Stress verminderen? Dit is wat je moet doen!

Iedereen heeft wel is last van stress en ervaart dit dan vervelend. Je hebt bijvoorbeeld een drukke periode op je werk of op school. Soms word er teveel van je gevraagd of willen we teveel doen. Alles lijkt daarnaast ook nog is tegen te zitten. Dit soort situaties geven extra spanning en langere spanningen waardoor stress kan ontstaan. Stress kan er voor zorgen dat je ook ongezonder word in bijvoorbeeld je voeding maar ook je manier van leven. Daarom gaan wij in dit artikel meer vertellen over stress, stress verminderen en wat je hier allemaal tegen kan doen. Lees je mee?

Wat is stress?

Een paar keer hoofdpijn hebben is niet raar en om af en toe een keer goed moe te zijn ook niet, dit kan normaal zijn na een goede dag werken. Maar wanneer de klachten zich vaker voor kunnen doen is het toch handig om goed op te letten. Als dit soort klachten vaker voor komen kan er wel sprake zijn van stress. Stress betekend eigenlijk niks anders dan spanning of druk en is niet perse direct ongezond voor je. Je hebt namelijk bepaalde mate van stress nodig om goed te kunnen functioneren. Maar wanneer je stresssignalen gaat negeren, ga je onvermijdelijk op een moment komen dat de klachten erger worden. Hiervoor moet je zeker uitkijken want dit kan zorgen voor een burnout. Het is dus belangrijk om stress te verminderen. Hieronder vind je een paar symptonen van stress:

Gezonde of ongezonde stress

Als je het hebt over stress, kan je het hebben over twee verschillende soorten. Gezonde stress of ongezonde stress. Een beetje stress is vaak juist nuttig, het zorgt er namelijk voor dat je goed oplet en net iets sneller kan reageren. Door deze stress zal je ademhaling en hartslag sneller gaan, ook gaat je bloeddruk omhoog. Wanneer je bijvoorbeeld een wedstrijd en je ervaart een bepaalde spanning, kan dit er dus voor zorgen dat je beter kan presteren. Zodra de spannende situatie voorbij is zal de spanning verdwijnen en je lichaam en geest herstellen.

Het kan ook voorkomen dat er teveel gevraagd word van je of dat je te veel wilt doen. Dan zal het ook kunnen lijken alsof alles tegenzit, we te weinig steun ervaren vanuit onze eigen omgeving en niks wil lukken. Zulke situaties zullen er voor zorgen dat je extra spanning krijgt of langdurige spanning. Hierdoor kan je dus het gevoel krijgen dat je de hele tijd gestresst bent. Je kan jezelf niet meer ontspannen en het lukt bijvoorbeeld niet om de slapen. Zodra dit gebeurt word stress een probleem voor je en je gezondheid.

Hieronder vind je een aantal klachten die kunnen onstaan.

  • Moeheid
  • Sneller emotioneel
  • Somberheid
  • Vergeetachtig
  • Slaapproblemen
  • Nek en rug klachten

Slecht voor je gezondheid

Wanneer je stress ervaart is het nou eenmaal slecht voor je gezondheid. Stress verminderen is de beste optie om dit tegen te gaan. Langdurig stress ervaren is zowel mentaal als fysiek slecht voor je. Chronische stress is als je continu het gevoel hebt dat je onder spanning staat. Deze soort stress heeft een negatieve invloed op hoe je je mentaal voelt en dit kan dus best gevaarlijk zijn. Verschillende symptonen hiervan zijn prikkelbaarheid, angst en depressie. Daarnaast stimuleert stress je imuumsysteem, dit kan er voor zorgen dat als er plotselinge situaties onstaat waarin je lichaam een infectie moet voorkomen of een wond moet genezen, je lichaam dit sneller kan afhandelen. Na verloop van tijd verzwakken je stresshormen je afweersysteem juist en dit zorgt er weer voor dat je lichaam vatbaarder is voor virussen en infecties. Stress zorgt er ook voor dat je lever extra glucose aanmaakt om je lichaam een energieboost te geven. Wanneer dit continu oploopt kan je een verhoogde kans op diatbetes type 2 hebben.

Dan dacht je misschien dat dit genoeg redenen waren voor stress verminderen, maar we zijn nog niet klaar. Door chronische stress kan je ook last krijgen van je luchtwegen, hart en bloedvaten. Door stress zal je sneller gaan ademenen waardoor je zuurstofrijk bloed door je lichaam zal verplaatsen. Zeker voor mensen die last hebben van astma of andere ademhalingsproblemen kunnen hier last van krijgen door moeilijker te kunnen ademen. Wanneer je stress ervaart zal je hart ook sneller kloppen, maar de stresshormonen zorgen er juist weer voor dat je bloedvaten nauwer worden en meer zuurstof naar je spieren gaat. Hierdoor krijg je fysiek meer kracht. Wat het slechte hiervan is is dat het je hart te lang te hard laat werken. Dit kan dus de kans op een beroerte op hartaanval vergroten. Als laatste is chronische stress natuurlijk vermoeiend voor het lichaam en de geest. Dit kan een gevolg zijn van testosteron verlaging. Dit heeft weer negatieve gevolgen voor de vruchtbaarheid en kan leiden tot een erectiestoornis. Ik denk dat dit wel verder genoeg redenen zijn om te beginnen met stress verminderen.

