Wat is nou een goed Dieet Schema?

Het ideale schema om jouw streefgewicht te bereiken!

dieet schema

Dit is een vraag die voor iedereen lastig is. Ieder type lichaam of persoon reageert namelijk anders op een dieet. De een vindt het veel te streng en valt vrijwel direct terug in het oude ritme. De ander vindt een streng dieet juist super fijn en behaalt resultaat na resultaat met een strikt programma. Maar welk dieet schema werkt dan het beste voor mij? Daarmee zou ik je helpen in dit artikel!

Eerst zal ik je vertellen wat afvallen is en hoe je dit op de beste manier kunt doen. Vervolgens zal ik je een paar voorbeelden geven van mensen die een goed traject zijn aangegaan en hun bevindingen hier delen. Tot slot zou ik mijn mening geven over welk dieet schema het meest geschikt is voor iedereen.

Wat is afvallen?

Afvallen is simpelweg het verliezen van overtollige kilo’s. Dit doen we meestal om verschillende redenen. De meeste mensen doen het omdat ze niet lekker in hun huidige vel zitten en daar iets aan willen veranderen. Herken je dit in jezelf? Dat is natuurlijk geen enkel probleem. Door dat je dit blog aan het lezen bent heb ik er al alle vertrouwen in dat jij de komende periode mooie resultaten gaat halen!

Ook vallen mensen af door middel van een dieet schema omdat er bepaalde gezondheidsrisico’s hangen aan overgewicht. Zo is er een grotere kans op Diabetes type 2, hart- en vaatziekte, bepaalde vormen van kanker en gewrichtsklachten. Dit zijn allemaal dingen die we liever voorkomen dan genezen.

Hoe kan ik dan afvallen?

Het afvalproces zelf gaat van start zodra je minder calorieën eet dan dat jij verbruikt op een dagelijkse dag. Dit verschilt enorm per persoon. Zo heeft een zwaarder iemand door zijn gewicht veel meer moeite met bepaalde inspanningen. Doordat het lichaam hiervoor harder moet werken zal het uiteindelijk dus ook meer calorieën verbranden dan een lichter iemand.

Het is dus belangrijk in een negatieve energiebalans te komen door of minder te eten en/of meer te bewegen. Een tip die ik vaak meegeef aan mensen is om eens te beginnen met het opschrijven wat je eet. Vaak eten we ongemerkt veel meer dan we uiteindelijk nodig hebben en vragen ons dan achteraf af waar de extra grammen/kilo’s toch vandaan komen. Het klinkt misschien heel kinderachtig maar ieder pondje gaat toch echt door het mondje.

Het berekenen van mijn caloriebehoefte

Het berekenen van je caloriebehoefte kan een lastige opgave zijn. Zo zegt iedere site/ blog wel een andere berekening en zie je door het bomen het bos niet meer. Om jouw dieet schema compleet te maken zal ik je een site geven die ik persoonlijk het beste vind tussen alle andere calculators. Via de site van Project Gezond kan je een ideale rekentool gebruiken voor het berekenen van jouw caloriebehoefte.

De berekening is heel simpel. Je vult in de tool op de site je gegevens in. De berekening vereist je lengte, je gewicht, je leeftijd en je activiteitslevel. Voor dat laatste hoef je je zeker niet te schamen. Iedereen kan afvallen, ook als je niet sport. Hier komt een getal uit. Dit is dan je zo gehete caloriebehoefte.

Wat kan ik met mijn caloriebehoefte?

Dat is een goede vraag! Met je caloriebehoefte kan je namelijk enorm veel om stappen te maken richting jouw droom fysiek! Je caloriebehoefte is een rekensom van het rustmetabolisme, het lichamelijke activiteit en de intensiteit van de inspanning. Al met al is het dus een optelsom van de calorieën die jij verbrand. Dit getal wordt ook vaak in een dieet schema berekend als handvat hoeveel je op een dag zou mogen eten.

Zoals eerder gezegd is het namelijk de bedoeling om minder te eten dan dat je verbrand. Je kan bijvoorbeeld door dit uit te rekenen vandaag al starten met je eigen dieet schema. De waarde van je caloriebehoefte is eigenlijk het punt waar je quitte speelt. Wat ik hiermee bedoel is wanneer je over de hele dag bijvoorbeeld 2200 calorieën eet en jouw caloriebehoefte ook 2200 per dag is, je niet afvalt of aankomt. Je hebt precies gegeten wat je ook verbruikt hebt gedurende die dag.

Wanneer je een lange periode constant 500 calorieën onder je behoefte zult gaan zitten, creëer je een lange tijd een negatief energiebalans. Hierdoor zul je gewicht gaan verliezen. Als je de 500 calorieën minder aanhoudt is één à anderhalf kilo per week afvallen een gezond streven!

verspreid fruit en 2 glazen sap

Wat is een dieet schema?

Hedendaags bestaan er honderden soorten dieet schema’s. Beknopt gezien kan je ze onder verdelen in 3 hoofdgroepen:

  • Caloriearme dieet schema’s
  • Koolhydraatarme dieet schema’s
  • Vetarme dieet schema’s

Uit vele studies is gebleken dat het koolhydraatarme dieet het meest efficiënt werkt in de strijd tegen de kilo’s (bron, bron). Dit is natuurlijk voor ieder persoon verschillend. Onderstaand zal ik je mijn mening geven over het meest effectieve dieet schema.

Een dieet schema bestaat kortom uit een handleiding met maaltijden die jij kunt volgen om zo je streefgewicht te bereiken. De bovenstaande groepen spreken ieder voor zich. Zo is de focus bij het caloriearme dieet echt om weinig mogelijk calorieën binnen te krijgen. Het vetarme dieet om minder vet te eten en het koolhydraatarme dieet minder je de koolhydraten.

