Hoe kan ik een goede caloriebehoefte berekenen?

Leer om te gaan met jouw caloriebehoefte!

Wanneer je bezig wilt zijn met je lichaam is caloriebehoefte iets wat vaak naar voren komt. Het is ook een belangrijk begrip binnen de fitness wereld aangezien dit je precies vertelt hoe je moet afvallen, aankomen of op gewicht wilt blijven. Je caloriebehoefte berekenen kan daarom iets heel zinvols zijn om meer informatie te krijgen over je lichaam. In dit artikel zal ik je precies vertellen wat je caloriebehoefte is. Hoe je jouw caloriebehoefte kunt berekenen en wat je ermee kan. Tot slot zou ik je methodes toelichten hoe je jouw caloriebehoefte goed kunt gebruiken!

Wat is een calorie?

Om eerst even te beginnen bij het begin zou ik je vertellen wat een calorie is. Op elk product vinden wij hoeveel calorieën het bevat. Vaak zie je dit in Kcal per 100g, per 100ml of per portie. Calorie kan je zien als een eenheid voor energie zoals kilowattuuur of joule. 1 calorie staat gelijk aan de hoeveelheid energie die er nodig is om de temperatuur van 1 gram water met 1 ℃ te laten stijgen. Dit is voor de mens erg weinig en daarom worden calorieën in kilocalorieën uitgedrukt, oftewel Kcal.

Wat is dan mijn caloriebehoefte?

Het lichaam is net als een motor. Deze motor moet worden aangevuld met brandstof. Voor de mens is dat voedsel. De kcal in voedsel verbruiken wij als brandstof voor de motor om processen te doen verlopen. Koolhydraten, eiwitten en vetten geven ons op verschillende manieren energie. Zo heb je bij veel inspanning en activiteiten meer energie nodig. Je zou hierdoor dus meer kunnen eten. Andersom is dat precies hetzelfde. Wanneer je minder inspanning hebt zul je minder “mogen” eten.

En hoe kan ik mijn caloriebehoefte berekenen?

Je caloriebehoefte berekenen kan erg zinvol zijn om een inzicht te krijgen in zowel je lichaam als je gewicht. Vaak wordt er uitgegaan van een gemiddelde. Er wordt door het Nederlandse Voedingscentrum een maximum van 2500 kcal per dag aangeraden. Veel specialisten hebben hier kritiek op. De caloriebehoefte verschilt namelijk sterk per persoon aangezien ieder lichaam anders is. Iemand van 170cm die de hele dag op kantoor zit verbruikt veel minder dan bijvoorbeeld een stratenmaker.

Het berekenen van je caloriebehoefte kan een lastige opgave zijn. Zo zegt iedere site/ blog wel een andere berekening en zie je door het bomen het bos niet meer. Om jouw caloriebehoefte te berekenen zal ik je een site geven die ik persoonlijk het beste vind tussen alle andere calculators. Via de site van Project Gezond kan je een ideale rekentool gebruiken voor het berekenen van jouw caloriebehoefte.

De berekening is heel simpel. Je vult in de tool op de site je gegevens in. De berekening vereist je lengte, je gewicht, je leeftijd en je activiteitslevel. Voor dat laatste hoef je je zeker niet te schamen. Iedereen kan afvallen, ook als je niet sport. Hier komt een getal uit. Dit is dan je zo gehete caloriebehoefte.

Wat kan ik met mijn caloriebehoefte?

Dit is het punt vanaf waar jij stappen kunt gaan zetten. Met dit getal kan je namelijk enorm veel op het gebied van afvallen of aankomen. Ik zal je een voorbeeld geven. Stel je bent een man van 45, weegt 95 kilo en bent 175cm. Daarnaast sta je 3-5 uurtjes per week in de gym te knallen. Volgens de calculator is jouw dagelijkse caloriebehoefte berekend op 3015. Wat kan je hier dan mee?

Afvallen

Om het afvalproces zelf te starten is het belangrijk om minder calorieën te eten dat je verbruikt. Om door te gaan op het voorbeeld weten we dus gebruik van laten we zeggen Jan. Jan heeft volgens de site van Project gezond een caloriebehoefte van 3015 kcal. Wanneer Jan wilt afvallen zou hij minder calorieën moeten eten dan die 3015 kcal. Een veel gemaakte fout bij mensen is dat ze direct hun calorieën crashen door zo min mogelijk te eten. Let op! Naast gezonder eten is voldoende eten net zo belangrijk!

Een gezonde manier om af te vallen zonder JoJo effect is om dagelijks 300-500 calorieën minder te eten. Je creëert dan iedere week een calorietekort van 2100-3500 kcal waardoor jouw overtollige kilo’s kunnen verdwijnen. Een gezond streven om aan te houden is per week een kilo tot anderhalf gemiddeld te verliezen. Probeer voor jezelf een 80/20 regel te maken. Hier eet je 80% van de dag gezondere opties maar ook 20% van je dag wat “ongezonds” om toch even te genieten.

weegschaal met meetlint caloriebehoefte berekenen

Aankomen

Ik hoor je al denken: “Wie wilt er nou in vredesnaam aankomen?” Voor veel sporters is het belangrijk om spiermassa aan te maken. Daarvoor zijn veel calorieën nodig aangezien je gewicht zou moeten aankomen. Dit is dan het tegenovergestelde van afvallen. Je zou hier dus meer moeten eten dan dat je verbruikt. In de sportwereld wordt dit gezien als Bulken. Hier heb je 2 soorten: De Dirty bulk en de Lean bulk.

