Wat zijn Koolhydraten en wat kan ik ermee?

banaan snijden shaker wat zijn koolhydraten

Hedendaags is dit een begrip wat veel voorbij komt. Al hebben de mensen het niet over een keto dieet hebben ze het wel over trage en snelle suikers. Koolhydraten zijn een belangrijke energiebron voor het menselijk lichaam. Het is belangrijk voor enorm veel processen binnen het lichaam. Maar wat zijn koolhydraten eigenlijk? En hoe kan ik deze het beste toepassen in mijn dagelijkse schema? In dit artikel zal ik je meenemen in de wereld van koolhydraten.

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten worden vaak vergeleken met suikers. Wil je een geheimpje horen? Suikers zijn een vorm van koolhydraten. Dat is ook waarom op elke verpakking vernoemd wordt: “Koolhydraten waarvan suikers” 😉. Je kunt hier een onderscheid in maken. Zo heb je snelle en trage suikers. Een snelle suiker is iets zoals een suikerklontje die het gehalte suiker in je bloed snel doen stijgen. De trage suikers kennen we als de meer complexe koolhydraten in bijvoorbeeld brood of deegwaren. Dit zijn de koolhydraten die ervoor zorgen dat jij tot de middag toch genoeg energie hebt.

Maar wat zijn koolhydraten dan en wat niet? Chemisch gezien zijn het allemaal verbindingen van koolstof, waterstof en zuurstof. In de maag en de darmen worden koolhydraten omgezet in 3 soorten suiker. Gluctose, fructose en galactose. Dit wordt in ons lichaam omgezet naar glucose waardoor wij energie krijgen.

Zijn ze dan zo belangrijk?

Koolhydraten zijn de belangrijkste energiebron voor ons als mens. Hiernaast heb je ook vetten en eiwitten. Echter hebben wij mensen glucose nodig om ons te concentreren aangezien de hersens nergens anders hun brandstof vandaan kunnen halen. Eigenlijk kun je wel stellen dat koolhydraten ons op de been houden. Ze zorgen voor energie dat allerlei processen in ons lichaam door kunnen gaan. Denk hierbij aan ademhaling, hartslag, aanmaak van hormonen en regeling van je lichaamstemperatuur. Dus wat zijn koolhydraten? Voor sporters en eigenlijk ieder mens is dit onze belangrijkste energiebron die zorgt voor 50 tot 60% van onze energie.

Heb je ook slechte varianten?

Net zoals je bij vetten slechte en goede varianten hebt, is dit bij koolhydraten hetzelfde principe. Een belangrijk brandstof zijn de trage suikers, de complexe koolhydraten, die je veelal in volkoren producten kunt vinden. Deze zal je bijvoorbeeld niet moeten minderen zodra je op je koolhydraten gaat letten. Trage suikers brengen namelijk b-vitamines, mineralen en vezels mee waardoor onze darmen de prikkels krijgen om aan de slag te gaan. Vezels zijn belangrijk voor het verzadigde gevoel. Bij de snelle suikers is dit eigenlijk precies andersom. Je kan ze ook altijd eten en dat is nou net waar de fout zit. Het zijn namelijk lege calorieën die je veel kan eten. Hierdoor kunnen mensen te dik worden omdat ze ver boven hun caloriebehoefte komen. Mocht je je koolhydraten willen beperken, let dan op de snelle suikers. Die wil je vermijden!

Waar zitten ze in?

De producten waar jij je “carbs” uit wilt halen zijn vooral volkoren graanproducten. Voorbeelden hiervan zijn volkoren brood, bruine pasta, couscous, volkoren rijst, aardappelen, groenten, fruit, peulvruchten en quinoa. Een gram koolhydraat bevat vier calorieën. Groente die laag zijn in calorieën – denk hierbij aan komkommer, sla en tomaat – bevatten koolhydraten maar dat is een heel klein deel. Je hebt groente die er erg rijk aan zijn. Je kan hierbij denken aan broccoli, aubergine, courgette, erwtjes, wortelen en pompoen. Wat we dus willen vermijden zijn de snelle suikers die onbetwistbaar lekker zijn maar helaas niet goed voor ons eigen dieet schema. Producten die je beter kunt vermijden zijn chocola, jam, gezoete ontbijtgranen, snoep 😖, frisdrank en zoete witte wijn. Pas ook op voor verborgen suikers in bijvoorbeeld ketchup. Een goed substituut hiervoor is de suikervrije variant.

kleurrijk snoep wat zijn koolhydraten

Hoe zou ik ze dan het beste kunnen toepassen?

