

In eiwitten zitten aminozuren waar het lichaam niet zonder kan. Zo zijn de aminozuren nodig voor het opbouw van bijvoorbeeld cellen en voor allerlei processen in het lichaam. Verder helpen eiwitten ook met een gezond eetpatroon en helpt voeding met veel eiwitten voor het blijven op gewicht. Dat komt voornamelijk doordat eiwitten een goed verzadigt gevoel geven en belangrijk zijn om het spierweefsel in stand te houden. Anders verwoord zijn eiwitten dus nodig voor het opbouwen en onderhouden van je spieren.

Als je een intensieve sporter bent en je gaat regelmatig naar de sportschool word het aangeraden om toch iets meer eiwitten te eten waardoor de spieren optimaal herstellen. Denk hierbij aan zo’n 1,5 tot 1,8 gram ewit per kilo lichaamsgewicht. Zodra je de maaltijden goed samenstelt, kan je deze hoeveelheid eiwitten gewoon uit normale voedingsmiddelen halen. Als je hier moeite mee hebt kun je extra eiwitten halen uit bijvoorbeed producten zoals eiwitshakes en eiwitrepen.

Vandaag nog beginnen met een eiwitrijk dieet?

Of je nu thuis aan het trainen bent of in de sportschool, eiwitrijk eten is belangrijk voor je spierherstel. Een eiwitschake per dag is echt niet genoeg. Het is belangrijk om je eiwitten te verdelen over alle maaltijden die je op een dag eet. Als je al lang sport moet je dit ondertussen ook wel weten. Als je niet genoeg eiwitten eet kunnen je spieren niet goed herstellen. Hierdoor kan je je spieren overbelasten en geblesseerrd raken. Dat willen we natuurlijk voorkomen en daarom hebben we wellicht een hulpmiddel voor je! Een eiwitrijk receptenboek waarin voor de hele dag eiwitrijke recepten in staan. Er staan recepten in voor smoothies, snacks en nog veel meer! Wil je een kijkje nemen op de website? Klik op de knop hieronder!

Hoe kan je beginnen met thuis trainen?

Om nu uiteindelijk te beginnen met thuis trainen is het belangrijk dat je voor jezelf een trainingsschema maakt. Kijk wellicht een keer in de schuur, misschien vind je iets wat je kan gebruiken voor je trainen. Denk dan bijvoorbeeld aan een bezem. Hang aan beide uit einde een pas met een paar boeken en voila, je hebt een stang waarmee je verschillende oefeningen mee kan doen. Heb je geen dingen die je kan gebruiken? Prima, we hebben je eerder in dit artikel al uitgelegd hoe je makkelijk met je lichaamsgewicht kan trainen. Probeer je workout wat intensiever te maken door minder rust te pakken en parcourtjes te maken. Dit is ook nog is een leuke manier van trainen waardoor je het wellicht nog volhoudt ook. Als je het nou echt lastig vind om hier mee te beginnen hebben we wel iets voor je!

De Vet Killer is een e-book die jou kunnen helpen met het thuis trainen. In dit e-book vind je verschillende trainingschema’s voor verschillende oefeningen die je thuis kan uitvoeren. Ideaal voor wanneer de sportschool dicht is of wanneer je even snel wilt trainen tussendoor. De workouts zijn niet langer dan 25 minuten, maar als je wilt kan je altijd zelf nog oefeningen toevoegen aan het progamma. Je spreekt elke spiergroep aan en ze helpen met het verbeteren van je conditie. Hierdoor moet je wel fit blijven dus! We geloven erin als je het artikel goed hebt gelezen je nu weet hoe je thuis kan trainen en fit kan blijven. In combinatie met de Vet Klikker e-book blijf jij fit!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.