Overgangsklachten: dit is hoe jij ze vandaag nog onder controle krijgt!

De overgang is een lastige periode voor veel vrouwen waar ze van vruchtbaar naar onvruchtbaar gaan. Dit gaat erg geleidelijk en je merkt er eigenlijk niet veel van. De dingen die je wel merkt zijn de zo gehete overgangsklachten. Overgangsklachten kunnen in allerlei vormen komen. Zo heb je de bekende opvliegers, gewichtstoename of stemmingswisselingen. Al met al zijn dit nare bij effecten wat de overgang met zich mee brengt. Toch is er een manier om deze klachten aan te pakken. Dit kan je simpelweg doen door anders te eten en bewuster om te gaan met je klachten. Hoe je dit doet zal ik je haarfijn uitleggen in dit artikel.

De overgang

Ik had het zojuist al kort en bondig gezegd maar de overgang staat bekend als de periode waarin de vrouw haar vruchtbaarheid verliest. Dit kan je ook vergelijken met de puberteit waar je juist vruchtbaar wordt. Door het schommelen van hormonen in de puberteit gebeurd er veel in de lichaam. Dit kan zowel leuk als niet zo leuk zijn. In de overgang is dit helaas bijna alleen maar niet leuk. Door het veranderen van de hormoonhuishouding raakt je lichaam namelijk best wel ontregelt. Het gaat hierop reageren door middel van de overgangsklachten. Veel vrouwen geven aan hier last van te hebben maar dat hoeft niet. Je kan namelijk ook in de overgang zitten en niks van de klachten merken, dit verschilt enorm van vrouw tot vrouw.

Hoe komt een vrouw in de overgang?

De meeste vrouwen krijgen vanaf hun geboorte veel eicellen die zijn opgeslagen in de eierstokken. Tijdens een vruchtbare periode kunnen de eierstokken ook hormonen aanmaken. Een van deze hormonen is oestrogeen. Dit hormoon zorgt voor de rijping van eicellen en de menstruatiecyclus.

Wanneer je dus in de overgang komt stopt de afgifte van eicellen en maken de eierstokken steeds minder oestrogeen aan. Dit is het begin van je hormoonschommelingen. Hierdoor zal je dus last krijgen van de overgangsklachten. Na een langere tijd wordt je menstruatie steeds meer onregelmatig en zal het uiteindelijk zelfs helemaal stoppen.

De fasen in de overgang

De overgang kent drie verschillende fasen. Iedere fase kent hierin ook zijn eigen gebeurtenissen binnen het lichaam. De overgangsklachten in de premenopauze, menopauze of postmenopauze zijn wel allemaal hetzelfde. Welke je merkt of ervaart verschilt wel enorm. Ik zal hieronder een korte toelichting geven op de verschillende fasen. Mocht je meer info willen over de fases op zich, kun je op de woorden klikken om naar mijn artikelen over deze fasen te gaan.

De Premenopauze en overgangsklachten

Deze fase kan je beschrijven als de periode voor je laatste menstruatie. Het woordje Pre betekent namelijk ook voor, logisch dus…. 😅. In deze fase schakelen de eierstokken een versnelling terug op het gebied van de hormoonproductie. Hierdoor schommelen de hormonen door je lichaam en krijg je je eerste overgangsklachten. Wanneer dit gebeurd is eigenlijk niet te zeggen. Dit verschilt namelijk ook weer van vrouw tot vrouw. Zo kan de ene vrouw al beginnen net na haar 30ste waar de ander niet eerder begint dan na haar 40ste. Sommige geven zelfs helemaal niets te merken van de premenopauze of enige overgangsklachten.

Je menstruatie kan aan het begin van deze fase erg onregelmatig zijn. Hoe dichter je bij de volgende fase komt (je allerlaatste menstruatie dus), hoe duidelijker de veranderingen in je menstruatiepatroon te zien zijn. Met een onregelmatige menstruatiecyclus bedoel ik simpelweg dat je soms heel veel bloed kan verliezen, of soms ineens bijna niets. Ook de tijd tussen je menstruaties kan enorm verschillen. Wanneer je dit laatste herkent, en je hebt wel eens last van overgangsklachten zoals een opvlieger weet je zeker dat je in de overgang zit.

