Is een goede nachtrust belangrijk om je fitter te voelen?

Ja! Lees in dit artikel waarom een goede nachtrust enorm belangrijk is!

Je hebt vast wel van die dagen waarop je niet fit bent en je zeker ook zo voelt. Je humeur is niet best en je merkt gewoon dat je geen energie hebt. Er zijn veel redenen waardoor dit kan komen, maar vaak moet je terug denken aan de basis. Als je over de basis praten van jezelf fit voelen hebben we het over een goede nachtrust. Wanneer je een goede slaaproutine hebt, zal je automatisch ook een goede nachtrust hebben. Hierdoor zul je merken dat je veel beter presteert in bijvoorbeeld de sportschool of op je werk. Wie wilt er nou niet goed presteren? Genoeg energie hebben is gewoon belangrijk om je dag door te komen. Daarom gaan we je in dit artikel vertellen over een goede nachtrust, hoe je dit kan combineren met sporten en waarom het zo goed voor je is! Lees je mee?

Goede nachtrust en waarom?

Een goede nachtrust is de basis van een gezonde levensstijl en een energieke dag! Je zal vast denken dat slaap alleen te maken heeft met je energie maar er komt zoveel meer bij kijken. Helaas lukt het niet iedereen om een goede nachtrust te hebben. Een goede nachtrust is niet alleen hoe lang je slaapt maar ook de kwaliteit van je slaap. Over het algemeen hebben de meeste mensen tussen de 7 en 8 uur nodig om goed uitgerust te zijn. Dit kan natuurlijk wel wisselen per persoon. En ja, een goede nachtrust is nodig om je fitter te voelen en dat moet natuurlijk logisch klinken. Doordat je elke dag weer goed uitgerust bent lukt het je ook om je workouts te voldoen en gezonde maaltijden te maken. Vandaar dat het dus enorm belangrijk is om op je slaap te letten. Later in dit artikel gaan we uitgebreider in op de combinatie slapen en trainen!

Voorbereiding op een goede nachtrust

Een goede nachtrust heeft een voorbereiding of routine nodig. Zonder het te weten zijn er best wat factoren die er misschien wel voor zorgen dat jij niet goed kan slapen. Laten we beginnen bij het opbouwen van een routine. Een van de redenen dat je geen goede nachtrust hebt is omdat je steeds op verschillende tijden gaat slapen. Probeer elke dag op dezelfde tijd te gaan slapen en op te staan. Door een patroon te hebben weet je lichaam vanzelf waar het aan toe is en kan daardoor op bepaalde momenten signalen geven waardoor je makkelijker in slaap komt! Ook word het zo makkelijker om je dagen te plannen.

Een grote vijand van een goede nachtrust is cafeïne. Deze stof zorgt ervoor dat je wakker blijft en energie krijgt. Probeer dan tot zeker 3 uur voordat je gaat slapen geen cafeïne in te nemen. Doe je dit wel, heb je waarschijnlijk een korte onrustige nachtrust waardoor je de volgende dag niet heel energiek wakker word. Probeer dus geen koffie, cola, chocola en dergelijke te nemen 3 uur voordat je gaat slapen.

Een manier om beter in slaap te komen is om 2 uur voordat je gaat slapen de lichten te dimmen in de kamer waar je bent. Als je veel word blootgesteld aan licht in de avond verstoort dat je melatonine aanmaak. Deze hormoon zorgt ervoor dat je makkelijker in slaap valt. Leg je telefoon op laptop even weg en probeer een boek te lezen voordat je gaat slapen.

Wat gebeurt er tijdens slapen?

Tijdens je nachtrust zijn er bepaalde processen en dingen die er gebeuren in je hersenen en je lichaam. Denk bijvoorbeeld aan een lagere hartslag, de hoeveelheid stresshormonen nemen af en de hoeveelheid groeihormonen nemen toe. Je slaap bestaat uit een bepaalde slaapcyclus. Deze cyclus duurt ongeveer 90 tot 110 minuten en bestaat uit verschillende functies. Eerst kom je in een lichte slaap, hierbij slaap je nog niet diep maar word je niet meer wakker van bijvoorbeeld kleine geluiden. Daarna kom je in een diepere slaap wat overigens ook het grootste gedeelte is van je nachtrust. In deze fase ontspan je en komen herstelbevorderende mechanismen voor je hersenen en weefsels op gang. Na de diepere slaap kom je in de slow wave sleep, hierbij gaat het om de opslag van geheugen. Deze cyclus speelt zich ongeveer 4 keer achter elkaar door in je slaap. De eerste 5-6 uur van de nachtrust heet je kernslaap, de tweede helft noemen we de oppervlakkigere slaap of restslaap.

