Wat zijn gezonde vetten?

Door verschillende voedingstoffen te eten geef je je lichaam elke dag weer energie om je taken te volbrengen. Wanneer we praten over vetten zal je gelijk denken dat vetten slecht voor je zijn. Aan de ene kant is dit ook waar, maar aan de andere kant ook niet. Zonder dat je het door hebt eet je ongezonde vetten. Hierdoor kan je aankomen en kan dit ook slecht zijn voor je gezondheid. Gezonde vetten zijn belangrijk en goed voor je lichaam.  In dit artikel vertellen we je meer over gezonde vetten en wat de functies hiervan zijn. Lees je mee?

Gezond en ongezonde vetten

Als je denkt aan vetten denk je waarschijnlijk direct aan ongezonde voeding, maar dit hoeft helemaal niet zo te zijn. Ongezonde vetten noemen ze ook wel verzadigde vetten en deze zijn slecht omdat het je cholesterolgehalte in je bloed verhogen. Deze kan je binnen krijgen door bijvoorbeeld fastfood te eten of producten waar veel veten inzitten. Wanneer je aan het droogtrainen bent wil je deze vetten zoveel mogelijk vermijden en daarom is het belangrijk om op je voeding te letten. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een dieet schema te volgen. Je wilt namelijk zoveel mogelijk spierdefintie krijgen als je droog traint en deze vetten zullen je dan in de weg lopen. Dit betekend verder niet dat je helemaal geen verzadigde vetten moet eten want deze vetten hebben wel dergelijk een belangrijke functie in het lichaam.

Gezonde vetten worden ook wel onverzadigde vetten genoemd en dit zijn vetten die veel onverzadigde vetzuren bevatten. Deze vetten zijn te vinden in vette vis zoals zalm en haring, zonnenbloem olie of veel zuivel producten. Vaak zitten deze vetten in dierlijke producten. In tegenstelling tot verzadigde vetten zijn gezonde vetten niet ongezond voor je. Deze hebben juist een belangrijk rol bij allerlei essientiele lichaamfuncties zoals de opbouw van cellen. Ook zorgen deze vetten dat je brein goed en gezond kan functioneren en verbeterd het je weerstand waardoor je minder snel ziek word. Het is alleen wel waar dat vetten veel calorieen bevatten, je lichaam haalt uit een gram vet maar liefst 9 kcal. Bij de andere twee voedingstoffen koolhydraten en eiwitten zijn dat maar 4. Het is daarom belangrijk om goed op te letten hoeveel vetten je eet. Vaak is bij een dieetschema je vetten afgestemd op je caloriebehoefte en merk je daarin dat je meer eiwitten en koolhydraten eet dan vetten.

Gezonde vetten en afvallen

Wanneer je wilt afvallen is het handig om een verschil te kunnen zien tussen gezonde vetten en ongezonde vetten. Wanneer je dit seriues oppakt, zal je waarschijnlijk de ongezonde vetten al vermijden, maar toch kan je het eten zonder door te hebben. Zodra je wilt afvallen zijn gezonde vetten juist een hele goede keuze om te eten. Gezonde vetten zorgen namelijk voor een verzadigd gevoel, waardoor je minder snel honger zal krijgen. Je lichaam heeft namelijk wel een tijd nodig om deze vetten te verteren. Minder honger leidt tot minder calorieen, wat weer leidt naar meer gewicht verlies. Gezonde vetten zorgen ook voor een gestabiliseerd bloedsuiker niveau. Wanneer je namelijk gezonde vetten blijft eten stijg je suikerleven in je bloed minder snel, waardoor die ook minder snel daalt. Hierdoor vermijd je zin in iets lekkers en zal je niet gaan snoepen. Best wel een handige tip als je probeert wat kilo’s kwijt te raken!

Een goede balans met je voedingstoffen in combinatie met sporten kan er voor zorgen dat je fit word. Uit gezonde vetten halen wij ook energie wat er weer voor zorgt dat we kunnen werken of sporten. Sporters eten veel vlees voor de eiwtten en de verzadigde vetten. Maar vlees is niet perse ongezond door de verzadigde vetten, vlees is vaak ongezond door de hoeveelheid die er word gegeten. Zorg dus dat je gevarieerd eet met bijvoorbeeld andere producten waar je vet uit kan halen zoals noten of plantaardige olies. Op die manier combineer je de vetten goed met elkaar en zal je profiteren van de voordelen voor je gezondheid.

Conclusie

Inmiddels moet je wel weten dat gezonde vetten verschillende voordelen hebben voor je lichaam. Het is daarom belangrijk dat je een onderscheid kan maken in gezonde vetten en ongezonde vetten. Deze gezonde vetten zijn vooral te vinden in plantaardige producten, vis en noten.Vooral wanneer je wilt droogtrainen of gewoon een paar kilo’s wil kwijtraken kunnen deze goed van pas komen. Zorg er in ieder geval voor dat je deze vetten goed combineert met andere voeding en er niet teveel van eet. Je kan dus prima afvallen met het eten van onverzadigde vetten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.