Hoeveel eiwitten per dag mag ik eten?

Eiwit is een belangrijke voedingstof voor je lichaam en spieren. Als je sport is het vast wel bekend dat je genoeg eiwitten moet eten om je spieren te laten groeien en te herstellen. Maar ook als je niet sport zijn eiwitten erg belangrijk. Eiwitten leveren energie voor je lichaam waardoor je elke dag weer kan trainen en zorgen ervoor dat je spieren sneller en beter herstellen, hierdoor kan je spiermassa opbouwen. Wanneer je gaat beginnen met een dieetschema of gewoon op je voeding wilt letten is het belangrijk om te weten hoeveel eiwitter per dag je mag eten. Het is namelijk belangrijk om er op te letten dat je niet teveel eiwitten eet. In dit artikel gaan we je meer vertellen over het eten van eiwtten en waarom het belangrijk is om te weten hoeveel eiwitten per dag je mag eten.

Wat zijn eiwitten?

Om te beginnen is het natuurlijk goed om te weten wat eiwitten zijn. Eiwitten zijn voedingstoffen net zoals koolhydraten en vetten, die bestaan uit verschillende ketens van kleinere ‘brokjes’. In eiwitten zitten aminozuren, dit zijn bouwstenen voor de eiwitten die zich bevinden in je lichaamscellen. Door eiwitten te eten, waar aminozuren in zitten herstellen en versterken je spieren sneller. Het is dus echt belangrijk om genoeg eiwitten te eten wanneer je naar de sportschool gaat of een andere krachtsport doet, dit zal er voor zorgen dat je prestaties beter worden!

Je moet er alleen wel op letten dat je niet teveel eiwitten eet op een dag. Je lichaam kan maar een beperkt aantal eiwitten opnemen in een periode, wanneer je teveel eet kan het opgeslagen worden als vet. Dit wil je natuurlijk niet wanneer je aan het droog trainen bent. Hoeveel eiwitten per dag mag je dan eten? Lees hieronder verder om daar achter te komen.

Hoeveel eiwitten per dag?

Het is belangrijk om te weten hoeveel eiwitten per dag je mag eten. Wanneer je dit namelijk niet weet en teveel eet kan het er voor zorgen dat je juist aankomt in vet, wat je natuurlijk wilt vermijden. Je lichaam heeft voldoende eiwitten aan 0,83 tot 1 gram eiwitten per kilo aan lichaamsgewicht. Dit bekent dus als je bijvoorbeeld 80 kilo weegt, je op een dag tussen de 66,4 en 80 gram eiwitten moet eten voor spieronderhoud. Wanneer je een intensieve sporter bent en je bijvoorbeeld spiermassa wilt opbouwen, is het belangrijk om juist wat meer eiwitten te eten zodat je spieren beter herstellen. Je traint namelijk ook meer dus je spieren moeten ook beter herstellen. Houd er dus rekening dat je dan 1,5 tot 1,8 gram eiwitten per lichaamskilo eet om goed te herstellen. Als je dus 80 kilo weegt, eet je dus tussen de 120 en 144 gram eiwitten per dag.

Hierboven hebben we je vertelt dat het dus belangrijk is om genoeg eiwitten te eten. Maar het kan soms lastig zijn om elke dag aan je eiwitten te komen. Hiervoor heb je bepaalde hulpmiddelen die je kunnen helpen. Denk aan bijvoorbeeld een eiwitshake. Dit drinkt lekker makkelijk weg en 1 schepje bevat vaak gelijk 25 gram eiwtten, twee shakes zijn dus al direct 50 gram eiwitten. Ook kan je bijvoorbeeld een eiwitrijk dieet of een dieetschema volgen. Deze zijn vaak samengesteld met een bepaald doel en helpen je met het eten van voldoende voedingstoffen.

Waar zijn ze goed voor?

Nu weet je hoeveel eiwitten per dag je mag eten. Maar waar zijn eiwitten eigenlijk precies goed voor, want naast spierherstel en energie brengen eiwitten nog veel meer voordelen met zich mee. Eiwitten geven namelijk ook een verzadigd gevoel wat er voor zorgt dat je minder last krijgt van een hongergevoel. Dit kan je goed helpen bij het afvallen en droogtrainen voor meer spierdefinitie. Daarnaast is het ook handig om een eiwitrijk dieet te volgen als je gezond wil afvallen en sneller wil afvallen. Je kan namelijk beter minder vetten eten dan minder eiwitwitten. In combinatie met sporten gaat dit er voor zorgen dat je jezelf fitter zal voelen en uiteindelijk ook fitter uit ziet.

Wanneer je goed wil gaan droogtrainen heeft je lichaam een tekort aan energie. Vooral tijdens deze periode is het heel belangrijk om te weten hoeveel eiwitten per dag je mag eten. Wanneer je lichaam namelijk een te kort aan energie heeft kan het overgaan op verbranding van spiermassa. Wanneer je gaat droogtrainen wil je natuurlijk vermijden dat je spiermassa verliest. Door dus eiwitten te eten blijf je voldoende energie krijgen.

Eiwitten zijn dus belangrijk

Eigenlijk heb je nu in het kort alles over eiwitten gelezen en is de vraag hoeveel eiwitten per dag je mag eten ook beantwoord. Zorg gewoon dat je voor onderhoud 0,83 tot 1 gram eiwitten eet per lichaamskilo en voor spieropbouw of als je sport 1,5 tot 1,8 gram eiwitten per lichaamskilo. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een eiwitrijk dieet te volgen of een dieetschema. Supplementen zoals een eiwitshake kunnen ook handig zijn voor als je het lastig vind om genoeg eiwitten te eten.

Weet je niet waar je moet beginnen met eiwitrijk eten of vind je het lastig om recepten te bedenken. Wij hebben een E-book met meer dan 75 makkelijke recepten bevonden die jou gaat helpen met het eten van voldoende eiwitten. Nu met gratis toegang tot 25 gratis smoothie recepten, gratis eiwitrijke snack recepten en gratis eiwitrijke salade recepten ter waarde van 58,-. Klik hieronder om een kijkje te nemen!

Hoeveel eiwitten per dag eten affiliate knop

Moeite met voldoende eiwitten eten? Kijk hieronder voor 75 makkelijke eiwitrijke recepten!

Klik hieronder om naar het E-Book te gaan.

Ga direct naar het E-book

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.