Voordelen goede nachtrust

  • Alerter en scherper
  • Beter humeur
  • Immuunsysteem boost!
  • Controle over je gewicht
  • Betere stofwisseling
  • Meer energie voor workouts

Supplementen voor het slapen

Als je door bovenstaande tips nog steeds niet lukt om een goede nachtrust te pakken kan je ook bepaalde supplementen gebruiken. Deze supplementen bevatten vaak de stoffen melatonine, valeriaan, lycine en magnesium. Melatonine draagt bij aan de vermindering van de tijd die nodig is om in slaap te vallen, daarnaast werkt valeriaan rustgevend en verlaagt lycine het stressniveau zodat je rustiger een goede nachtrust kan krijgen. Magnesium helpt bij het verminderen van moeheid en zorgt ervoor dat je krachtig aan je dag kan beginnen! We raden je natuurlijk aan om eerst de tips te proberen die we je gegeven hebben. Mocht dit niet lukken is de Sleep Support een prima supplement om uit te proberen! Klik op de onderstaande knop om de Sleep Support te bekijken!

Goede nachtrust en trainen

Slapen is een van de belangrijkste factoren om succesvol te zijn tijdens het droogtrainen maar ook tijdens het opbouwen van spiermassa. Tijdens het opbouwen van spiermassa ben je voornamelijk bezig met progressive overload. Zo haal je namelijk elke keer weer alles uit je workout! Wanneer je slaapt is het herstel proces het meest actief. Je hebt waarschijnlijk wel gehoord dat je spieren het best herstellen als je slaapt en dat klopt dus ook. Een goede nachtrust pakken is echt nodig als je wilt dat je spieren goed herstellen. Het is een fabeltje dat eten voor het slapen slecht is voor je. Eiwitten eten voor dat je gaat slapen kunnen juist goed helpen met het optimaliseren van je herstel tijdens je slaap. Een schep eiwitpoeder met melk is bijvoorbeeld een goede hoeveelheid eiwitten om te nemen voordat je gaat slapen. De meeste eiwitshakes bevatten ongeveer 25-30 gram per schep. Zodra je begint te wennen aan een vast slaaprimte zal je merken dat je spieren dus beter herstellen en je weer genoeg energie hebt voor de volgende workout. Slaap is daar in tegen niet alleen belangrijk voor het herstellen van je spieren maar voor veel meer dingen. Je zal merken dat je beter presteert in je dagelijkse bezigheden zoals je werk.

Voeding en een goede nachtrust

Of je doel nou is om spiermassa op te bouwen of om droog te trainen, voeding is daarbij een van de belangrijkste dingen waar je op kan letten. Dit geld ook voor je slaap. Als je deze twee samen goed combineert en hier je focus op legt, word het een stuk makkelijker om je fitter te voelen en er ook zo uit te zien! Voeding en goede nachtrust zijn de belangrijkste factoren voor spierherstel. Vooral wanneer je hard traint is het ook handig om goed te herstellen. Wanneer je dit niet doet kan je snel last krijgen van blessures wat je natuurlijk wil voorkomen. Juist als je traint is je slaap enorm belangrijk. Neem dus niet te laat je pre workout want anders ga je zeker geen goede nachtrust hebben! Slaap en eiwitrijk eten is de key om je spiergroei te stimuleren.

Om je voeding op orde te hebben is het belangrijk om te weten wat je wel en niet mag eten. Vaak vinden mensen het lastig om te bepalen wat goed is om te eten als je hard aan het sporten bent. Het Proteinerijke Receptenboek kan je hier bij helpen! Dit is een receptenboek met meer dan 155 recepten gericht op spiermassa opbouwen of vetverbranding. Het is enorm belangrijk om gebalanceerd te eten en ook de juiste voedingstoffen. Doe je dit niet? Word het lastig om je doelen te behalen. Neem snel dus een kijkje op de website!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.