Goede voornemens; Hoe pak ik dit aan?

<div>Icons made by <a href="https://www.freepik.com" title="Freepik">Freepik</a> from <a href="https://www.flaticon.com/" title="Flaticon">www.flaticon.com</a></div>

Wanneer we weer richting januari gaan, begint iedereen weer met het verzinnen van zijn/haar goede voornemens. Iedereen wilt weer een frisse start maken en zichzelf in het nieuwe jaar verbeteren. Veel bekenden voornemens zijn bijvoorbeeld beginnen met een gezond dieet, beginnen met sporten of dagelijks bewegen. Vaak worden deze goede voornemens een aantal weken vol gehouden en daarna weer vergeten. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je dit gewoon vol blijft houden. Maar hoe kan je dit wel volhouden en beter aanpakken? In dit artikel vertellen we je hoe jij je goede voornemens kan volhouden en een hele nieuwe levensstijl kan creëren. Lees je mee?

Goede voornemens

Zodra we naar het eind van december gaan beginnen er veel mensen met goede voornemens te bedenken. Zodra het januari is begin je hier mee maar veel van deze mensen zullen halverwege januari al stoppen omdat de meeste goede voornemens niet realistisch zijn. Hier is helemaal niks mis mee, want jezelf willen verbeteren is natuurlijk goed voor je mentale en fysieke gezondheid. Maar het is wel handig om het dan goed vol te houden! Vaak zijn deze goede voornemens gericht op doelen die helemaal niet realistisch zijn. Wanneer je bijvoorbeeld gezond wilt gaan eten is het handig om steeds kleine stappen te maken. Als je gelijk alle lekkere dingen gaat verwijderen uit je dieet zal je merken dat je sneller denkt dat je wel iets kan snoepen, dit kan er dan weer voor zorgen dat je terug valt in je oude gewoontes. Kleine stapjes maken kunnen ervoor zorgen dat je dit makkelijker kan volhouden. Hieronder gaan we je vertellen over de populairste goede voornemens en hoe je deze ook het beste kan volhouden!

Goede voornemens volhouden

Iedereen wilt een frisse start maken in het nieuwe jaar en daarom maken ze een lijstje met goede voornemens. Veel mensen slagen erin om hun leven te veranderen door de goede voornemens vol te houden. Maar je hebt ook genoeg mensen die dit niet lukt en weer in hun oude gewoontes vallen. Om de voornemens vol te houden is het natuurlijk belangrijk om realistische doelen op te stellen. Wanneer je namelijk onrealistische doelen gaat stellen zoals binnen een maand 10 kilo afvallen, ga je snel zien dat het niet lukt. Dit kan demotiverend werken waardoor je helemaal stopt met gezond leven en sporten. Zorg er dan ook voor dat je hier met je omgeving over praat zodat zij je misschien kunnen helpen! Wat ook goed kan helpen is jezelf omringen met mensen met dezelfde doelen. Zo kan je elkaar motiveren om door te gaan en samen voor de doelen strijden. Wees ook blij met elk resultaat dat je behaald en elk doel die je voltooid hebt. Je mag dit best vieren. Dit zal je allemaal maar meer motiveren om door te gaan!

Misschien is de allerbelangrijkste factor om je goede voornemens vol te houden geduld. Ze zeggen vaak geduld is een schone zaak en ook voor dit kan dat gelden. Wanneer je bijvoorbeeld is om af te vallen moet je ook geduld hebben. Je zal daarvoor hard moeten sporten en gezond eten. Je valt namelijk niet 10 kilo af in een week, ook hier heb je geduld bij nodig. Het is daarnaast ook enorm belangrijk om niet te streng voor jezelf te zijn. Wanneer je jarig bent mag je best een stukje taart eten, maar zorg ervoor dat dit niet uit de hand loopt. Je zal namelijk merken dat als je helemaal niet meer geniet of niet iets lekkers mag nemen, je dit ook niet lang vol zal houden.

Populaire goede voornemens

Er zijn natuurlijk een aantal goede voornemens die elk jaar weer gekozen worden. Denk hierbij aan bewegen en gezond eten, stoppen met roken, een nieuwe side hustle leren of minder alchohol drinken. We nemen je mee naar de populairste goede voornemens en vertellen we je hoe je deze het best volhoudt.