De menopauze en overgangsklachten

De fase die hierna komt, helaas niet zonder de bijhorende overgangsklachten, is de menopauze. Dit is simpelweg de periode waar jij je laatste menstruatie hebt. Je kan dus ook niet zomaar zeggen wanneer je menopauze is geweest, dat kan pas achteraf. De menopauze is niet hetzelfde, zoals de meeste denken, als de overgang. Het is echt een fase met dezelfde overgangsklachten als de pre- en postmenopauze.

Een ezelsbruggetje wat wordt gegeven om te zeggen wanneer je de menopauze hebt gehad is wanneer je twaalf maanden niet meer ongesteld bent geweest. De periode hierna is ook deel van de overgang. Dit is de postmenopauze. Dit is wellicht wel de meest rotte periode aangezien je nog steeds overgangsklachten hebt maar voor je gevoel klaar bent met de overgang.

De postmenopauze

Dit is de periode die komt na de menopauze, je laatste menstruatie. Een vrouw in de overgang is aan het einde van de rit helemaal leeg. Leeg aan eicellen, geen menstruatie meer en de eierstokken zijn gestopt met hormonen maken. Je bent dus van vruchtbaar naar onvruchtbaar gegaan. Je kunt nog wel overgangsklachten krijgen tijdens deze periode.

De eierstokken maken geen oestrogeen meer. Je lichaam zal het dus op de een of andere manier ergens anders moeten zoeken. Het gaat opzoek naar een bron in de bijnieren en je vetweefsel. Deze aanmaak is op zich zelf alleen niet voldoende om een normaal peil van hormonen te bereiken. Je lichaam moet op zoek naar een nieuw balans van hormonen.

De postmenopauze en de bijhorende overgangsklachten kunnen best wat jaren duren. Dit verschilt net zoals de gehele overgang van vrouw tot vrouw maar dat je er even zoet mee bent is wel helder. Een gemiddeld overgangsproces met alle fasen duurt vijf jaar. In deze vijf jaar verschilt het heel erg wanneer je overgangsklachten kunt krijgen. Sommige vrouwen geven aan dat het in het begin bijvoorbeeld veel erger was dan de laatste paar maanden.

hygiëne inlegkruisjes overgangsklachten

Verschillende overgangsklachten

In de inleiding gaf ik al aan dat er veel verschillende overgangsklachten zijn. Door de constante schommeling van hormonen in deze periode zorgt dat voor vervelende bijwerkingen. Er verandert natuurlijk een hoop en begint zelfs een nieuwe levensfase. Sommige overgangsklachten zijn bekend, zoals de opvliegers.

Een opvlieger is eigenlijk een moment dat je opeens helemaal warm wordt. Het bloed begint langzaam naar je hoofd te stijgen en je wordt helemaal rood. Herken je dit? Dan heb je vast eens een opvlieger gehad aangezien bekend staat als een opvlieger. Helaas zijn er meerdere overgangsklachten die wat minder bekend zijn. Ik heb er een paar voor je op een rijtje gezet. Wanneer je namelijk weet wat er precies kan gebeuren, kan je hier ook beter mee omgaan.

Gewichtstoename als overgangsklacht

Een verstoord hormoonbalans kan in de overgang zorgen voor wat extra kilo’s. De veranderingen van hormonen binnen je lichaam kan niet alleen jou maar ook je stofwisseling op stelten zetten. Je stofwisseling vertraagt hierdoor namelijk waardoor het lichaam meer vet zult vasthouden. Ook kan je spierkracht en massa verliezen. Dit heeft gevolgen voor je caloriebehoefte waardoor je minder energie verbruikt. Spiermassa zorgt namelijk voor meer verbranding gedurende de dag. Mocht je niks over het afvallen weten zou je mijn andere artikel kunnen lezen over dieet schema’s. Hierin vertel ik uitgebreid hoe het afvallen werkt.

