Suiker: Is het nou echt zo slecht als we denken?

vrouw duim beneden suikerklontjes suiker suikers linksboven

Suiker wordt vaak net zoals zout en vet verkeerd neergezet. Maar is suiker echt wel zo slecht als we denken? Of wordt het alleen in een verkeerd daglicht gezet? Hedendaags eten wij mensen namelijk kilo’s suiker in een jaar. Wist je dat een gemiddeld persoon wel 50 kg gemiddeld suiker op een jaar binnenkrijgt? Het goed is dan ook veel te vinden in producten, vaak zonder dat wij mensen het merken. In dit artikel zal ik je alles uitleggen over wat suiker is. Ook zal ik toelichten hoe goed of slecht deze zoetstof is en wat het doet bij ons mensen.

Wat is Suiker?

Suikers behoren tot de groep van koolhydraten. De koolhydraten komen in grote getallen voor in voeding en zijn een belangrijke energiebron voor ons lichaam. Het eten van koolhydraten kan je zien als het tanken van je auto. Op deze manier kunnen wij bijvoorbeeld denken en bewegen gedurende de dag. Suiker speelt hier ook een belangrijke rol in. Na het eten van suikerrijk eten komt het via ons maag-darmkanaal in het bloed. Dit wordt weer doorgegeven als energie aan de hersenen en spieren.

Andere namen voor koolhydraten zijn sachariden of suikers. Suikers kan je dan weer onderverdelen onder ongeraffineerde suikers (de suikers die onbewerkt zijn) en de geraffineerde suikers zoals kristalsuiker of rietsuiker. In de volksmond is dit suiker. De chemische naam voor de zoetstof is sacharose en is opgedeeld uit 2 moleculen namelijk glucose en fructose. Van nature kan je het vinden in groente, fruit, honing maar ook in suikerbieten en suikerriet. Om het te gebruiken als goedkope zoetstof halen de fabrieken het voornamelijk uit de suikerbieten d.m.v. waterextractie.

Is suiker dan gezond of ongezond?

Suiker zelf draagt niet direct bij aan onze gezondheid. Suiker levert per gram 4 calorieën aan energie op. Wanneer je snoep gaat eten kan je calorie-inname dus al gauw oplopen. Bij overmatig gebruik kan het wel een nadelig effect hebben op de gezondheid. Dit komt door de vele calorieën en de aanslag op je tanden. Suiker zelf zorgt niet voor overgewicht bij ons mensen. Dit komt doordat we teveel calorieën eten op een dag waardoor we aankomen. Je komt namelijk alleen in kilo’s aan wanneer je meer calorieën eet dan dat je verbruikt. Mocht je hier meer informatie over willen lees dan mijn artikel over de caloriebehoefte.

Een ander veelgehoord fabel is dat diabetes komt door het teveel eten. van suiker. Dit is niet het geval. Van alleen teveel suiker eten krijg je niet zomaar diabetes. Toch wordt diabetes ook wel suikerziekte genoemd. Echter is deze naam gekomen doordat tijdens deze ziekte je bloedsuiker uit evenwicht is. Dit komt dus niet door het eten van te veel suiker. Er zijn verschillende soorten diabetes. Hiervan zijn de bekendste diabetes type 1 en diabetes type 2.

Wat is een goede hoeveelheid per dag?

Zoals we nu weten is suiker geen gif en per definitie niet slecht voor je. Wanneer je teveel suiker gaat consumeren kan dit wel nadelig zijn voor je gezondheid. Maar hoeveel is dan goed? In Nederland zijn hier niet echt officiële regels of richtlijnen voor. De gezondheidsraad in Nederland geeft namelijk het advies om 40 tot 70% van je energie uit koolhydraten te halen. Dit wil je het liefst opvullen met met de goede koolhydraten die je de juiste energie leveren. De goede koolhydraten kun je onder andere vinden in: volkoren graanproducten, aardappelen, peulvruchten, groente en fruit. De koolhydraat bronnen die je wilt vermijden zijn frisdrank, snoep en bijvoorbeeld wit brood of witte rijst.

Desondanks dat Nederland geen richtlijnen geeft, zijn die er wel. In Amerika wordt er bijvoorbeeld een apart advies gegeven voor mono-, di- en polysachariden. Er wordt geadviseerd om minder dan 25% van je calorieën te halen uit toegevoegde suikers. Voor iemand met een caloriebehoefte van 2500 per dag komt dit uit op 625 calorieën, oftewel 155 gram suiker.

Verslavend? En hoe minder ik?

Buiten het feit dat suiker veel loze calorieën bevat en het een aanslag op je tanden kan geven, werkt suiker ook verslavend. Bij het eten van suiker of voedsel met veel suiker komt het stofje dopamine vrij. Wellicht heb je er wel eens van gehoord. Dopamine is een stofje in de hersens wat ervoor zorgt dat jij je gelukkig en fijn voelt. Zodra je dopamine gehalte afneemt zal je een dipje krijgen maar ook weer trek in suiker. Ook beïnvloedt suiker je bloedsuikerspiegel wat weer gekoppeld is aan je emoties. Te veel suiker zorgt voor te snelle pieken in je bloedsuikerspiegel. Hierdoor krijg je snel veel energie. Na de piek van energie dipt het ook even snel. Je wordt moe, chagrijnig en prikkelbaar tot je weer suiker eet.

