Ongezond eten: Dit is waarom je mogelijk nog stilstaat met het afvallen

burger patat en bier ongezond eten linksboven

Ben je al een tijdje bezig om overtollige kilo’s te doen verliezen maar staat het getal op de weegschaal stil? Wellicht krijg jij dagelijks nog teveel ongezond eten binnen waardoor je gewicht niet verandert. Gewicht en eten hangen namelijk nauw samen. Teveel ongezond eten kan dus zeker in de weg staan van je fysieke doelen. Toch is er een manier om te kunnen genieten van een vette hap, maar ook kilo’s te doen verliezen. Hoe dit te werk gaat? Ik zal je alles haarfijn uitleggen in dit artikel. Ook zal ik je tips meegeven hoe jij voortaan bewuster om kunt gaan met je eten. Tot slot geef ik je methodes om ongezond eten achter je te laten. Er zijn namelijk enorm veel lekkere maar vooral gezonde recepten te vinden, je moet alleen even goed zoeken! 😉

Ongezond eten en afvallen

Dat is dan meteen een goede vraag om te beantwoorden. Kan je namelijk afvallen met ongezond eten? Ja en nee. Afvallen werkt namelijk vrij simpel, iedereen kan het door simpele dingen toe te passen. Je gewicht hangt namelijk samen met je caloriebehoefte. Dit getal is per persoon verschillend en is daarom belangrijk om soms even na te rekenenen. Het getal zegt namelijk precies hoeveel jij verbrand op een dag. Het hangt samen met je gewicht, je leeftijd, je lengte, geslacht en activiteitslevel. Voor dat laatste hoef je je zeker niet te schamen aangezien je ook zonder sporten kunt afvallen!

Stel mijn caloriebehoefte is 2500 waarbij ik 3 x in de week de sportschool bezoek. Eet ik een hele week elke dag 2500 calorieën zal de weegschaal een week later om en nabij hetzelfde moeten aangeven. Mocht je dagelijks meer gaan eten zal je een toename van je gewicht kunnen zien. Dit werkt hetzelfde als je minder gaat eten dan je dagelijkse behoefte. Zo kan jij eventuele kilo’s verliezen. Er wordt aangeraden om 300-500 calorieën minder te eten dan je behoefte. Zo kan je gemiddeld 1 tot 1,5 kilo per week op een gezonde manier verliezen.

Wil je jouw caloriebehoefte opnieuw berekenen? Of wil je starten met het verliezen van wat kilo’s en wilt dit nu berekenen? Klik dan op deze knop om naar de site van Project Gezond te gaan. Zij hebben namelijk een hele goede calculator voor het berekenen van je caloriebehoefte! 😉

Hoe pak ik dan zoiets aan?

Zoals ik hierboven al zei zou je met ongezond eten alsnog kunnen afvallen. Tuurlijk, ik zal dan in geval van het voorbeeld elke dag zon 2000-2200 kcal moeten eten. Hoe ik dit invul bepaal ik dan zelf. Je zou best eens wat meer ongezond kunnen eten. Echter is dit niet het beste voor je gezondheid. Wij mensen zijn geen robots dus wij willen soms graag ongezond eten. Beperk dit alleen door in het weekend te genieten en doordeweeks meer op te letten. Of hanteer een 80/20 regel iedere dag waarvan je 80% gezond eet en 20% geniet van lekkere dingen.

Begin je dag bijvoorbeeld met wat kwark en fruit. S’middags kan je dan kiezen voor crackers met mager beleg. Als snacks raad ik vaak Snack a Jacks aan. Dit zijn lekkere rijstenwafels met een smaakpoeder eroverheen. Laag in calorieën en ideaal als lekkere snack. In de avond kan je er dan voor kiezen om een lekker, makkelijk en gezond recept te koken. Dit kan je zelf bedenken of je zoekt wat online. De site van LekkerenSimpel.nl bevat enorm veel makkelijke en gezonde recepten. Probeer het eens uit! 😄

Waar is ongezond eten dan slecht voor?