Tijdens de Dirty Bulk is het eigenlijk simpelweg eten wat je tegenkomt. Veel jongens die wat dunner gezet zijn en moeilijker aankomen gebruiken deze methode de eerste jaren van hun fitness periode. Ze doen dit om zoveel mogelijk aan te komen en tegelijk spiermassa op te bouwen in de gym. Een nadeel wat hier logischerwijs bij komt kijken is dat je ook veel in vet aankomt. Dit komt mede door het slechte en vele eten wat je constant naar binnen schuift.

De Lean bulk is eigenlijk ook zoals de naam het al verklapt. De focus ligt op het zo afgeslankt mogelijk blijven terwijl je bulkt. Een veel gebruikte calorieverhoging is 250-400 kcal bovenop je normale behoefte. Hierdoor zul je door voldoende training progressie boeken in de gym en ook aankomen zonder teveel vet.

Hoe houd ik het dan bij?

Nu begint het leuke werk. We gaan namelijk nog een stap zetten richting jouw doel. Door je caloriebehoefte te berekenen hebben we inzicht hoe we bij het doel komen. Wat veel mensen doen is het tellen van hun gegeten calorieën en dit aftrekken van hun behoefte. Hierdoor weet je telkens hoeveel calorieën je nog mag eten om jouw doel te behalen. Ik kan je hier de app MyFitnessPal voor aanraden. Dit is een app met een gratis versie waar je gemakkelijk en snel al je calorieën kunt tellen. Door middel van barcodes op producten kan je alles invoeren in de app door simpelweg het te scannen met je telefoon.

Wat mag ik dan eten?

Dit is een hele moeilijke vraag. Het belangrijkste is namelijk om je caloriebehoefte te berekenen en die niet te overschrijden (even als voorbeeld wanneer je zou willen afvallen). Mag ik dan alleen maar fruit en groente? En wat bedoelde je met de 80/20 regel precies?

Dit zijn allemaal vragen die ik ook had toen ik hier voor de eerste keer aan begon. Het is vooral belangrijk wanneer je zelf aan de slag gaat niet teveel restricties op te leggen. Dit is ook meteen belangrijk voor de 80/20 regel. Door 20% van de dag wat lekkers te eten geef je aan je lichaam dat seintje van voldoening die je krijgt nadat je wat heerlijks eet. De rest van de dag vul je op met 80% aan gezondere keuzes zodat je wel gezonde dingen binnenkrijgt.

Een volgende vraag die dan al snel komt is wat dan gezond is en wat goed voor je is tijdens het afvallen. Mocht je hier nou moeite mee hebben zou je eens Dieetschema.nl kunnen bekijken! Dit is simpelweg een compleet dieet samengesteld op jouw behoeftes. Door middel van een online vragenlijst verzamelt Dieetschema.nl data om jouw schema samen te stellen. Na een halfuur heb je dan jouw persoonlijke Dieet Schema om af te vallen of zelfs gezond aan te komen!

Dieetschema.nl

Door je caloriebehoefte te berekenen zou je eigenlijk vandaag dus kunnen starten met je eigen schema. Het kiezen van gezonde maaltijden die ook lekker zijn is daarentegen het lastige gedeelte. Het toffe aan dit schema is het feit dat je heel veel invloed hebt in de samenstelling ervan. Zo doorloop je een aantal stappen en beantwoord je vragen met betrekking tot eten en de tijd die je hebt om eten te bereiden. Op basis van de ingevulde antwoorden wordt er een persoonlijk en op maat gemaakt voedingsschema samengesteld. Op deze manier heb je binnen 30 minuten jouw persoonlijke dieet schema al helemaal klaar!

Dit kan je verwachten van het schema van dieetschema.nl:

  • 100% persoonlijk dieet schema
  • Voor afvallen en zelfs aankomen
  • Géén crash dieet
  • Alleen eten wat jij lekker vindt!
  • Je schema opgeleverd binnen 30 minuten
  • Eenmalig bedrag, geen abonnement

Start vandaag

Op de site van dieetschema.nl vindt je het verhaal van de jonge Anton uit Roosendaal. Hij is met behulp van het dieet schema binnen 4 maanden maar liefst 28 kilo afgevallen! Dit door middel van het aanpassen van zijn levensstijl en het implementeren van de gezondere maaltijden. Jij kunt dit ook!

Het fijne aan dit complete dieet schema is dat je hem binnen een halfuur opgeleverd krijgt. Zo kan je dus vandaag al de eerste stappen zetten richting je streefgewicht. Hierdoor kun je er lekker snel mee aan de gang waardoor je jezelf ook eerder de nieuwe levensstijl aanleert. Iedere dag een kleine aanpassing zijn toch 365 gezonde keuzes op jaarbasis! 😉

Wil jij nou ook stappen zetten richting je streefgewicht? Klik dan op de knop hier beneden om naar het gepersonaliseerde dieet schema te gaan!

e boek van dieetschema.nl caloriebehoefte berekenen

Maak vandaag stappen richting jouw streefgewicht!

Klik op de knop hier beneden om jouw persoonlijke schema samen te stellen

Ga DIRECT naar het schema!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.