Stress verminderen en trainen

Je zou juist denken dat stress niet teveel te maken zou hebben met trainen of het doen van een krachtsport. Stress heeft daadwerkelijk wel invloed op je prestatie en gezondheid zoals je hierboven hebt gelezen. Wanneer je bijvoorbeeld bezig bent met droogtrainen kan stress ervoor zorgen dat je vocht vasthoudt. Wanneer je aan het droogtrainen bent wil je juist zoveel mogelijk spier defintie, je wilt dus juist vocht verliezen. Zo kan stress er ook voor zorgen dat je vermoeit bent waardoor je misschien geen puf hebt om nog een workout te doen. In het andere artikel over spiermassa opbouwen vertellen we dat het belangrijk is om goed te eten en ook de juiste hoeveelheden. Stress kan zorgen voor minder eetlust, dit kan er dus voor zorgen dat je te weinig calorieeen binnen krijgt. Dit leid er dan weer naar toe dat je waarschijnlijk niet een spiermassa zal opbouwen wanneer je stress ervaart. Wanneer je dus bezig bent met sporten en je wilt bepaalde prestaties behalen is het belangrijk dat je bezig bent met stress verminderen.

Hoe stress verminderen?

Er zijn een aantal makkelijke dingen die je kan doen om je stress te verminderen. Denk bijvoorbeeld aan een keer wat eerder naar bed gaan en optijd opstaan. Zorg er in ieder geval voor dat je minimaal 8 uur per nacht slaapt. Als je dit in combinatie met gezonde voeding volhoudt zal je merken dat je veel fitter word waardoor je veel beter tegen stress kan. Bij fit worden hoort natuurlijk geen of weinig alchohol drinken. Alchohol zal misschien op een kort termijn voor ontspanning zorgen, maar na een langere tijd de problemen verergen. Zorg dat je dit dan in combinatie met slaap en eten volhoudt. Dit zal er niet alleen voor zorgen dat je stress kan verminderen, maar ook dat je gewoon lekkerder in je vel gaat zitten.

Stress kan ook veroorzaakt worden door een druk leven. Om dit te voorkomen kan je eventueel betere planningen maken. Je zal hierdoor merken dat je weet wanneer je wat moet doen en kan je eventueel nog een ontspan momentje ergens tussendoor plannen. Wanneer je aan het ontspannen bent onderbreekt de stressreactie van je lichaam. Je lichaam krijgt dan wat tijd om te herstellen en hoef je niet te denken aan alle dagelijkse taken die je moet doen. Zo zorg je ervoor dat er een balans is tussen plichten en leuke dingen doen. Iedereen heeft natuurlijk een eigen manier van ontspannen, zo luistert de ene muziek, leest de andere een boek of maakt de ander een wandeling.

Vrouw in natuur ontspannen stress verminderen

Conclusie

Je hebt nu gelezen over wat stress is, de gevolgen ervan en wat je eventueel kan doen om dit te verminderen. Zoals je gelezen hebt kan stress erg ongezond zijn voor je fysieke maar ook mentale gezondheid. Je kan er verschillende vervelende klachten van krijgen waar je natuurlijk niet op aan het wachten bent. Een van de makkelijkste dingen die je kunt doen om stress te verminderen is overzicht houden over wat je doet en fit zijn. Wanneer je een overzicht hebt zul je ook niet onverwachts bepaalde dingen moeten doen of kunnen vergeten. Dit zal voor je mentale gezondheid zorgen. Wanneer je fit blijft en gezond eet zal je niet snel last krijgen van fysieke klachten en kan je daar dus ook niet om stressen.

Online cursus stress verminderen

Nu kunnen we begrijpen dat dit hierboven best veel informatie is om in een keer te onthouden. We snappen dat het vervelend is om stress te ervaren en er zitten ook aardig wat nadelen aan stress hebben. Als je dan wilt beginnen met stress verminderen kan je het beter direct goed doen en er bijvoorbeeld een hulpmiddel bij gebruiken. Wij hebben speciaal voor jou een Online cursus gevonden zodat jij vandaag nog kan beginnen met stress verminderen.

Al meer dan 729 mensen zijn je voor en hebben succes behaald met deze online cursus. Stap voor stap word er uitgelegd wat je kan doen om je stress te verminderen. Deze cursus is samengesteld door ervaren burnout coaches. Verschillende resultaten zoals minder piekeren, meer energie, ontspannen spieren en betere slaap zijn hierdoor behaald. De cursus heeft daarnaast een 30 dagen geld terug garantie dus waarom zou je het niet proberen? Neem hieronder een kijkje!

Online cursus stress en burnout knop

Kom er vandaag nog achter hoe jij stress vrij kan leven!

Klik op de knop hieronder om erachter te komen hoe je van je stress afkomt!

Ga DIRECT naar de online cursus!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.