Intermittent fasting: De manier om snel vet te verliezen!

Als we het hebben over droogtrainen, heeft iedereen wel een bepaalde manier of truc waarmee ze beweren dat je daarmee heel makkelijk vet kan verliezen. Hiervan zijn 9 van de 10 trucjes gewoon fabeltjes en zullen deze niet indirect helpen met vet verliezen. Gelukkig hebben wij een manier gevonden die wel heel effectief helpt. Dit noemen ze intermittent fasting. Bij deze manier van eten gaat het er niet om wat je eet, maar wanneer je weet. Hierdoor heb je wat meer vrijheid in keuze van je voeding. Wanneer je dus struggelt met gezonde voeding kan dit een manier zijn voor je. Betekend natuurlijk niet dat je volledig ongezond kan gaan eten. Natuurlijk is het wel belangrijk om te weten wat dit inhoud en hoe je dit toepast. In dit artikel zullen we daar verder op ingaan. Lees je mee?

Wat is Intermittent fasting?

Intermittent fasting is simpel weg gezegd een langere periode vasten dan eten op een dag. Dit is een methode die vaak gebruikt worden tijdens de periode dat je vetvrije massa wilt creëren oftewel droogtrainen. Hierbij heb je bepaalde tijd periodes zoals bijvoorbeeld de 16:8 routine. Bij deze routine ben je 16 uur aan het vasten en 8 uur aan het eten. Als je dus stopt met eten om 8 uur in de avond, mag je om 12 uur weer eten de volgende dag. Hierbij houd je vaak een normaal eetpatroon aan en probeer je alle calorieen die je moet eten in die 8 uur te eten. Tijdens de periode van vasten is het wel toegestaan om drinken zoals water en zwarte koffie te drinken. Dit bevat namelijk geen calorieen en zal de vast dus niet verbreken.

Doordat je dus een langere periode niet eet, moet je lichaam overschakelen op het verbranden van vet in plaats van koolhydraten. Dit zijn namelijk de twee voedingstoffen waar je lichaam de meeste energie uit haalt. Hierdoor zal je dus afvallen en vet verliezen en dat is wat intermittent fasting inhoudt. Wanneer je moeite hebt met afvallen of je wilt hier mee beginnen, is dit de methode die je gaat helpen. Natuurlijk is het dan nogsteeds noodzakelijk om hard te trainen en goed op je voeding te letten.

Intermittent fasting routines

Tijdens intermittent fasting heb je verschillende routines die je kan volgen. Hierbij gaat het er niet om wat je eet, maar wanneer je eet. Dit betekend natuurlijk niet dat je niet meer op je voeding hoeft te letten. Je kan met mate genieten van je favoriete snack, als je er maar voor zorgt dat je dieet goed gebalanceerd is!

16:8 Routine

De 16:8 routine is eigenlijk de meest bekende routine als we praten over intemittent fasting. Deze routine is makkelijk om in je dagelijkse routine te verwerken. Hierbij is de bedoeling dat je 16 uur achter elkaar niks eet en alleen mag drinken (zonder calorieen). Wanneer je dit gedaan hebt mag je 8 uur lang eten. Deze routine is vooral handig voor mensen die ook gewoon nog dagelijks lekkere dingen willen eten. Houd bij deze routine een normaal eet patroon aan en zorg dat je gebalanceerd eet. Je haalt dus je dagelijkse energie uit die ene 8 uur waarin je dus gewoon mag eten. 2 of 3 maaltijden zijn in principe voldoende bij deze routine.

18:6 Routine

De 18:6 routine is voor degene die nog een extra stapje willen zetten. Hierbij word de vast periode namelijk nog met een extra 2 uurtjes verlegend waardoor het misschien toch net iets lastiger word. Zorg er dan gewoon voor dat je je honger stilt met een zwarte koffie of een fles water. Dit is dus ook een goede methode om te gebruiken als je wilt afvallen. Het lukt je namelijk nooit om in 6 uur meer calorieen te eten dan je lichaam nodig hebt. Daarom word dit verder ook afgeraden als je graag wilt aankomen. Hierbij moet je juist meer calorieen eten dan je lichaam verbruikt.