Is zweten ook één van de overgangsklachten?

Helaas moet ik hier een ja op geven. 3 op de 5 vrouwen geven aan tijdens de overgang echt last te hebben van overmatig zweten. Dit gebeurt dan vooral in de nachturen waardoor je nat van het zweet wakker wordt. Dit is een variatie op de hierboven besproken opvlieger. Hoeveel maar vooral hoe vaak iemand zweet verschilt ook van vrouw tot vrouw. Zo zeggen sommige vrouwen dat ze dagelijks wakker worden door deze klacht. Andere zeggen dat ze het nog nooit hebben gehad. De overgang en de bijhorende overgangsklachten zijn ook zo lastig te peilen

De overige overgangsklachten

Het is dus wel echt om te onthouden dat de verschillende overgangsklachten dus enorm verschillen van vrouw tot vrouw. Iedere vrouw maakt de overgangsklachten namelijk wel mee. Het verschil zit het hem in de ervaring. Je kan bijvoorbeeld best wat kilo’s aankomen en soms zwetend wakker worden maar dit dan niet direct koppelen aan de overgang. Sommige vrouwen in de overgang merken meer lichamelijke klachten, waar de ander juist mentaal erg veel last ervan heeft.

Binnen Nederland is de overgang nog niet een veel besproken topic. Dit is eigenlijk best vreemd aangezien onderzoekers hebben aangetoond dat 99% van de vrouwen wel degelijk overgangsklachten hebben. JE BENT DUS NIET ALLEEN! 😁 Maak het bespreekbaar als je je even wat minder voelt. De mensen om je heen zullen er zeker voor je zijn in deze mindere tijd.

Er zijn buiten de bekende klachten zoals opvliegers, zweten en gewichtstoename nog meer overgangsklachten. Deze komen wat minder voor maar ze zijn er zeker wel. Ik zal ze hieronder kort voor je opsommen:

  • Last van stinkende urine
  • Bruine afscheiding
  • Opgezette buik
  • Vaginaal bloedverlies na de overgang
  • Vermoeide spieren en gewrichten
  • Menstruatie
  • Vermoeidheid

Is er dan een manier om dit tegen te gaan?

Wat ben ik toch blij dat wij hedendaags het internet hebben. Iedereen kan hier namelijk open en bloot zijn ervaringen delen of elkaar helpen met lastige kwesties. Zo ook de overgang en de overgangsklachten. Een bekende oplossing is het slikken van anticonceptie. Wanneer je onregelmatige menstruatie begint te krijgen, zou je anticonceptie kunnen aanvragen. Dit zijn de hormonen oestrogeen en progestageen in pil vorm. Deze kan je innemen om overgangsklachten te bestrijden. Je menstruatie wordt ook regelmatiger en je bloedverlies wordt een stuk minder.

De anticonceptie is meer een snelle manier. Je klachten verdwijnen namelijk en je kunt weer door zonder overgangsklachten. Tot je een stopweek moet hanteren. Je stopt even een weekje met je anticonceptie en binnen no time zijn alle klachten weer terug. Ook wordt het langer slikken van de anticonceptie afgeraden. Dit heeft 3 redenen:

  • Voor anticonceptie zijn meestal heftigere hormonen nodig
  • De klachten komen hoe dan ook terug in je stopweek
  • Na de menopauze is de kans op zwanger worden nul. Je hebt anticonceptie dus niet meer nodig.

Er wordt daarom ook vaak aangeraden om te beginnen met hormoontherapie. Je kunt het ook zelf! Er zijn talloze manieren online te vinden die kunnen helpen met je overgangsklachten. Ken je het boek van Ria bijvoorbeeld al? “Overwin je Overgang?” Dit boek neemt je stap voor stap mee hoe jij de overgang kunt overwinnen.

Dit kan je zelf doen!

