MyFitnessPal: De app om bewuster om te gaan met voeding

gezond eten met diet plan myfitnesspal linksboven

De app MyFitnessPal is een app die door vele sporters wordt gebruikt. In de app kan je namelijk via een eenvoudige manier je calorieën en macronutriënten bijhouden om zo aan je dagelijkse voeding te voldoen. Maar hoe werkt de app precies? En hoe kan ik dan op een gezonde manier de juiste voeding binnenkrijgen? In dit artikel zal ik je alles uitleggen over de app MyFitnessPal. Ook zal ik je toelichten hoe jij door middel van deze app vandaag nog kunt starten met bewuster eten. Bewuster eten heeft namelijk enorm veel gezondheidsvoordelen.

Bewust eten

Al met al is gezond en bewust eten goed voor onze gezondheid. Toch is het ook echt belangrijk om hier de juiste voeding in te kiezen. Dit doe je doormiddel van de juiste caloriebehoefte en macro verdeling. Dit kan je dan bijhouden in MyFitnessPal. Gezonder en bewuster met je eten bezig zijn heeft veel voordelen voor jezelf en je kinderen. Zo laat jij je lichamelijke motor efficiënt draaien door de juiste voeding. Je hebt bijvoorbeeld minder last van inkakkers, je kunt jezelf beter concentreren en behoudt makkelijker je gezonde gewicht.

Voor de kids is het belangrijk om vanaf jongs af aan bezig te gaan met voeding. Ik zeg niet om ze ook myFitnesspal te laten downloaden en van start te gaan met het tracken van de calorieën. Nee ik bedoel dat jij ze een goede basis kan geven voor hun latere omgang met voedsel. Laat ze MyFitnessPal bijvoorbeeld wel eens zien. Leg uit hoe calorieën en caloriebehoeftes werken (je kan ze ook onze artikelen laten lezen 😃😏) en ga er eens mee aan de slag. Hoe sneller zij bewust zijn van hoe voeding werkt, hoe slimmer zij ook met hun gewicht om kunnen gaan.

Waarom MyFitnessPal?

Simpelweg is dit de beste calorie tracking app die er te vinden is. De gratis versie van de app biedt je al vele mogelijkheden om stappen te zetten richting jou streefgewicht. MyFitnessPal is ook enorm uitgebreid op het gebied van producten. Zo kan je in de database zoeken naar bepaalde producten en kijken welke het best overeenkomt met wat jij in je handen hebt. Mocht je dus bewuster willen eten (wat ik iedereen sowieso zou aanraden) is MyFitnessPal de app om te downloaden. Ik zal je hieronder kort en bondig toelichten hoe je de app kunt installeren naar jouw wensen

Download de app in de app store / google play store

De app MyFitnessPal is gratis en gemakkelijk te vinden. Download de app en log in met facebook (of maak een account). De app is gratis maar heeft een betaalde optie. Ik zou je alleen aanraden lekker de gratis versie te gebruiken. Deze biedt voldoende functies waar jij je voordeel uit kunt halen. Vervolgens kun je snel even je gegevens invoeren. Ik zou alleen niet de waardes aanhouden die MyFitnessPal je geeft. Deze zijn namelijk gebaseerd op gemiddeld genomen waardes. Zodra je account gemaakt is en je gereed bent om calorieën in te voeren is het tijd voor de volgende stap.

Je caloriebehoefte berekenen

Je caloriebehoefte in MyFitnessPal is een stukje algemener. Ik zou hier dus niet teveel waarde aan hechten. Een goede schatting wordt gemaakt op de site van Project Gezond. Via deze knop kan je naar hun calculator gaan om je caloriebehoefte te berekenen. Je kan deze invullen in de app onder het knopje meer. Vervolgens ga je naar doelen en kan je onder voedingsdoelen alles aanpassen. Bij de bovenste vul je dan de door Project Gezond berekende caloriebehoefte in. Vervolgens kies je een macronutriënten verdeling die bij je doel past. Een gezonde verdeling is meestal 40/40/20 of 40/35/25 waar de volgorde koolhydraten, eiwitten en vetten is. Let op dat dit wel verschilt per doel en wat voor dieet je volgt!!!!

vrouw nadenken gezond en ongezond eten myfitnesspal

Je calorieën tracken

Nu je een doel gesteld hebt kunnen we van start gaan. Onderin staat de knop logboek. Als je daar op klikt komt er een grote blauwe plus in het midden van je scherm en zie je 4 categorieën te voor schijn komen. Ontbijt, lunch, avondeten en tussendoor. Behandel ze ook op die manier en voer in wanneer je wat eet. Door op de grote blauwe plus te klikken beneden in je scherm krijg je een aantal opties. De opties spreken erg voor zich. Zo kan je voeding toevoegen en zoeken in de database door daarop te klikken. Je water inname kan je bijhouden. Ook kan je je oefeningen in de gym en je gewicht bijhouden. Speel een beetje met MyFitnessPal gedurende de dag. De app spreekt erg voor zichzelf