Nu we weten hoe belangrijk en wat koolhydraten zijn kunnen we bepalen wat we ermee gaan doen. In eerdere artikel heb ik het keto dieet toegelicht. Simpelweg let je hierbij streng op je inname ervan en beperk je dit tot 50 gram per dag. Het schijnt een erg goed en effectief schema te zijn en het is zeker een aanrader het artikel eens door te lezen. Het nadeel van dit schema is dat je dit niet voor een lange tijd kunt volgen. We hebben de koolhydraten nou eenmaal nodig. Mocht je nou wat meer op je koolhydraten willen letten zou je het Keto Recepten boek van Mitchel eens kunnen bekijken. Hij behandelt hier allerlei recepten die je gemakkelijk kunt toepassen in een gebalanceerd dieet.

De normale dieet schema’s bevatten eigenlijk altijd wel redelijk veel koolhydraten. Een goede macro verdeling verschilt erg per persoon. Iedereen heeft namelijk een ander caloriebehoefte. Een populaire verdeling is 40/40/20. Je zult dan 40% koolhydraten eten, 40% eiwit en 20% aan vetten. Elke macro heeft een eigen hoeveelheid calorieën. We weten nu dat koolhydraten 4 calorieën bevatten per gram. Een gram eiwit bevat dit ook. Vet daarentegen bevat meer dan het dubbele, 9 kcal per gram.

Het is belangrijk om dit goed bij te houden. Je kunt dit doen door alles op te schrijven. Zelf vind ik dat erg lastig. Je calorieën tellen op zich is al een kunst. Je kunt de app MyFitnesspal hiervoor gebruiken. Deze telt ook de hoeveelheid koolhydraten, eiwitten en vetten. Het werkt gemakkelijk door het scannen van barcodes die op de producten staan. De app zoekt dan in de database naar de calorie waarde die het best hiermee overeenkomt. Super simpel en erg handig om een beter inzicht te krijgen in wat je op een dag eet.

Ik wil nu starten. Hoe doe ik dit?

Kijk eens aan. Je bent goed bezig als je tot hier hebt gelezen. Jij wilt dus echt stappen zetten in een gezondere levensstijl. Vergeet niet dat je daar nu al mee bezig bent. Jezelf informeren over voeding is erg handig om bewuster te eten. Bewuster eten brengt vele gezondheidsvoordelen met zich mee zoals het voorkomen van nare ziekten.

Weet je veel lekkere en gezonde maaltijden? Goed bezig! Je zou nu een eigen schema kunnen maken door je caloriebehoefte te berekenen. Van je caloriebehoefte haal je 300-500 calorieën af als je wilt afvallen. Wanneer je wilt aankomen verschilt dit erg per persoon. Je kan de calculator van Project Gezond gebruiken voor een goede schatting.

Het is ook nooit verkeerd om verder te kijken op bijvoorbeeld het internet of bij mensen die je kent. Online kan je enorm veel schema’s vinden. 1 van de meest toegankelijke vind ik toch het schema van Dieetschema.nl. Dit schema is namelijk gebaseerd op een online vragenlijst die je invult over wat je lekker vind, wat niet en hoeveel je sport/beweegt. Simpelweg alle bouwstenen voor een gepersonaliseerd eetschema. Binnen een halfuur na invullen en betaling verschijnt het schema al in je mail.

Conclusie

Zojuist hebben we antwoord gekregen op de vraag: “Wat zijn koolhydraten?”. Het is de belangrijkste energiebron voor het menselijk lichaam. Simpelweg is het de benzine voor je auto die processen binnen het lichaam laten draaien. Koolhydraten verdeel je onder in trage en snelle suikers. De snelle suikers wil je liever vermijden aangezien dit lege calorieën zijn. De trage suikers, ofwel de complexe koolhydraten genoemd, zijn degene die ons de energie geven. Een goed stevig ontbijt met trage suikers kan je veel energie geven gedurende de dag.

Mocht je willen beginnen met afvallen/aankomen zou je via de knop hier beneden een kijkje kunnen nemen op de site van Dieetschema.nl. Dit is by far het meest toegankelijke dieet schema op het internet. Door middel van een simpele vragenlijst kan jij over een halfuur al starten met je nieuwe levensstijl!

Dieet schema boek wat zijn koolhydraten

Start vandaag met een gezond dieet schema

Klik op de knop hier beneden om naar Dieetschema.nl te gaan

Ga DIRECT naar het Dieet boek!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.