Mocht je moeite hebben met het minderen van suiker eten kan ik dat best begrijpen. Suiker is nou eenmaal een goedkope zoetstof wat veel wordt gebruikt, zonder dat we het vaak door hebben. Het is dus belangrijk om wat bewuster te gaan eten en te letten op je suiker. Het is nou eenmaal niet de gezondste zoetstof. Hieronder zal ik je wat tips geven hoe je jouw suikerinname wat kunt beperken:

  • Minder je suikers in drank. Laat frisdranken, sappen en smoothies staan en kies voor water, thee of koffie zonder melk en suiker.
  • Maak geen gebruik van kant- en klaar eten. Hier zit vaak heel veel onnodig suiker in.
  • Controleer je etiketten eens. Je kan dan zien waar veel suiker in zit en hoeveel je per portie binnenkrijgt.
  • Kies voor onbewerkt en ongepaneerd vlees. Kruid ook je vlees zelf om je zoutinname te minderen.
  • Kies voor hartig broodbeleg of doe er eens groente op in plaats van chocoladepasta of jam.
wee bergen suiker suikers

Maar wat is er dan zo slecht aan?

Uit heel veel onderzoeken is gebleken dat langdurig veel suiker eten schadelijke gevolgen heeft voor je gezondheid. Ik zal de belangrijkste gevolgen hieronder voor je vermelden:

  • Suiker zorgt zoals we gelezen hebben voor een piek in je bloedsuikerspiegel. Dit wordt naar beneden gehaald door het hormoon insuline. Insuline wordt ook wel het vetopslag hormoon genoemd. Wanneer dit hormoon te vaak gebruikt moet worden, wordt er vet opgeslagen in je lichaam.
  • Overproductie van insuline zorgen er voor dat ook andere hormonen uit balans gebracht worden. Hormonale disbalans brengt vervelende gevolgen met zich mee zoals de vermindering van je libido.
  • Je mineraalbalans kan ook verstoort worden door de zoetstof. Het maakt namelijk de opname van zowel magnesium als calcium een stuk moeilijker. Deze 2 mineralen zijn belangrijk om je botten ook stevig te houden.
  • Suiker kan leiden tot een disbalans in de darmflora. Hierdoor kan je een overgroei van candida krijgen. Dit is een bepaald gist in je darmflora wat zorgt voor een verminderd immuunsysteem.
  • Overmatig suikergebruik verhoogt de kans op borstkanker, darmkanker en verschillende hart- en vaatziekten.
  • Teveel suiker kan worden omgezet in vetzuren. Hierdoor wordt de kans op aderverkalking een stuk groter. Dit kan weer leiden tot hersenbloedingen of een hartinfarct.
  • Teveel suiker ontregelt ook je voeding. Je hebt minder snel een verzadigingsgevoel en constant zin in suiker. Hierdoor ga je het of steeds meer eten of je krijgt weer trek in suiker nadat je gegeten hebt.

Suikervrij door het leven?

Volledig suikervrij leven is nagenoeg onmogelijk. Buiten dat de zoetstof in echt veel producten verwerkt zit, is het ook vaak erg lekker. Wij mensen zijn geen robots en we kunnen dus niet compleet zonder zoiets lekkers. Je kan er wel op letten. Je kan dit doen via de tips die ik je hierboven gegeven had. Je kan er ook voor kiezen een periode van minder suiker te hebben. Zo kan het boek van Ria Kamelle je helpen om even 20 dagen suikervrij te leven. Ja schrik niet. Je kan 20 dagen suikervrij leven met allerlei vervangers die ook lekker zijn en makkelijk te bereiden. Ria neemt je mee in de wereld van suiker en leert je ook bewuster om te gaan met de zoetstof. Je kunt na de aanmelding ook direct van start met het suikervrije dieet.

Wil jij nou ook bewuster omgaan met de zoetstof? Wil je graag weten wat je dan wel kunt eten en wat beter niet? En ben je ook opzoek naar makkelijke recepten die suikervrij zijn? Dan is het boek van Ria genaamd “20 dagen suikervrij” echt iets voor jou. Stap voor stap neemt ze je mee om jouw suikervrije leven te waarborgen. Dit doet ze aan de hand van handige boodschappenlijstjes, makkelijke (en lekkere) recepten, een community die elkaar helpt en meer. Neem gerust eens een kijkje op de site van Ria en haar cursus via de knop hier beneden!

20 dagen suikervrij ria kamelle suiker suikers

Begin vandaag jouw 20 dagen zonder suiker

Klik op de knop hier beneden om naar het stappenplan van Ria te gaan

Ga DIRECT naar het stappenplan!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.