De juiste voeding in MyFitnessPal

Zoals ik zei zijn er verschillende manieren om je voedsel op te zoeken in MyFitnessPal. Zo kan je zoeken in de database of mensen je product al een keer hebben toegevoegd. Je kan zelf producten aanmaken en de calorieën plus macro’s noteren. Je kan hele maaltijden in de app samenstellen. Dit is handig wanneer je bijvoorbeeld iedere vrijdag een bepaalde pasta maakt. Je kan dan de producten + calorieën en macro’s samenvoegen in 1 maaltijd en die elke vrijdag weer selecteren. Ook kan je de barcodes scannen in de app.

Wat zijn dan de juiste producten? Dit is een kwestie van vergelijken met wat je in je hand hebt. Hier moet je ook handig in worden en is een stukje ervaring. Op een gegeven moment weet je wel wat klopt en wat niet. Ook komen veel producten erg met elkaar overeen waardoor je kan zien wat de juiste calorieën en macro’s zijn, en wat totaal niet.

Afvallen, aankomen, op gewicht blijven?

Doordat je nu eenvoudig en nauwkeurig je calorieën kunt bijhouden in MyFitnessPal is het belangrijk om de juiste doelen te stellen. Door je caloriebehoefte te berekenen zet je al een eerste goede stap. Je weet nu namelijk wat jij op een dag kunt eten, zonder dat je hierbij aankomt. Je speelt dus op dit getal quitte of in economische termen “break-even”. Mocht je willen afvallen zal je minder moeten eten dan je caloriebehoefte. Doe dit niet meteen extreem door bijna niks meer te gaan eten. Zo vergroot je namelijk de kans op een crash dieet en een JoJo-effect. Hoe doe je dit wel? Simpel, haal 300-500 calorieën af van de door jou berekende caloriebehoefte. Voer dit getal zoals de stappen in je MyFitnessPal en ga hier met je dagelijkse calorieën niet over. Zo kan je op een gezonde manier 1 tot 1,5 kilo afvallen.

Aankomen werkt een beetje anders en verschilt per doel. Je hebt namelijk een dirty bulk en lean bulk. Beide begrippen zijn gebaseerd op een calorieoverschot om wat kilo’s aan te komen. De Dirty bulk is vaak dat je redelijk wat meer calorieën mag eten om bijvoorbeeld spiermassa aan te komen of sterker te worden in de sportschool. Teveel calorieën boven je caloriebehoefte kan namelijk ook zorgen voor lichaamsvet. Daarom is de lean bulk bedacht. Hier eet je een kleine 200 tot 300 calorieën meer zodat je en sterker kan worden en niet teveel vetmassa aankomt. Ook dit verschilt weer erg aan je fysieke doel.

Moet ik dan alles nauwkeurig invoeren in MyFitnessPal?

Ja en nee. Het is van belang om wel goed in de gaten te houden wat je allemaal binnenkrijgt. Dit doe je dan met je keuken weegschaaltje en de app MyFitnessPal. Je voert de hoeveelheid gram wat je van het product hebt gebruik in de app. MyFitnessPal berekent dan de hoeveelheid calorieën die je gegeten hebt tijdens die maaltijd, hoeveel je er totaal gegeten hebt op de dag en hoeveel calorieën jij er die dag nog mag.

In het begin zou je dit erg lastig kunnen vinden. Maak je geen zorgen, iedereen klooit hier de eerste weken verschrikkelijk mee. Het is vooral belangrijk om in de grote lijnen een beter inzicht te krijgen in je voedselpatroon. Zo kan je namelijk calorierijke maaltijden eruit filteren om eerder aan je caloriebehoefte te voldoen. Een paar calorieën erboven, iets meer vet dan toegestaan of dergelijke is niet erg. Zorg dat je jezelf de dag erna weer herpakt om je voedseldoelen te halen.

Wat zal ik dan moeten eten?

Dit is dan het ingewikkelde gedeelte in MyFitnessPal. Doordat je natuurlijk allerlei ingrediënten en producten gebruikt tijdens het koken worden de lijstjes in MyFitnessPal erg groot, of kan je wel eens dingen vergeten in te voeren. Wat erg fijn is aan MyFitnessPal is dat je ook eigen maaltijden kunt toevoegen in de app. Zo kan je dus gezonde recepten online opzoeken die je kunt koken en handmatig kan invoeren met de hoeveelheid calorieën en macro’s. Zo hoef je niet per product of ingrediënt het apart in te voeren in MyFitnessPal maar voeg je het allemaal samen.

