Afvallen in de overgang mogelijk? Dit is hoe het kan!

Hoe jij toch je overtollige overgangs kilo's kan verliezen!

vrouw overgang animatie afvallen in de overgang

Vliegen er ineens kilo’s aan? En vormt er een zwemband om je middel? Je hebt dan kans dat je in de overgang zit en hierdoor door overgangsverschijnselen wat makkelijker aankomt. De overgang is al zo’n lastige periode voor vrouwen dus die extra kilo’s zullen zeker niet helpen. Toch is er een manier om ook in de overgang je kilo’s te verliezen. Afvallen in de overgang is namelijk geen hogere wiskunde! Het is een verzameling van allemaal kleine aanpassingen die jou kunnen helpen om weer slank door de overgang te gaan! 😁

Wat is de overgang?

In andere artikelen heb ik uitgebreid deze fasen behandelt. Simpelweg is dit de periode waar de vrouw haar vruchtbaarheid verliest. Je kan het een beetje vergelijken met de puberteit waar je juist vruchtbaar wordt. Daar krijgen de pubers ook allerlei gedragsveranderingen door de schommelende hormonen. Dit gebeurt ook tijdens de overgang. De verandering van je hormoonhuishouding neemt pijntjes en klachten met zich mee. Dit zijn de overgangsverschijnselen. Één van de vervelende verschijnselen is de gewichtstoename voor een vrouw. Veel vrouwen worden ook ontmoedigd hierdoor en denken niet te kunnen afvallen in de overgang. Dit is onjuist! Met de juiste methode kan iedereen afvallen in de overgang!

Hoe komt een vrouw dan aan in de overgang?

Doordat het hormoonbalans verstoort wordt tijdens de overgang kan dit extra kilo’s met zich meebrengen. De verandering van hormonen binnen je lichaam zorgen er namelijk voor dat je stofwisseling van slag raakt. Het vertraagt en het lichaam zal meer vet gaan vasthouden. Ook kan je spierkracht en spiermassa verliezen door de schommelende hormonen. Je verminderde spiermassa en je slechtere stofwisseling zorgen voor een minder energieverbruik van het lichaam. Je blijft dus (waarschijnlijk) hetzelfde eten maar je lichaam heeft minder nodig. Hierdoor kun je dus aankomen zonder dat je het echt door hebt. Hoe verbranding en simpelweg het afvallen precies werkt kan je lezen in mijn andere artikel: “Wat is nou een goed dieet schema?”

Hoe herken je de overgang?

Wanneer je wilt afvallen in de overgang is het wel belangrijk om duidelijk te concluderen of je in de overgang zit. Door het schommelen van de hormonen krijg je de zo gehete overgangsverschijnselen. Je kan aan de verschijnselen merken of je in de overgang zit. Heb je bijvoorbeeld wel eens gehad dat je een plotselinge golf van warmte door je lichaam voelt? Dit kan 30 seconden tot wel enkele minuten duren en voorkomen bij vrouwen in de overgang. Dit is wat je noemt een opvlieger en een veelvoorkomend overgangsverschijnsel waardoor je de overgang kunt herkennen.

Er zijn (helaas 😔) meerdere verschijnselen. Niet iedere vrouw ervaart ze hetzelfde. Sommige vrouwen geven zelfs aan nergens last van te hebben van klachten. Ze komen wel wat kilo’s aan maar het afvallen in de overgang gaat ze daarna prima af. Dit is zeker mogelijk en niet gek. De overgang verschilt daarom ook van vrouw tot vrouw. Toch zijn er verschijnselen waaraan je de overgang kunt herkennen. Ik zal ze hieronder kort voor je opsommen:

  • Last van stinkende urine
  • Bruine afscheiding
  • Opgezette buik
  • Vaginaal bloedverlies na de overgang
  • Vermoeide spieren en gewrichten
  • Menstruatie
  • Vermoeidheid

Mocht je een uitgebreidere uitleg en lijst willen zien over de overgang zou je mijn andere artikelen kunnen lezen. In mijn artikelen over de Menopauze, de Postmenopauze en de Premenopauze leg ik de 3 fasen uit en de daarbij horende verschijnselen.

En nu wil ik afvallen in de overgang

Kijk eens aan, wat een motivatie om te beginnen met afvallen in de overgang. Ik weet dat het erg moeilijk is en dat je waarschijnlijk door een wat rottere periode gaat. Vergeet niet dat je er NOOIT alleen voor staat. Ook weet ik dat jij doormiddel van dit artikel, een ander artikel of zelfs op eigen kracht gaat afvallen in de overgang. Het lijkt misschien door de informatie hierboven wat onmogelijk maar het is zeker te doen. Het ligt er een beetje aan hoe erg je symptomen zijn maar met de tips hieronder kun jij al goede stappen zetten.

