Is een crash dieet goed voor je?

Wat is een crash dieet? En waar is het goed voor?

Fruit crash dieet links boven

Je hebt er vast welis van gehoord, een crash dieet. Je wilt snel afvallen voor een bepaald moment of gewoon omdat je graag wat kilo’s verliest. Er word je verteld om is te kijken naar een crash dieet, maar is dit eigenlijk wel goed voor je? Een crash dieet hoort goed bij de naam, dit betekend namelijk dat je de en op de andere dag ineens een grote hoeveelheid calorieeen niet meer inneemt. Oftwel een crash naar beneden wat betreft je calorieen inname. Om nu te weten te komen of dit een gezonde en effectieve manier is van afvallen, kom je in dit artikel te weten! Lees je mee?

Wat is een crash dieet?

Als je gaat lezen over een crash dieet en wilt weten of dit goed voor je is, is het natuurlijk wel belangrijk om we weten wat het inhoud. Dit is in principe een dieet om snel af te kunnen vallen. Je hanteert dit dieet door de een op de andere dag veel minder calorieen te eten (vaak rond de 800 calorie onder je behoefte). Mensen die aan dit dieet doen zullen in een korte periode veel afvallen, echter is snel veel afvallen zelde goed voor je gezondheid. Door dit te doen krijg je vaak te weinig essientele voedingstoffen binnen en daarnaast kan je metabolisme in de war raken.

Een crash dieet werkt vaak wel maar dan tijdelijk. Zodra je weer je normale calorieen zal eten ga je merken dat je weer veel aan zal komen, je bent de kilo’s dus tijdelijk kwijt geraakt wat eigenlijk dus zonde is van de moeite die je hebt gedaan. Dit noem je het jojo effect. Daarnaast is zo’n dieet ook lastig om vol te houden, je zal namelijk constant honger hebben, je moet alle lekkere dingen laten staan en je hebt vaak last van lichamelijk klachten. Dit ongewone dieet word vaak gevolgt door mensen die in een korte tijd een paar kilo’s kwijt willen raken voor bijvoorbeeld een fotoshoot, een vakantie of een andere speciale gelegenheid.

Hoe werkt een crash dieet precies?

Bijna elk dieet die je gebruikt tijdens het afslanken zorgt ervoor je een bepaald aantal calorieen niet eet, bepaalde voedingsgroepen niet eet of bepaalde macronutrienten niet eet. Een crash dieet volgen doe je doormiddel van je calorieen dagelijks extreem te beperken. dit zal er voor zorgen dat je voor een bepaalde tijd altijd gewicht verliest als je dit een tijd volhoudt.

Wanneer je wilt afvallen moet je weten dat calorieen de sleutel zijn tot succes, maar hoeveel moet je dan eigenlijk eten om gewicht te verliezen? Als je elke dag exact dezelfde calorieen zal eten zal je op gewicht blijven. Wanneer je daar meer bij zal gaan bewegen kan je wel afvallen. Wanneer je lichaam meer nodig heeft dan je eet, zal je afvallen. Het is daarom ook belangrijk om je caloriebehoefte te berekenen. Gemiddeld zal een man dagelijks 2500 calorieen nodig hebben en een vrouw 2000 calorieen. Wanneer je dus 800 calorieen minder gaat eten zal dat er voor zorgen dat je altijd gewicht zal verliezen. Doordat je lichaam minder voedingstoffen binnenkrijgt, heb je ook minder energie. Dit word voorkomen doordat je lichaam vet gaat verbranden, hierdoor zal je toch de energie krijgen die je nodig hebt om je dagelijkse activiteiten uit te voeren.

Voordelen crash dieet

Hoewel een crash dieet zelde goed is voor je gezondheid, brengt het toch wel een aantal voordelen met zich mee. Lees je mee? We kunnen er niet omheen dat je met een crash dieet veel gewicht kan verliezen, maar je kan hiermee ook best wat vet verliezen. Hiermee kan je je natuurlijk wel druk maken over het jojo effect maar een nieuwe studie toont aan dat kan helpen bij de behandeling van obesitas. dat blijkt uit een Brits onderzoek. Daarnaast is zo’n dieet ook best goedkoop, terwijl de meeste dieeten aardig prijzig kunnen zijn. Omdat je natuurlijk minder eet hoef je ook minder geld uit te geven aan eten.

Uit nog een ander onderzoek blijkt dat dit bepaalde dieet diabetes type 2 genezen. Hierbij hebben ze 11 mensen met diabetes type 2 gedurende 8 weken 600 calorieen minder laten eten. Drie maanden later waren 7 van de 11 mensen genezen van diabetes type 2. dat is goed nieuws want dat toont aan dat je door middel van een crash dieet diabetes type 2 kan genezen. Het blijkt dat een caloriearm dieet zoals dit dieet signalen geeft aan het lichaam om het vet uit de alvleesklief te verdrijven. Nadat je genezen bent is het wel belangrijk om de gezonde levenstijl aan te houden. Als laatst is dit dieet ook aardig kort. Omdat het dieet extreem caloriearm is kan je het niet lang volhouden. Het kan namelijk zijn dat je hierdoor klachten krijgt zoals, zwakte en vermoeidheid.