Meer sporten/bewegen

Dit is misschien wel een van de bekendste goede voornemens. Natuurlijk is het logisch dat mensen die kiezen als voornemen. Sporten of bewegen is namelijk goed voor je lichaam en geest en brengt gezondheids voordelen met zich mee. Wanneer je doel is om 6 per week te gaan sporten. Begin dan rustig aan met 3 keer per week en bouw dit op. Wanneer je direct voor de 6 keer gaat kan dit te veel zijn aan het begin en kan je extreem uitgeput raken. Je lichaam moet namelijk ook gewoon wennen aan de beweging. Zorg dat je het ook leuk gaat vinden om te bewegen en te sporten, anders ga je dit lastig volhouden. Maak er een lifestyle van!

Gezonder eten

Als je dan begint met trainen en bewegen is het direct mooi meegenomen om gezond te gaan eten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een eiwitrijk dieet. Dit kan je gebruiken wanneer je bijvoorbeeld gaat droogtrainen en minder calorieen gaat eten voor meer vetvrije massa. Ook is dit handig wanneer je spiermassa wilt opbouwen. Probeer elke dag groente en fruit te eten en zelf je maaltijden samen te stellen. Hierdoor kan je zelf groente toevoegen die je lekker vind. Dit maakt het een stuk makkelijker om gezond te eten. Als het gaat om je dieet in het geheel moet je kleine stapjes nemen. Denk er bijvoorbeeld overna om snacks te vervangen door een stuk fruit. Als je dit niet langzaam aan doet kan het zijn dat je terug valt in je oude gewoontes..

Een nieuwe skill leren

Het is altijd goed om jezelf dingen aan te leren die je misschien in de toekomst ergens bij kunnen helpen. Of misschien wil je jezelf een side hustle aanleren om wat extra’s te verdienen. Je kunt bijvoorbeeld bepaalde cursussen volgen vanuit huis. Je bent nooit te oud om jezelf iets nieuws aan het leren, dit is alleen maar goed voor je mentale gezondheid. Hierdoor blijf je jezelf namelijk ontwikkelen en dat is goed voor de hersenen. Zorg er in ieder geval voor dat je iets gaat doen wat bij je past of wat je leuk vindt om te doen. Anders ga je dit niet lang kunnen volhouden.

Duurzamer leven

Veel mensen ontkennen het, maar maken zich toch druk om het klimaat. Een populaire goede voornemen is ook wel duurzamer leven en de juiste keuze daarin maken. Vaak klinkt het beginnen met duurzamer leven best zinloos omdat als je als enige dit doet er geen veranderingen zullen komen. Maar dit is juist de verkeerde denkwijze. Wanneer jij begint met dit zullen er waarschijnlijk steeds meer mensen in je omgeving dit opmerken en ook denken dat dit het juiste is om te doen. Hierdoor zal je waarschijnlijk een soort beweging creeren waardoor je dus toch een aantal mensen heb aangespoord om duurzamer te leven. Je hoeft niet direct je leven om te gooien maar je kan wel op de kleine dingen letten zoals de kraan niet te lang laten lopen.

Stoppen met roken

Als het dan toch niet gelukt is om te stoppen met roken in stoptober, heb je in januari gewoon weer een nieuwe kans! In principe is het nooit te laat om te stoppen met roken. Zorg dat je een vervanging vind zoals het eten van een lolly of een wandeling maken. Het is daarnaast belangrijk dat je er mentaal goed in staat en dat je echt wilt. Als dit namelijk niet zo is gaat het ook niet lukken. Anders kan je het ook proberen af te bouwen met nicotine pleisters of nicotine kauwgom. Vaak is het namelijk het moment dat je laat roken en dit moet je dus zien te vervangen.

Conclusie

Het is positief dat je jezelf wilt verbeteren door goede voornemens te verzinnen. Als je er voor gaat en zorgt dat de doelen realistisch zijn kun je ze ook echt waarmaken. Hierdoor kan je jezelf verbeteren en gezonder leven. Realistische doelen opstellen is misschien wel het belangrijkst. Doelen opstellen die niet haalbaar zijn heeft ook helemaal geen zin. Dit zal demotiverend helpen en kan er voor zorgen dat je je goede voornemens vergeet. Zoals we eerder hebben besproken is geduld een schone zaak. Wanneer je als goede voornemen begint met sporten en gezond eten zul je niet direct merken dat je je fitter voelt. Dit zal je pas merken in de loop van het hele proces. Zorg dus dat je niet opgeeft! Na het lezen van dit artikel weet je hoe jij je goede voornemens kunt volhouden en jezelf kunt verbeteren voor in het nieuwe jaar! Alvast succes!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.