Immuunsysteem versterken? Deze tips kunnen je helpen!

Merk je dat je de laatste tijd wat sneller ziek word? Of heb je misschien wat sneller last van verkouden zijn? Dan kan het zijn dat je immuunsysteem niet helemaal optimaal werkt. In zo’n geval is het verstandig om er iets aan te doen en om je immuunsysteem te versterken waardoor je hier minder snel last van zoiets! Vaak heeft dit ook te maken met het seizoen maar het kan ook zijn dat je niet genoeg vitamine binnen krijgt. Het klinkt namelijk logisch dat je in de winter sneller last kan krijgen van een snotneus of een griepje en dat kan ook komen door een vitamine te kort. Je immuunsysteem is enorm belangrijk voor een gezonde levensstijl. Gelukkig gaan wij je in dit artikel alles vertellen over hoe jij je immuunsysteem kan versterken. Lees je mee?

Hoe belangrijk is je immuunsysteem?

Je immuunsysteem helpt je voor een groot gedeelte om gezond te zijn en dat uiteindelijk ook te blijven. Om te weten hoe belangrijk dit is moet je natuurlijk wel weten wat je immuunsysteem inhoudt. Je immuumsysteem is een systeem van cellen en organen die je lichaam beschermt tegen verschillende ziektes, bacterieen en virussen. Deze cellen moet je zien als verdedigers die klaar staan om alle slechte cellen buiten je lichaam te houden. Zonder een goed immuunsysteem zou je steeds opnieuw weer ziek worden. Vandaar dat het dus belangrijk is om te weten hoe je je immuunsysteen kan versterken. Een goed immuunsysteem gaat samen met een gezonde levensstijl. Maar er zijn altijd extra manieren om je immuunsysteem te boosten en dat is handig voor bijvoorbeeld een koude natte herfst.

Je kan je immuunsysteem in 2 delen splitsen. Je primaire immuunsysteem en je secundaire immuunsysteem. Beide systemen hebben een andere doeleinde en beschermen verschillende gedeeltes van je lichaam. Je primaire immuunsysteem zorgt ervoor dat er niets ongewenst je lichaam binnen kan dringen door bijvoorbeeld je huid. Het kan natuurlijk wel gebeuren dat er een ongewenste bacterie je lichaam komt via bijvoorbeeld een wond. Wanneer dit gebeurt komt je secundaire immuunsysteem in actie. Wat er eigenlijk gebeurd is dat je cellen actief worden en de bactiereen proberen te vernietigen. Zoals we al eerder hadden aangegeven gaat een goed immuunsysteem samen met een gezonde levensstijl. Het is dus ook belangrijk om dagelijks wat beweging te hebben en gezond dieet te hebben.

Hoe kan ik mijn immuunsysteem versterken?

Vooral als je veel sport en je een gezonde levensstijl wilt hebben is het belangrijk om rekening te houden met je immuumsysteem. Er zijn verschillende factoren die hier een rol bij spelen waardoor je je immuunsysteem kan versterken. Begin bijvoorbeeld bij een goede nachtrust. Als je probeert zeker 7 tot 8 uur te slapen zal je merken dat je jezelf als een stuk fitter voelt. Een goede nachtrust is het begin van een gezonde levensstijl omdat je hierdoor meer energie krijgt om bijvoorbeeld te sporten. Ook kan je roken en alchohol drinken beter even laten zitten als je je immuunsysteem wilt versterken. we hoeven je natuurlijk niet uit te leggen dat dit ongezond is voor je. Natuurlijk is het niet erg om af en toe een drankje te doen maar probeer dit beperkt te doen als je gezonder wilt leven.

Immuunsysteem versterken

Naast een betere nachtrust kan zonlicht ook helpen met het versterken van je immuunsysteem. Wanneer je voldoende zonlicht krijgt maakt je lichaam vitamine D aan. Dit is een vitamie die je immuunsysteem ondersteunt en verbetert. Vooral in de winter hebben we vaak een gebrek aan deze vitamine dus mocht je de kans hebben om wat zon mee te pakken is dat altijd slim! Het is over het algemeen goed voor je om af en toe een rondje te lopen en wat frisse lucht binnen te krijgen. Deze manieren om je immuunsysteem te versterken zijn belangrijk, maar er zijn nog 2 dingen die we absoluut niet mogen vergeten. Daarover gaan we je hieronder meer vertellen!