Diep van binnen weten we allemaal dat ongezond eten simpelweg slecht is voor ons lichaam. Toch houdt dit ons nooit tegen om vaker voor lekker/ongezond te kiezen dan voor gezond. Een must wat we vaak vergeten is om gevarieerde voedingsstoffen binnen te krijgen. Te veel ongezond eten verhoogt namelijk het risico op hart- en vaatziektes, suikerziekte, een verhoogde bloeddruk en slaapstoornissen. Hierbij zijn geeneens de extra kilo’s in meegenomen. Eet genoeg verzadigde vetten. Dit zijn namelijk gezonde vetten die wij mensen hard nodig hebben. Ook moet je zeker letten op je dagelijkse groente en fruit inname. Focus op dagelijks een portie groente naast het avondeten of in de vorm van salades. Ook kan een appeltje en een banaantje per dag zeker geen kwaad.

Voordelen gezond eten

Buiten dat ongezond eten slechter is voor het lichaam, is gezonde voeding dus ook echt goed voor ons. Zie je lichaam als de motor van je auto. Hoe reageert je motor als je er diesel (verkeerde voeding) in gooit? Dat vindt hij ook niet zo leuk. Nou wij zijn gelukkig geen echte motoren die na verkeerd voedsel er plots mee stoppen maar zie het wel als een goede vergelijking. Om onszelf dagelijks te voorzien van de juiste energie, focus, concentratie, etc. moeten wij hiervoor wel de juiste benzine binnenkrijgen. Dit doe je door gevarieerd en gezond eten. De gezondheidsvoordelen die gezond voedsel met zich mee brengen zijn onder andere:

  • Je hebt een betere afweer tegen ziektes
  • Je bereikt een gezonder gewicht en kan dit beter onderhouden.
  • Je bent beter bestemd tegen stress
  • Je prestaties worden beter
  • Simpelweg wordt je minder humeurig
  • Je blijft een stuk langer fit door je lichaam te voorzien van goede voedingsstoffen.

Al met al zijn er genoeg redenen te noemen om van ongezond eten af te stappen. Nogmaals, doe dit niet meteen helemaal. Doe dit met kleine stappen. Jezelf meteen vast ketenen met restricties wanneer je wat wilt afvallen kan snel averechts werken. Uit onderzoek is gebleken dat te veel restricties ervoor zorgen dat je eerder op zult geven. Je beland dan sneller in de vicieuze cirkel van ongezond eten en komt meer aan. Dit willen we dus niet!

getekend begrip geonde voeding ongezond eten

Voorbeelden ongezond eten

Het is hedendaags erg lastig om alles nou te onderscheiden. Er is gewoonweg zoveel eten wat in allerlei verschillende vormen komt. Wat is dan ongezond eten en wat is gezond? Veel eten zit eenmaal volgestopt met veel ongezonde toevoegingen om het lekkerder te maken. Hieronder heb ik een klein lijstje gemakt met producten waarvan je denkt dat ze gezond zijn. Echter valt dit in de categorie ongezond eten. Probeer dit eten dan dus zoveel mogelijk te vermijden of eet/drink het echt met mate.

Repen zoals een sultana of liga

Neem jij graag snacks tussen de dag door? Geen probleem, blijf dit ook zeker doen om je motortje draaiende te houden. Zorg wel voor een verantwoorde snack. Een Sultana, Liga of dergelijke snacks zijn geen gezonde optie voor tussendoor. Zo bevat de bosvruchten variant van Sultana al 37,2 gram suiker per 100 gram. Heel ongezond eten als je het zo bekijkt. Je kan dan net zo goed een mars of een snicker nemen aangezien dit bijna net zoveel suiker bevat.

Sultana’s en dergelijke bevatten heel veel schuilsuikers. Dit zijn suikers die geen suiker heten maar wel suiker zijn. Maltrodextrine, glucosestroop, dextrose en glucose-fructosestroop zijn allemaal schuilnamen voor suiker. Met tussendoortjes of snacks is niks mis, kies hier alleen verstandig. Beperk je calorieën een beetje door een Snack a Jack te pakken of zoek wat anders wat jij lekker vindt!

Is melk echt goed voor elk?