Nadelen

Het crashdieet heeft dan wel voordelen, maar over het algemeen is dit niet erg gezond voor je lichaam. Voor een gezonde voedingsbalans is het belangrijk dat je een goede verhouding van macronutirenten binnen krijgt. Omdat je een groot gedeelte van je calorieen niet binnen krijgt, mis je ook een deel van essientele voedingstoffen. Een crash dieet kan hierdoor ook invloed hebben op de mentale gezondheid. Doordat je lichaam niet de juiste hoeveelheid voedingstoffen binnen krijgt kan het ook minder goed functioneren. Een gevolg hiervan kunnen psychische problemen zijn zoals irritatie, moeheid en hoofdpijn.

Ook kan dit dieet zorgen voor een hormonale disbalans. Dit onstaat wanneer er teveel of te weinig van een hormoon in de bloedbaan is. vanwege de essientele rollen die hormanen hebben in je lichaam kunnen zelfs de kleinste veranderingen vervelende gevolgen hebben voor het lichaam. Je hormonen beheersen je eetlust, verzadigingsgevoel en de mate waarin lichaamsvet word opgeslagen. Dit allemaal bij elkaar zal er juist voor zorgen dat je aankomt.

Mentaliteit en mindset is altijd een belangrijk ding als het gaat om afvallen. Mensen op een crash dieet hebben vaak onrealistische verwachtingen als het gaat om de kilo’s die ze willen verliezen. Je wilt liever haalbare doelen stellen en ervoor zorgen dat je de kilo’s niet terug krijgt. Hiervoor moet je de gezonde levensstijl vasthouden en blijven bewegen! Zodra je gezonde veranderingen gaat brengen in je levenspatroon zul je dit vasthouden.

Hieronder vind je nog 3 andere nadelen:

  • Het kan leiden tot spierverlies en vetzucht
  • Je stofwisseling vertraagt
  • Het beperkt zich tot symptoonbestrijding.
Groente crash dieet midden tekst

Alternatief dieet

Als je de tekst hierboven hebt gelezen, heb je wel gemerkt dat een crash dieet niet heel goed is voor je lichaam en de gezondheid. Het brengt wel een aantal voordelen met zich mee maar dit is beperkt. Wanneer je graag wat gewicht wilt verliezen of meer spier defintie wil krijgen, is het beter voor je om je gewoon aan een normaal dieet schema te houden. Hierin heb je verschillende soorten dieten zoals een koolhydraat arm dieet, een eiwitrijk dieet of een caloriearm dieet. Dit zijn dieeten die er vooral gericht zijn op het verliezen van vet en gewicht. Een normaal dieet schema hoeft niet perse lastig te zijn om te volgen. Zodra je de slechte voeding uit je eetpatroon en die verplaats door gezonde maaltijden kan je al heel wat bereiken. Let daarbij dan op je caloriebehoefte en bereken deze. Zorg dat je in een calorietekort eet wat goed voor je voelt en houd er rekening mee dat je dan niet te weinig eet.

Natuurlijk heb je ook dieet schema’s voor het opbouwen van spiermassa. Zodra je meer calorieen eet dan je behoefte en daarbij aan krachtsport doet, zal je merken dat je aankomt en dus spiermassa opbouwt. Hierbij kun je eigenlijk het best een eiwitrijk dieet aanhouden. Bij het opbouwen van spiermassa wil je graag grotere spieren krijgen en sterker worden. Het is dus belangrijk dat je aan een krachtsport doet of bijvoorbeeld naar de sportschool gaat. Daarnaast moet je eiwitrijk eten om je spieren goed te laten herstellen. Zorg er gewoon voor dat als je spiermassa wilt opbouwen dat je boven de caloriebehoefte eet met meer ewitten erbij.

Conclusie

Nu je dit artikel hebt gelezen weet je wat een crash dieet is, hoe het precies werkt, de voor en nadelen en heb je ook een aantal alternatieve dieeten. Je kan best een crash dieet toepassen als je er maar rekening mee houdt dat je het niet te lang volgt. Wanneer je bijvoorbeeld een fotoshoot hebt kan je dit dieet het beste toepassen. Wil je nou graag gewoon afvallen? Dan raden we zeker aan om gewoon een normaal dieet te volgen. Dit is simpel weg gewoon een stuk gezonder voor je lichaam en je zal het langer volhouden. Het is toch veel beter om te kunnen afvallen zonder klachten zoals vermoeiheid en hoofdpijn te ervaren. Je zal op de lange termijn ook betere resultaten behalen als je een normaal dieet schema gebruik.

Begin vandaag nog met een dieet schema!

Je kan vandaag nog beginnen met jou persoonlijke dieetschema. Je mag dit dieet schema door een paar simpelen stappen te volgen zelf samenstellen en zelf de voorkeur wat betreft voedsel doorgeven. Hoe makkelijk is het om een dieet schema te volgen met de voeding die jij lekker vind? Je kan de keuze maken uit aankomen, afvallen en gewicht behouden.

Neem hieronder een kijkje voor de persoonlijk samengestelde dieetschema’s!

e boek van dieetschema.nl caloriebehoefte berekenen

Begin vandaag nog met een gezonde levenstijl!

Klik hieronder om voor jou een persoonlijk dieetschema samen te stellen!

Ga Direct naar je dieetschema!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.