Eiwitrijke voeding is belangrijk voor een goede gezondheid.

eiwitrijke voeding cartoon linksboven

Dat eiwitten belangrijk zijn voor spieren dat is ondertussen wel algemeen bekend, Toch zijn de eiwitten ook belangrijk voor ons mensen wanneer we niet sporten. Het is namelijk een belangrijke bouwsteen voor het lichaam. Eiwitrijke voeding is daarom erg belangrijk om te eten gedurende de dag. Zo helpen eiwitten bij de onderhoud van onze huid, nagels en organen. Het is dus van groot belang om genoeg eiwitrijke voeding binnen te krijgen. Maar wat is nu de juiste eiwitrijke voeding? En hoeveel heb ik daarvan nodig? En moet ik alleen kip eten of maakt het niet uit waar ik de eiwitten vandaan haal? In dit artikel zal ik je alles uitleggen.

Wat zijn eiwitten?

Eiwitten, ofwel proteïnen, zijn voedingsstoffen. De eiwitten vormen naast de koolhydraten en de vetten het fundament van je dieet. Een eiwit bestaat uit allerlei aminozuren. Deze aminozuren worden door je lichaam gekoppeld aan elkaar om lichaamsweefsel op te bouwen. Eiwitten en aminozuren zijn dus de belangrijkste bouwstof van je lichaam. Eiwitten kan je onderscheiden in dierlijke en plantaardige eiwitten. Ze hebben ieder hun voor en nadelen die ik hieronder kort voor je zal toelichten.

Dierlijke eiwitten

Als je aan eiwitrijke voeding denkt, denk je vaak aan dierlijke eiwitsoorten. De bekendste eiwitrijke voeding producten zijn: vlees, vis, eieren en zuivel. Een groot voordeel aan deze producten is dat de gehaltes eiwit erg hoog zijn. Je hebt zo op snellere manier veel eiwitten binnen. Ook zijn deze eiwitten compleet. Dat wil zeggen dat ze alle essentiële aminozuren bevatten die je lichaam aan kan maken.

De nadelen van dierlijke eiwitten zijn dat het vaak rijk is aan verzadigd vet. Dit is in grote hoeveelheden slecht voor onze hart- en bloedvaten. Het kan de kans op aandoeningen ook vergoten, vooral wanneer we ouder worden. Daarbovenop komt het feit dat dierlijke eiwitten vaak geen vezels bevatten en arm zijn aan vitamines en mineralen. Deze hebben wij mensen wel echt nodig voor een gezond en stabiel lichaam.

Plantaardige eiwitten

Dit is dan wel weer een groot voordeel van de plantaardige eiwitten. Soja, peulvruchten, noten en volkoren granen zitten boordevol vezels. Ze bevatten bijna geen verzadigd vet waardoor ze dus je kans op hart- en vaatziekten verkleinen. Ook bevatten plantaardige eiwitten fytonutriënten. Dit zijn voedingsstofjes die in kleine hoeveelheden al goed zijn voor ons lichaam. Het is dus alleen maar goed om soms als vervanging wat plantaardige eiwitten te eten.

Toch zijn deze plantaardige eiwitten ook niet perfect. Een groot nadeel aan deze soort is namelijk dat alleen soja een compleet eiwit is. De andere bronnen missen 1 of 2 aminozuren die wel enorm belangrijk zijn. Dit is echter simpel op te lossen. Varieer de keuze in eiwit. Probeer je eiwitrijke voeding uit 2-3 verschillende bronnen te halen. Ze kunnen elkaar namelijk goed aanvullen. Tot slot bevatten plantaardige eiwitten geen vitamine B12. Ook ijzer vindt je makkelijker in de dierlijke eiwitten.

Hoeveel eiwitrijke voeding moet ik per dag eten?

Om de vraag hoeveel eiwitrijke voeding per dag nou goed is te beantwoorden, raad ik je aan mijn andere artikel te lezen. Hier ga ik namelijk dieper op dit vraagstuk in. Toch kan ik je een algemene richtlijn geven. Eiwitrijke voeding is zoals hierboven gelezen erg belangrijk voor ons lichaam. Het gebruikt het voor energie en als bouwstof. Hoeveel je per dag nodig hebt verschilt echter per persoon. De één is namelijk een stuk sportiever als de ander, waardoor hij meer eiwitten per dag nodig heeft. Mocht je niets tot weinig aan sport doen wordt er over het algemeen aangeraden om 0,83 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht te eten. Zoals ik net zei is dit echt een gemiddeld genomen getal aangezien het van veel factoren af kan hangen.

Mocht je aan duursport doen ligt deze inname alweer een stuk hoger. Duursporters wordt aangeraden om tussen de 1,2 en 1,5 gram per kg lichaamsgewicht te eten op een dag. Hier is veel eiwitrijke voeding nodig wat je uit verschillende bronnen zult moeten halen. Krachtsporters hebben zelfs nog meer nodig. Hier wordt vaak aangeraden om tussen de 1,6 en 2 gram per kg lichaamsgewicht te eten aan eiwitten.