Let niet teveel op alleen het afvallen in de overgang

Dit klinkt misschien wat gek om te horen maar strikt dieëten of strenge plannen met teveel restricties zijn niet de manier voor afvallen in de overgang. De reden hierboor is dat de striktere en strengere dieet schema’s vaak tekorten hebben aan bepaalde voedingsstoffen. Dit is normaal gesproken niet erg maar tijdens de overgang heeft je lichaam juist alle nutriënten hard nodig. In plaats van een vetarm of een keto dieet. Je kan je beter richten op gezond eten met goede voedingswaarde die voldoende energie leveren.

Mocht je nou een gebalanceerd dieet zoeken zou je eens de schema’s van Dieetschema.nl kunnen bekijken. Door middel van een eenvoudige vragenlijst weet hij precies wat je lekker vind en wat niet. Na het invullen van de vragenlijst krijg je na 30 minuten jouw gepersonaliseerde schema in de mail. Dit kan voor afvallen, aankomen en zelfs op gewicht blijven. Het is zeker de moeite waard hier even een kijkje te nemen wanneer je wilt afvallen in de overgang.

Probeer bij te houden wat je eet.

Dit is denk ik wel de meest gegeven tip die ik altijd behandel. Het is namelijk echt handig om op te schrijven wat je eet en vooral wanneer je wilt afvallen in de overgang. Waarom? Je ziet nu simpelweg wat je dagelijks binnenkrijgt. Wanneer je dit tegenover je caloriebehoefte zet (de rekensom van je lichamelijke inspanning en totale verbranding) kan je zo goed als zien of je aankomt of afvalt. Ook zie je waar je vaker de mist in gaat. Bijvoorbeeld dat lekkere croissantje iedere ochtend of dat heerlijke verse broodje grillworst in de middag. Onderzoek toont ook aan dat trouw noteren van wat je eet leidt tot gezondere keuzes. Je eet dan namelijk moeilijker een snack meer omdat je dan minder gezonde opties ziet op je dagrapport.

Vermijd de snelle koolhydraten

Ik hou er echt niet van om restricties te leggen maar dit is er wel 1 die zeer belangrijk is. Wanneer je wilt afvallen in de overgang werkt je stofwisseling al een stuk trager. Je hebt dus al minder nodig om die dag quitte te spelen. Vaak wordt er als tip meegegeven om dan in de overgang een boterham minder te eten. Dit is helemaal niet zo’n gek idee om tijdens het afvallen in de overgang wat koolhydraten te schrappen. Dit betekent geen keto dieet maar je let wat meer op welke koolhydraten je eet. Je wilt juist de snelle koolhydraten/suikers – denk hierbij aan vruchtensap en toegevoegde suikers – vermijden doordat dit zorgt voor pieken in je bloedsuikerspiegel. Deze pieken brengen je hormoonspiegel namelijk alleen maar verder uit balans.

Start vandaag nog

Bovenstaand zijn ook slechts maar kleine tips voor het afvallen in de overgang. Helaas komt er zoveel meer bij kijken in deze fasen. Toch zijn er methodes die wel werken en ook echt kunnen helpen bij het afvallen in de overgang. Zo ben ik een tijd terug op het boek van Ria Kamelle gestuit. Buiten haar boek Overwin je Overgang heeft ze ook een boek Slank door de Overgang. In dit boek neemt Ria je mee door gemakkelijke recepten toe te lichten die voor iedereen toegankelijk zijn. Ook zijn het gerechten waar je niet uren voor in de keuken hoeft te staan. Ideaal dus voor ieder hard werkende die niet elke dag tijd heeft om uren te koken voor een gezond en gevarieerde maaltijd. Het is dus zeker het bekijken waard. Je kunt ook haar andere boek Overwin je overgang bekijken. In dit boek leert ze je ook om te gaan met de overgang en de bijkomende verschijnselen.

Conclusie

Er is dus een mogelijkheid om dus wel te kunnen afvallen in de overgang. Echter wordt het je door deze stomme fases in je leven een stuk lastiger gemaakt. Let wel op dat deze fasen gewoon overgaan, je hebt dus niet voor altijd de mindere stofwisseling. Doordat je hormonen dus zo schommelen en je stofwisseling slechter wordt is het belangrijk om goed te weten wat je eet. Ik heb als tip meegegeven dat het opschrijven wat je eet enorm bepalend kan zijn voor je gewicht of voor het afvallen in de overgang. Je ziet nu namelijk precies wat je eet.

Het is belangrijk om tijdens deze mindere periode wel goed te blijven eten. De normale schema’s hedendaags hebben vaak een tekort aan belangrijke voedingsstoffen die je in de overgang al helemaal nodig hebt. Mocht je nou willen afvallen in de overgang maar je hebt geen flauw idee hoe en met welke recepten. Je zou dan dus een kijkje kunnen nemen op de site van Ria over haar boek Slank door je overgang. Dit is naar mijn mening wel het meest toegankelijke boek voor vrouwen om toch wat kilo’s kwijt te raken met

slank door de overgang boek afvallen in de overgang

Start vandaag nog en pak de overtollige kilo’s aan, ook tijdens de overgang.    

Klik op de knop hier beneden om naar het boek van Ria te gaan.

Ga DIRECT naar het boek!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.