Dagelijkse beweging

Sporten is iets wat niet alleen goed is voor je immuunsysteem maar gewoon voor de gehele gezondheid van je lichaam. Dagelijkse beweging zorgt ervoor dat je bloedsomloop word bevordert. Hierdoor worden witte bloedcellen sneller door het lichaam verspreid met als doel het herkennen van slechte bacterieen van buitenaf en je hiervoor te beschermen. Sporten of beweging zorgt er dus simpelweg voor dat je witte bloedcellen de indringers sneller tegenhouden. Sport je dus niet zal dit omgekeerd zijn. Zorg er dus voor dat je dagelijks minimaal een half uurtje actief bent. Dit is niet alleen goed voor je gezondheid maar ook heeft sporten effect op je humeur, het geeft je energie en je stressniveau daalt erdoor. Wil je dus graag je immuunsysteem versterken? Dan is het van belang om toch maar is een abbonementje bij de sportschool te nemen of die hardloop schoenen weer een keer aan te doen! Als je dit dan ook nog combineert met een dieet schema dan weten wij zeker dat jou immuunsysteem goed zal werken!

Gezonde voeding is een must!

Gezonde en gevarieerde voeding eten is nog altijd de beste manier om je immuunsysteem te versterken. Het is van belang om voldoende vitamines binnen te krijgen als je gezond wilt leven. Dat betekend dat er voldoende fruit en groente gegeten moet worden. Het is dan ook belangrijk om de keuze te maken welke groente je eet. Zo zijn verse groente veel gezonder voor je dan groenten uit blik, omdat ze een veel hogere voedingswaarde hebben. Dan kan je ook weer beter de keuze maken om rauwe groenten te eten omdat die meer antioxidanten bevatten. Als voorbeeld kan je kiezen voor broccoli of boerenkool. Deze zitten vol met zink en vitamine C. Ook als je sport is het belangrijk om goed te eten. Je kan hierbij vaak een receptenboek volgen waarin allerlei soorten gezonde recepten staan die vaak ook groentes bevatten waardoor je automatisch voldoende vitamine binnenkrijgt.

Vergeet je dagelijkse portie fruit niet! Ook het eten van fruit zorgt ervoor dat je je immuunsysteen kan versterken. Dit is namelijk een uitstekende bron van vitaminen en antioxidanten. Vooraal de fruitsoorten bosbessen, frambozen en citroen geven je immuunsysteem een goede boost. Een tip vanuit ons is om je dag te beginnen met een glas water met citroensap voor direct wat vitamines in de ochtend. Naast het eten van fruit en groente is voldoende water drinken ook nog een goed trucje. Dit heeft namelijk een positieve werking op het afspoelen van gifstoffen in je lichaam. Ook zorgt genoeg water drinken voor een gezonde huid en dat is weer belangrijk omdat je huid de eerste barriere is waar de bacterieen doorheen moeten!

Vandaag nog beginnen met je immuunsysteem versterken?

Immuunsysteem versterken

We hebben goed nieuws voor je! Het is mogelijk om vandaag nog te beginnen met je immuunsysteem te versterken. In dit artikel hebben we je eigenlijk simpelweg uitgelegd dat je immuunsysteem samen gaat met een gezonde levensstijl. Hierbij komen natuurlijk als belangrijkste factoren voeding en beweging kijken. Het is daarbij ook logisch dat als je hard sport dat je ook goed gevarieerd moet eten. Nu weten we zelf dat het niet altijd makkelijk is om een gezonde maaltijd samen te stellen waarin je dus voldoende vitamines en voedingstoffen binnenkrijgt. Als je een gezonde levensstijl hebt en je immuunsysteem gaat versterken zul je automatisch ook fysiek fit worden. Je zult wat meer vet verliezen en wat slanker worden. Maar dat is logisch omdat je niet meer zo vaak aan slechte voeding komt.

Om het allemaal even wat simpeler te maken hebben wij een perfect receptenboek voor jou gevonden! In dit receptenboek vind je meer dan 100 overheerlijke recepten die makkelijk en snel klaar zijn. Deze recepten gaan van een kipgerecht naar een visgerecht, salades en verschillende dressings. Al meer dan 2650 mensen hebben dit receptenboek uitgetest en zijn enorm tevreden (Klik hier om naar de site te gaan).

Begin jij vandaag nog met je immuunsysteem te versterken en een gezonde levensstijl op te bouwen?

Klik dan hieronder om het receptenboek aan te schaffen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.