Je kan er ook voor kiezen een receptenboek aan te schaffen. Zo voer je alle makkelijke gerechten zoals je ontbijt, lunch en snacks in de app MyFitnessPal. De rest haal je uit het receptenboek die altijd zijn voorzien van de calorieën en macro verdeling. Dit scheelt ook een heel groot stuk met het bedenken van maaltijden. Je slaat simpelweg je boek open, bladert door naar avondeten en kiest een gerecht wat je lekker lijkt. Je kijkt of het binnen je behoefte en macro’s past op MyFitnessPal en gaat van start.

En wat als ik uiteten ga?

Daar is maar 1 simpele oplossing voor. Naja eigenlijk zijn er 2 maar de eerste ga je natuurlijk nooit doen. De eerste is dat je namelijk naar de keuken rent met je app en vraagt aan de kok wat hij er allemaal ingooit en hoeveel. 😂 Nee even serieus nu, simpelweg geniet van je avondje uit eten. We zijn geen robots en genieten hoort erbij. Een avondje lekker all you can eat sushi of dergelijke is dan ook geen enkel probleem. Het gaat er meer om hoe jij hier mee om gaat. Zorg ervoor dat je die dag wat minder calorieën eet en dus met minimaal 1000 openstaande calorieën in MyFitnessPal naar je restaurant gaat. Dit hoeft ook weer niet per se. Een dagje wat meer calorieën maakt je niet meteen dik, zorg ervoor dat jij jezelf herpakt de dag erna. Zo kan je gewoon genieten van je avondje uiteten!

top view hamburger vergeleken groene appels myfitnesspal

En nu van start met MyFitnessPal

Je hebt dus nu als het goed is redelijk wat informatie om te beginnen met de app MyFitnessPal. MyFitnessPal is een app die erg voor zichzelf spreekt maar wel een enorme toevoeging voor een gezonde levensstijl. Je ziet iedere dag weer waar je fouten hebben gelegen met het eten. Zo kan je gerichter zoeken naar de oorzaak en het ook aanpakken. Nu is de keuze wat je met MyFitnessPal gaat doen. Ik zelf raad je aan hier een combinatie in te maken. Alles zelf koken vergt enorm veel tijd als je daarbij ook moet afwegen, berekenen en invoeren in je MyFitnessPal. Doe dit dan ook een beetje om en om en zoek de recepten op.

Een goed receptenboek die ik je kan aanraden is de FitChef Family. Dit gemakkelijke receptenboek zorgt ervoor dat jij en het hele gezin gezonder kunnen eten. Door de kleurrijke keuzes van groenten zullen zelfs de kinderen zonder problemen gaan smullen. Gezond eten hoeft namelijk ook helemaal niet vies te zijn! Door gezonde ontbijtjes en lunches zelf te bedenken kunnen de gerechten van FitChef een perfecte aanvulling zijn om tijd te besparen met al het calorietracken.

Conclusie – Start met MyFitnessPal

Je weet nu als het goed is hoe jij van start kunt gaan met de app MyFitnessPal. Zoals ik zei is dit een enorm populaire app onder veel sporters. MyFitnessPal is ook de eerste app die ik aangeraden kreeg toen ik wilde beginnen met bewuster eten. Bewuster eten is namelijk erg goed voor je gezondheid, ook al wil je niet afvallen. Simpelweg zou ik je dus aanraden om te starten met MyFitnessPal. De app zelf spreekt voor zich. Door middel van de besproken stappen in het artikel moet je al een heel eind komen. Wat je er in moet voeren is dan een tweede. Ga op zoek naar gezonde maaltijden die lekker zijn voor jou en/of het hele gezin. Voer de producten in Myfitnesspal en kijk hoeveel je nog mag eten na deze maaltijd. Zo ga je de hele dag door tot je jouw caloriebehoefte hebt bereikt.

Mocht je moeite hebben met het bedenken van goede maaltijden zou je eens een kijkje kunnen nemen naar de FitChef Familiy. Dit eenvoudige receptenboek is gevuld met allerlei gezonde variaties van eten voor jou en het hele gezin. Doordat de calorieën en macro’s zijn bijgevoegd kan je dit ook gemakkelijk invoeren in je myfitnesspal. Zo bespaar je dus een hoop tijd om de producten af te wegen voor MyFitnessPal. Dit heeft de FitChef namelijk al voor je gedaan 😉.

de FitChef Family Myfitnesspal

Zoek vandaag nog makkelijke en gezonde recepten uit

Eet gezonder en lekkerder met het hele gezin door middel van de FitChef Family

Ga DIRECT naar het boek!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.