De voordelen van eiwitrijke voeding

Om je alvast even een waarschuwing te geven. Eiwitrijke voeding eten is niet alleen belangrijk als je een grote spierbundel wilt worden. Ook voor de niet sporters is het belangrijk om genoeg eiwitten op een dag binnen te krijgen. Dit merk je ook wanneer je weinig eiwitten eet. Een tekort aan eiwitten kan namelijk de volgende klachten met zich mee brengen:

  • Je nagels breken of schuren af
  • Ja haar wordt heel dof en kan uitvallen
  • Wondjes helen slecht en een stuk trager
  • Kortademigheid
  • Vochtophopingen in je lichaam
  • Je krijgt een zwakker immuunsysteem

Eiwitten zijn dus niet alleen een bouwstof voor lichaamsweefsel. Het is ook essentieel voor de productie van bepaalde enzymen en hormonen. Wanneer zij hun taken niet meer kunnen voltooien treden er complicaties op binnen het lichaam. Dat kunnen we natuurlijk voorkomen met eiwitrijke voeding.

Tips om meer eiwitten te eten

Desondanks eiwitten erg belangrijk zijn, begrijp ik dat altijd de juiste producten erin vinden lastig kan zijn. Het is wellicht een tip om een keer een receptenboek te bekijken. Via deze knop kom je op de site van de Eiwitinvasie. Hier kan je een kookboek vinden waarin je allerlei eiwitrijke voeding recepten kunt vinden voor ontbijt, lunch, diner en zelfs snacks. Ook krijg je via deze link iets extra’s, namelijk de eiwit smoothies en een maaltijdplanner. Dit allemaal bij elkaar voor maar liefst €19,-. Mocht je dus inspiratieloos zijn op het gebied van eiwitrijke voeding, wellicht is het kookboek van Eiwitinvasie iets voor jou!

Verder heb ik ook wat tips voor je die kunnen helpen tijdens het eten van meer eiwitrijke voeding:

  • Eet vooral na een intensieve inspanning en voor het slapen gaan wat eiwitten. Neem bijvoorbeeld een bakje kwark, een eiwitrijke smoothie (uit het receptenboek) of een eiwit shake.
  • Probeer je eiwitten te verdelen over de dag. Wanneer je bijvoorbeeld vlees eet tijdens je avondeten, drink dan wat melk bij het ontbijt. Zo helpt eiwitrijke voeding je aan de eiwitinname van die dag.
  • Probeer gerechten zoveel mogelijk te bereiden met kip. Denk hierbij ook aan het beleg op je brood

Buiten dat eiwitrijke voeding enorm belangrijk is, moeten de andere voedingsstoffen ook niet vergeten worden. Eet daarom zo gevarieerd mogelijk en probeer je macronutriënten goed in te delen. Probeer ook niet al je eiwitten in 1 maaltijd te stoppen. Eet een gedeelte eiwitten, koolhydraten en vetten bij iedere maaltijd om zo je dag goed in te delen.

gezonde voeding pyramide eiwitrijke voeding

Variatie in je (eiwitrijke) voeding is belangrijk

Duidelijk is het zeker. Eiwitten zijn belangrijk en komen niet alleen uit biefstuk, kwak en kikkererwten. Er is veel mogelijk in de categorieën plantaardig en dierlijk. Variëren is daarom ook erg belangrijk om aan de juiste eiwitten te komen gedurende je dag. Geen enkel voedingsmiddel is volledig van de benodigde voedingsstoffen. Om een zo gezond mogelijk dieet op te bouwen moet je verschillende dingen eten. Zo heb je de ene keer heel veel vitamines op je bord liggen, waar dat een andere keer weer meer ijzer is. Zo krijg je van alles binnen in de juiste hoeveelheden.

Probeer niet alleen eiwitrijke voeding te eten. Varieer met recepten online of vanuit een kookboek. Kies een nieuwe lunch dit weekend of snuffel eens rond in de supermarkt. Er is genoeg variatie wat lekker en gezond is. Mocht je geen inspiratie hebben zou het FitChef kookboek ook iets voor je kunnen zijn. Hier vindt je honderden recepten voor ontbijt, lunch diner en als tussendoortje. Ook is het fijn dat de maaltijden relatief snel te bereiden zijn.

Neem gerust een kijkje op de site van Eiwitinvasie of naar het boek van de FitChef Family. Het is nooit erg om uit meerdere mandjes recepten te kunnen plukken om zo lekker gevarieerd de weken door te komen met voedsel. Eiwitrijke voeding of niet, variatie is en blijft belangrijk voor een goede basis van je dieet. Zo krijg je van alles binnen wat gezond is voor jouw lichaam.

2 reacties op “Eiwitrijke voeding is belangrijk voor een goede gezondheid.

  1. Hoi Team EnergiekWorden,

    Wat een fijn artikel om te lezen. Ik wist niet dat een eiwittekort ook echt een ding was. Ik ga hier dan ook meteen mee aan de slag. Klopt het dat het kookboek eiwitrijke gerechten bevat voor ontbijt lunch, diner en snacks? En dat je door de link in het artikel gratis het smoothie boek erbij krijgt? Ik hoor graag van jullie 😃

    In ieder geval ga ik direct van start met het oppakken van mijn macro’s

    Fijne feestdagen!

    Groet,
    Joep

    1. Hoi Joep,

      Wat leuk om te horen dat jij wijzer bent geworden op het gebied van de Eiwitten. Het is nou eenmaal een erg belangrijke bouwsteen die soms nog wel eens vergeten kan worden. Het klopt inderdaad dat je bij aanschaf van het eiwitrijke kookboek boekjes ontvangt voor het ontbijt, de lunch en het avondeten. Via de link krijg je nog extra toegang tot het verkrijgen van de eiwitrijke smoothies.

      Erg veel succes met het bijhouden van je macronutriënten. We gaan ervoor de komende periode.

      Met sportieve groet,
      Team Energiek

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.