Melk is eigenlijk niet heel goed voor de mens. Het wordt door veel mensen gedronken als gezonde optie voor de botten maar eigenlijk is koemelk niet goed voor ons. Het is slecht voor je maag, je huid en je kan er aardig dik van worden. Ook is het helemaal niet zo goed voor de botten als we zelf dachten. Verder is veehouderij aardig verwoestend en slopend voor het milieu. Is er dan geen andere optie of is al het melk ongezond eten? Ik zal je aanraden eens een andere melk soort als alternatief te gebruiken. Amandelmelk bijvoorbeeld is heel erg voedzaam. Ook is het een stuk gezonder voor ons lichaam en vinden veel mensen het erg lekker!

Soep

Bewerkte, ofwel kant en klare, soep is een veel gegeten ding in Nederland. Een lekker zakje van Unox, wat brood erbij en we hebben een gezonde maaltijd. Niets is minder waar. Kant en klare soep bevat heel veel suiker. Zo bevat een kom Unox Stevige tomatensoep al 2,3 gram zout per kop soep. De dagelijks aanbevolen hoeveelheid ligt rond de 6 gram per dag. Na 1 kop zit je dus al over 1/3 van je zout inname die dag. Zout is goed voor het lichaam en bepaalde functies. Echter, te veel zout kan leiden tot een te hoge bloeddruk, een grotere kans op hart en vaatziekten en kan het leiden tot nieraandoeningen. Simpelweg dingen die we liever niet willen.

Bovendien bevat een kop soep ook veel suikers. In dezelfde zoutbom kop soep van hierboven, krijg je er ook nog eens 15 gram suiker bij. Ik zal je dus aanraden om soep of zelf te maken met verse en gezonde ingrediënten, of vermijd beter dat kopje soep en kies een ander gerecht. Het is simpelweg geen gezond eten ondanks hoe makkelijk het is om klaar te maken.

Muesli en Cruesli als ongezond eten

Eet je graag Cruesli of muesli tijdens het ontbijt? Of vragen de kids er vaak om? Het is goed om te weten dat dit echte suikerbommen zijn. Het is ongezond eten wat kinderen beter kunnen vermijden. De Kellog’s Loops bevatten bijna 40 gram suiker per 100 gram. Dat is niet echt het beste om je dag mee te beginnen. Ik zal je dan eerder aanraden wat havermout te eten. Dit bevat ook koolhydraten maar bijna geen suiker. Dit kan je aanmaken met bijvoorbeeld amandelmelk, een beetje honing en pindakaas. Zo heb je een ideale gezonde dag start.

Ook cruesli bevat enorm veel suiker. Het is vaak wel minder dan de stanrdaard cornflakes maar nog steeds genoeg om het als ongezond eten te zien. Havermout is hier weer het ideale alternatief voor. Het bevat namelijk veel vezels, eiwitten en koolhydraten om je dag wel op een goede manier te beginnen.

Boter op je brood

Vetten zijn een belangrijk onderwerp in ons afval proces. Wil je hier meer over weten zal ik je aanraden mijn andere artikel te lezen over gezonde en ongezonde vetten. Margarine wordt aangemaakt met transvetten, dit kan je zien als de slechte vetten. Transvetten hebben namelijk negatieve effecten op onze gezondheid zoals:

  • Verhoging van de cholesterol
  • Een grotere kans op hart- en vaatziekten
  • Grotere kans op diabetes
  • Minder testosteron bij mannen

Genoeg redenen om transvet dus te bestempelen als ongezond eten. Beperk of vermijd dit dan ook echt. Transvet kan je ook in enorm veel producten vinden, dat maakt het meteen lastig. Producten met veel transvet zijn onder andere:

  • Gebak, koekjes, chips en snoep
  • Boter
  • Frituurvet of het voedsel uit de frituur
  • Kant-en-klaar maaltijden

Transvet wordt niet altijd aangegeven op de verpakking. Fabrikanten doen dit slim door het geharde olie of vet te gebruiken. Slim maar niet erg handig voor ons. Bedenk je goed waar transvetten en gezonde vetten in zitten. Zo vindt je snel genoeg je weg in wat ongezond en gezond is.

Dus…. ik mag dit allemaal niet meer?

Nee dit mag je vanaf NU allemaal niet meer eten, nooit meer! Nee dat is een grapje natuurlijk. Ik hou ook van een lekker stuk gebak, mijn weekend frietje en een lekker glaasje melk. Echter wanneer je minder ongezond eten wilt zal je dit soort dingen dus beter kunnen vermijden/vervangen. Beperk je lekkere snacks ten opzichte van je gezonde snacks. Kies lekkere maar gezonde recepten uit die je als avondeten kunt maken. Sport wat meer om soms toch wat meer lekkers te kunnen eten (doe ook dit met mate).