Toch zijn er dingen die jij kunt aanpassen in je dagelijkse levensstijl om de overgangsklachten te verminderen. Zo helpt het bijvoorbeeld om wat meer op je eten te letten en zelfs probeert wat af te vallen. Ook is het vermijden van koffie, thee, alcohol en gekruid eten goed om opvliegers tegen te gaan. Er zijn nog talloze manieren om je overgangsklachten te beperken, ik zal ze hieronder voor je opsommen:

  • Neem minimaal 4 porties zuivel op een dag om je hoeveelheid kalk hoog te houden
  • Zorg voor voldoende vitamine D
  • Zorg voor lichamelijke beweging. Dit voorkomt namelijk stijfheid en het versterkt je botten
  • STOP MET ROKEN. De gevolgen hiervan hoef ik niet meer duidelijk te maken denk ik.
  • Praat erover met de mensen om je heen. Je staat er nooit alleen voor namelijk!
  • Probeer voldoende te slapen. De overgang zelf kost al genoeg energie
  • Draag je kleding in laagjes. Mocht je een opvlieger hebben zou je dit makkelijker kunnen uittrekken 😉

Verder zijn er nog wat manieren die helpen. Mocht je deze allemaal toepassen zou je al een heel eind moeten komen om je overgangsklachten te verminderen.

Hulp bij je overgangsklachten

Dat je het liever met wat hulp doet kan ik goed begrijpen. Het is nou eenmaal geen makkelijke periode. Ik had het kort al aangehaald maar je kan altijd een kijkje nemen op de site van Ria. Het kan zelfstandig of doormiddel van haar boek. Je kan hier ook een combinatie van maken. Ria was namelijk ook een vrouw in de overgang die kampte met allerlei overgangsklachten. Ze heeft veel tips gevolgd zoals meer sporten, bewuster eten en medicijnen. Niets hielp echt voor Ria en dat kan. Ria wist dat ze niet de enige was en is de overgang gaan uitplooien om te zoeken naar oplossingen hiertegen, en met resultaat!

In het boek van Ria “Overwin je overgang” wordt je aan de hand mee genomen hoe jij je overgang kunt verslaan. Je leert precies wat het allemaal is, wat verschillende overgangsklachten zijn en hoe je hiermee om zou moeten gaan. Het fijne aan het boek van Ria is dat het heel laagdrempelig is. Je kan vandaag al aan de gang en krijgt direct toegang tot 200 pagina’s aan informatie hoe je overgangsklachten kunt verslaan. Ideaal zou je zeggen!

Wat kan je verwachten van deze methode?

Het boek van Ria is enorm uitgebreid en kan je zien als een praktische maar complete gids voor alle overgangsklachten. Verder profiteer je ook van:

  • Oplossingen en tips om 28 overgangsklachten te verzachten
  • Zit direct weer lekker in je vel
  • Tips tegen opvliegers, vermoeidheid, overgewicht, botontkalking,geestelijke overgangsklachten en veel meer
  • Krijg herkenning en erkenning van je klachten
  • Oefeningen om grip op de overgang te krijgen
  • 17 heerlijke en gezonde recepten om je lichaam van binnenuit te voeden
  • Praktische kruidengids met 10 kruiden om op natuurlijke wijze je klachten te verzachten
  • Meer dan 100 tips om van je overgangsklachten af te komen

Meer voordelen kun je vinden op de site van Ria. Hier kan je ook nog meer informatie vinden omtrent het boek en de overgang zelf.

Is dit wel voor mij geschikt?

Ben je een vrouw tussen de (kleine schatting) 40 en 65 en heb je last van overgangsklachten? Heb je soms even behoefte aan wat steun of informatie over wat er allemaal gebeurd in je lichaam? Dit boek kan dan een perfecte aanvulling voor je zijn. Wanneer je jonger bent dan 40 kan je wel enigszins last hebben van de premenopauze. Je kan het boek ookal eerder aanschaffen om jezelf voor te bereiden om de o zo leuke periode, de overgang. Wanneer je ouder bent dan 65 kan het ook nog bijdragen. Sommige vrouwen geven namelijk aan dan nog last te hebben van sommige overgangsklachten.