5:2 Routine

De 5:2 routine is een wat andere routine als bovenstaand. Die zijn namelijk gericht op een dag en de 5:2 routine op de een week. Bij deze methode eet je op 5 dagen gewoon je normale caloriebehoefte. Bij de 2 worden er minder calorieen gegeten. Richtlijnen zijn hiervoor voor mannen rond de 600 calorieen en voor vrouwen rond de 500 calorieen. Zorg er wel voor dat de 2 dagen van minder eten niet achter elkaar zijn. Dit is namelijk lastig vol te houden. Zorg dat je bij deze methode op de dagen dat je minder eet wel eiwitrijk eet. Wanneer je dit niet doet kan je spiermassa kwijtraken en dat wil je natuurlijk niet!

Als je intermittent fasting wil gaan doen, weet je nu welke 3 verschillende routines daar voor zijn. Er zijn nog een paar belangrijke dingen die je hier bij kunnen helpen. Wanneer je een van deze routines gaat toepassen in je dagelijkse leven is het belangrijk om dit niet te lang te doen. Reserveer hiervoor 6 tot 8 weken en ga er dan vol voor! Ook is het handig om als eerste maaltijd een voedzame maaltijd te eten. Denk hierbij aan iets zoals kwart met muesli en fruit. Daarnaast is het handig om na je avond eten niet meer te eten en dit een gewoonte te maken. Dit maakt het allemaal een stukje makkelijker

Wanneer Intermittent fasting gebruiken?

Intermittent fasting word ook wel vaak een wondermiddel genoemd om vetvrije spiermassa te krijgen. Dit omdat je binnen een relatief kortere tijd wel al je calorieen binnen krijgt. Wanneer je op een gezonde manier vast is het simpel weg een goede manier om vet te verbranden en spiermassa te behouden. Intermittent fasting is dus een goede methode om te gebruiken wanneer je aan het droogtrainen bent. Om toch dat laatste stukje vet te verbranden is dit een ideale manier. Wanneer je namelijk een tijdje niks gegeten hebt moet je lichaam toch ergens energie vandaan halen. Hierdoor word er vet verbrand en gebruikt als energie. In het begin zal het lastig zijn om dit vol te houden maar je zal je honger gevoel moeten overwinnen om dit succesvol toe te passen. Let er dan ook op dat je binnen je caloriebehoefte blijft.

Hoe kan ik hiermee beginnen?

Als je wilt beginnen met intermittent fasting is het belangrijk om al wat voorbereidingen te treffen. Zorg ervoor dat je een week voor het begin van de 6 tot 8 al bezig bent met gezonde voeding. Zit dan bijvoorbeeld laag in je suikers en eet geen fastfood. Dit maakt het een stuk makkelijker om tijdens het intermittent fasting gezond te eten. Vooral de suikers zorgen voor zin in lekkere dingen dus kan het goed helpen om hier al eerder mee te stoppen. Het is daarnaast ook belangrijk om je lichaam te wennen aan het vasten. Wanneer je dat niet doet kan je last krijgen van een honger gevoel wat natuurlijk erg vervelend is. Begin bijvoorbeeld met eerst 2 dagen vasten. Wanneer dit je goed lukt maak je er 3 dagen van en zo lukt het je uiteindelijk om het gewoon de hele week vol te houden.

Het is vooral tijdens het intermittent fasting belangrijk om te weten wat je moet eten. Als je dit lastig vind, kan een E-book vol met gezonde recepten vaak goed helpen. Tijdens intermittent fasting staan namelijk vaak 3 maaltijden centraal waar je alle voedingstoffen uit moet halen. Het is dus belangrijk dat je deze maaltijden dus ook goed samenstelt met genoeg eiwitten, vetten en koolhydraten waardoor je de hele dag weer energie hebt!

Recepten bijbel

Start vandaag nog met het eten van gezonde lekkere recepten!

Klik op de knop om een kijkje te nemen op de website!

Klik hier voor gezonde recepten!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.