Al met al zal je dus een balans moeten zoeken in ongezond eten en gezond eten om je lichamelijke doelen te bereiken. Mocht je nou moeite hebben met het bedenken van verschillende maaltijden of misschien wel heel je dieet? Lees dan verder want hier beneden zal ik methodes geven om aan de slag te gaan met een gezondere levensstijl! Het hoeft namelijk allemaal niet moeilijk te zijn. Door kleine aanpassingen kan jij vandaag al grote stappen zetten richting een betere levensstijl met minder ongezond eten.

Balans creëren met de FitChef Family

De FitChef Family is een receptenboek die je eenvoudig kunt toepassen voor jou en het hele gezin. Het boek bevat allerlei recepten die gezond eten zowel lekker als leuk maken. Door de combinatie van kleurrijke groentes worden de maaltijden een leuk plaatje om naar te kijken. Ook is elk recept voorzien van de calorieën en macronutriënten. Haal simpelweg dit getal van je caloriebehoefte af en je weet wat je hieromheen nog kunt eten. Je zou het natuurlijk ook altijd in kunnen voeren en bijhouden in MyFitnessPal.

Het boek bevat maaltijden voor het ontbijt, de lunch en avondeten. Het zijn slim gekozen recepten die ook niet moeilijk zijn om klaar te maken. Zo kan je dus iedereen snel voorzien van gezond eten na een lange werkdag. Ongezond eten is ook vaak een optie die dan naar voren komt. Iedereen heeft na een lange werkdag geen zin om uren in de keuken te staan. De FitChef Family heeft hier 99 keer met je meegedacht Vroeg beginnen met bewuster eten is ook erg goed voor de kids. Door te leren wat ongezond eten is en wat niet, zullen zij dit later meenemen in hun keuzes voor voedsel. Gezond voedsel is nou eenmaal een basis voor ons lichaam.

platliggende batch gerechten ongezond voedsel

Minder ongezond eten met de Afslank Receptenbijbel

Dit is net zoals de FitChef een receptenboek. De Afslank Receptenbijbel is echter wat uitgebreider dan de FitChef Family. Het boek is voorzien van meer dan 100 recepten die gezond en lekker zijn voor het gehele gezin. Het boek komt in 6 verschillende categorieën en bevat onder andere kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en nog meer. Ook denken ze graag met je mee wanneer je last hebt van allergieën. Er komt een compleet overzicht met vervangende producten die je kunt gebruiken bij bekende allergieën.

Wat ook heel fijn is aan dit receptenboek is dat het veel informatie biedt rondom het afvallen. Zo laat het zien waarom de meeste diëten mislukken. Leert het je welke voedingsmiddelen je beter kunt vermijden wanneer je succesvol wilt afvallen. En het komt met leuke bonussen waaronder “84 gezonde tussendoortjes” waardoor je boven je normale boek, van nog meer recepten kunt genieten. Een schema zonder ongezond eten maken voor jou en het gezin is nog nooit zo simpel geweest. Op zoek naar een goede manier van afvallen, neem dan een kijkje via deze knop op de site van de Afslank Receptenbijbel.

Een gepersonaliseerd schema?

Ik snap dat je hele dag vullen met minder ongezond eten erg lastig kan zijn. Het kan dan ook wel eens goed zijn om ter inspiratie een gepersonaliseerd schema te laten maken. De schema’s van DieetSchema.nl zijn hier een goede optie voor. Door middel van een online vragenlijst komen ze precies te weten wat jij allemaal lekker vindt. Op basis van de door jou opgegeven gegevens en je voorkeuren wordt er een afslank/aankom of onderhoud voedingsschema voor je gemaakt. Zo krijg je allerlei gezondere opties van maaltijden om de weken door te komen. Wissel dit af met wat lekkers en je hebt een perfecte 80/20 regel met jezelf.