Lees hier de ervaring van Anna uit Eindhoven

Sinds enkele jaren heb ik ernstige klachten. Ik ondervind hinder van hartkloppingen, stemmingswisselingen en hoofdpijn. Wat mij het meest stoorde is dat niemand uit mijn directe omgeving mij begreep. Ik heb altijd het gevoel gehad dat mijn vriendinnen mij totaal niet konden volgen. Eigenlijk was ik de enige vrouw in overgang voor mijn gevoel. Er zijn tijden dat ik mij ook erg emotioneel voel. Soms heb ik een huildag maar ik weet niet zo goed waarom. Ik heb overwogen om aan hormoontherapie te doen, maar eigenlijk is dat niet iets wat ik wil. De kans op kanker en andere ziekten nemen alleen maar toe. Dankzij jouw model snap ik dat ik midden in een groeiproces zit. Door gebruik te maken van jouw recepten en oefeningen heb ik minder last van mijn hart. Mijn hoofdpijn is totaal verdwenen. Mijn stemmingswisselingen kan ik beter relativeren.

Of het verhaal van Elly uit Dieren:

Hallo,
Ik ben Elly en heb last van klachten als vrouw in overgang , daar was ik me eerst niet van bewust maar er gebeurde zoveel rare dingen dat ik dacht dat ik of dement werd of last van een tumor had in mijn hoofd. Ik was de controle over mezelf volledig kwijt. Spullen die ik kwijt was en niet meer wist waar ik ze had neergelegd ,alles glipte me letterlijk uit mijn handen, paniek Aanvallen in de auto en nog meer van dat soort dingen. Ik was ten einde raad. Ik ben erg actief heb samen met mijn man en zoon een snackbar , dus altijd druk. Heb trouwens wel een stapje terug moeten doen. Het eBook wat ik gelezen heb ,Overwin je Overgang, kreeg ik erkenning van het geen waar ik in beland ben. Ik ben nu blij dat ik weet waar ik in beland ben en goeie tips krijgt. Dit was even een klein stukje van mijn verhaal.
Met vriendelijke groet,

Conclusie – Versla ook jouw overgangsklachten!

Zojuist hebben we een duidelijk beeld gevormd over wat nou de overgang is en wat de bijhorende overgangsklachten kunnen zijn. Er zijn dus manieren om de klachten te doen verminderen of meer onder controle te krijgen. Door wat bewuster te eten, beter en vroeger slapen, meer vitamines te nemen en te stoppen met roken kan jij al grote stappen zetten om het te verminderen. De overgangsklachten blijven helaas wel de hele overgang, en soms nog hierna. Het is dus belangrijk goed te weten wat er allemaal gebeurd in deze rot periode voor het menselijk lichaam. Het boek van Ria bevat alle handvatten om voorbereid de overgang tegemoet te gaan. Ik zal je dan ook aanraden eens een kijkje te nemen op haar site. Mocht je het boek willen aanschaffen kan je nu nog profiteren van leuke en handige bonussen. Bestel hem nu en profiteer onder andere van:

  • Bonus 1: Praktische Kruidengids voor Overgangsklachten t.w.v. €19,-
  • Bonus 2: 17 Gezonde Recepten voor minder Overgangsklachten t.w.v. €17,-
  • Bonus 3: 7 Praktische Meditatieoefeningen voor Innerlijke vrede t.w.v. €10,-
  • Bonus 4: Gratis updates en support t.w.v. €29,-

Start vandaag nog met het overwinnen van je overgang. Klik op de knop hier beneden om direct naar het boek van Ria te gaan.

overwin overgang boek Ria Kamelle overgangsklachten

Start vandaag met het verslaan van je overgangsklachten

Klik op de knop hier beneden om via Ria haar boek de overgang te verslaan!

Ga DIRECT naar het boek!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.