De schema’s zijn gebaseerd op gezonde voeding. Hou je je hier goed aan en volg je het constant zou je na een tot twee weken al resultaat moeten zien. Zowel dat stomme getal op de weegschaal als fysiek maak jij stappen. Het schema bestaat uit 5 tot 6 maaltijden per dag. Dit is weer onderverdeeld in 3 grote en 2-3 kleinere maaltijden. Je eet dus gedurende de dag vaker waardoor je jezelf voorziet van de juiste energie. De maaltijden zijn ontbijt, een ochtend snack, lunch, lunch snack, avondeten en vaak een avond snack. Honger is er dus een stuk minder en je slaat ongezond eten sneller over! 😁

Verdere tips om ongezond eten te vervangen

We weten nu dat goede voeding belangrijk is. Het zorgt voor de juiste brandstof voor het lichaam in de vorm van eiwittenvetten, koolhydraten. De juiste voeding laat je fitter voelen, je hebt een kleinere kans op hart- en vaatziekten en je bent vaak op een gezonder gewicht wat je kan aanhouden. Om bewust bezig te zijn met je voeding zal ik je hieronder nog een korte lijst geven met punten die je kan hanteren. Het zijn kleine dingen die je voor jezelf kan afvinken iedere week om ongezond eten buiten de deur te laten. Punten waar je op kan letten zijn:

  • Eet peulvruchten voor goede vetten
  • Eet ongeveer 3 eieren iedere week.
  • Zuivel met mate is ook goed voor de gezondheid. Denk hierbij aan kwark of magere yoghurt.
  • Vette vis, liefst eens in de week.
  • Vermijd wit tarwebloem. Dit zit in wit brood, koekjes, biscuits en zoutjes.
  • Eet een handje ongezouten noten per dag. Dit zijn goede vetten
  • Eet wat minder rood of bewerkt vlees.
  • Kies de juiste koolhydraten. (Tip: lees mijn andere artikel om hier alles over te weten)
  • Drink genoeg water en beperk je frisdrank.
  • Eet groente en fruit.

Mocht je de bovenstaande tips meenemen in je dag, kom je zeker een eind met het afvallen. Gezonde voeding is gewoonweg enorm belangrijk tijdens het diëten om de juiste resultaten te bereiken. Een gezond voedingsschema is dus eigenlijk de “key to succes”. Mocht je dit helemaal op eigen kracht willen doen geef ik je mee om de bovenstaande tips ergens op te slaan. Neem dit mee in hoe jij je caloriebehoefte wilt invullen.

Conclusie – ongezond eten is wel degelijk slecht voor je

We hebben nu het een en ander gelezen over ongezond eten. We hebben geleerd hoe we kunnen afvallen door onze caloriebehoefte te bereken en hier 300-500 calorieën af te halen. Zo creëren we een negatief energiebalans om gemiddeld 1 tot 1,5 kg af te vallen. Dit is een gezond streven en zo voorkom je ook een JoJo-effect. Ongezond eten is zeker niet iets wat je jezelf moet verbieden tijdens het afvallen. Ieder mens houdt van wat lekkers en dat moet ook zeker kunnen. Het is belangrijk om dit met mate te doen. Deel je dagen anders in met de juiste keuzes. Je kunt recepten vinden online of uit een receptenboek om zo veel gezonder te eten. Gezond eten kent nou eenmaal enorm veel voordelen voor de gezondheid.

Verder heb ik je 3 methodes toegelicht die je kunnen bijdragen tijdens je afvalproces. Zo kan je een eigen schema laten maken op basis van jouw behoeftes. Dit gepersonaliseerde schema wordt gemaakt vanuit een vragenlijst waar jij al je voorkeuren voor eten invult. Dieetschema.nl zal dan je gepersonaliseerde schema toesturen zodat je vandaag nog aan de slag kan!

Je kan ook een kijkje nemen bij de FitChef Family of de Afslank Receptenbijbel. Met 99+ gezonde, leuke en vooral lekkere maaltijden kan jij jezelf en je gezin voorzien van een gezond voedingsschema. Door ontbijtjes, lunch en avond maaltijden heb je voldoende keuze om de week in te delen. Je kan dit ook afwisselen met recepten die je online vindt. Al met al zijn er dus genoeg manieren voor het maken van een gezond voedingsschema. Wanneer ga jij van start? Laat het ons weten in de reacties 🙂

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.