Belangrijke tips voor je start

Een succesvol afvalproces begint met een nieuw dieet. Voor ik je dieet schema’s ga toelichten wil ik je eerst een paar tips meegeven. Het is namelijk van belang dat je bepaalde dingen toch even hoort voor je aan iets nieuws begint.

Verwacht niet te veel

Het volgen van een gebalanceerd dieet schema kan vele voordelen met zich mee brengen. Zo wordt je een soort aan de hand genomen wat je moet eten en wanneer. Het is erg belangrijk om tijdens het afvalproces realistisch te blijven. Dat betekent dat je voor jezelf geen te hoge verwachtingen moet stellen. Je zult niet in een week dat buikje kwijt zijn en een paar kilo lichter. Te hoge verwachtingen kunnen namelijk alleen maar demotiveren en zorgen dat je eerder stopt met het afvallen.

Het schijnt zelfs uit onderzoek dat mensen met overgewicht die beginnen aan een dieet schema met te hoge verwachtingen, de moed veel sneller opgeven en uiteindelijk in dezelfde cirkel belanden als daarvoor (bron).

Schrijf eerst voor jezelf op wat je wilt bereiken. Vervolgens breek je dit grote doel af in allemaal kleine doelen. Het werkt namelijk erg motiverend om dagelijks/wekelijks dingen af te vinken dan wanneer je dit eens per maand doet. Zo zou je bijvoorbeeld wekelijks kunnen gaan wegen. Het is belangrijk dit op een vaste dag te doen. Je weegt jezelf dan in de ochtend als je wakker wordt direct na de ontlasting!

Een nieuw dieet volgen is de stap naar een nieuwe levensstijl. Dat is dan ook wat het ultieme einddoel moet zijn. De kleine stappen die je nu maakt vormen de nieuwe levensstijl van de toekomst om je op gewicht te houden. Maak je niet druk als het niet in één keer lukt een nieuw dieet toe te passen. Uit onderzoek is gebleken dat het 66 dagen duurt om van iets een gewoonte te maken, geef het dus even tijd! 😊 (Bron)

Wat je beter kunt vermijden

Jezelf vastnagelen met restricties wat je specifiek wel en niet mag eten is een te strenge vorm van diëten. Tuurlijk zijn er dingen die je beter kunt vermijden en die zie je dan ook niet terug in een dieet schema. Het is wel belangrijk om soms even te genieten van wat snoep of chocola maar doe dit met mate! Je kunt jezelf niet verbieden om dingen te eten waar iedereen soms wel eens zin in heeft.

Wat je wel kunt doen is rekening houden met de dingen die je eet. Een dieet schema stippelt eigenlijk een hele dag uit met wat je mag eten in de vorm van gezonde maar lekkere maaltijden. Wanneer je het zelf wilt gaan doen zijn er bepaalde dingen die je beter kunt laten staan. Ik zal ze hieronder kort voor je opsommen:

  • Minder de hoeveelheid frisdrank die je drinkt. Het beste is om het compleet te vervangen voor bijvoorbeeld water of (groene)thee.
  • Blijf gezonde vetten eten! Denk hierbij aan: noten, vette vis en olijfolie. Het is belangrijk om transvetten te vermijden!
  • Vermijd de bewerkte koolhydraten. Dit zijn onder andere: witbrood, bewerkte aardappelproducten, pasta en witte rijst.
  • Eet zo min mogelijk geraffineerde voeding. Deze zitten namelijk vol met suikers en bevatten amper vitamines en mineralen.

Ik snap dat dingen op deze lijst erg lekker kunnen zijn. Het is ook zeker niet meer verboden maar ik zou je aanraden het zoveel mogelijk te vermijden.

Rustiger eten

Deze kleine tip kan enorm veel invloed hebben voor sommige mensen. Het is namelijk belangrijk wanneer je een dieet schema start, je mindful of intuïtief leert eten. Dit klinkt misschien heel raar maar ik zal het je kort toelichten.

Doordat je aan een dieet schema zit mag je dus minder eten en leg je jezelf een soort restrictie op. Intuïtief eten leert je om van je eten te genieten. Doordat je minder mag eten, zul je ook minder eetmomenten op een dag hebben en hier zal je aan moeten wennen. Door meer van je eten te genieten krijg je het gevoel van eten ook meer onder controle. Je zult hierdoor alleen eten op de momenten dat je het nodig hebt. Zo voorkom je ook de onnodige vreetbuien uit verveling of stress.

Er is echter natuurlijk geen perfecte manier van eten die voor iedereen werkt. Het beste dieet schema is degene die jij het langst zou kunnen volhouden en hierdoor de uiteindelijke doelen gaat bereiken!

Welk dieet schema zou ik dan kunnen gebruiken?

Tussen de vele dieet schema’s heb ik er zelf ook een aantal gebruikt. Zo heb ik in een ander artikel het DASH dieet schema behandeld. Dit is ook een erg goed schema maar wordt veelal gekoppeld met het verlagen van de bloeddruk en mensen die wat minder lichamelijke beweging hebben. In dit artikel zal ik je het schema van dieetschema.nl toelichten. Dit is een schema die heel toegankelijk is voor iedereen!

Het toffe aan dit schema is het feit dat je heel veel invloed hebt in de samenstelling ervan. Zo doorloop je een aantal stappen en beantwoord je vragen met betrekking tot eten en de tijd die je hebt om eten te bereiden. Op basis van de ingevulde antwoorden wordt er een persoonlijk en op maat gemaakt voedingsschema samengesteld. Op deze manier heb je binnen 30 minuten jouw persoonlijke dieet schema al helemaal klaar!

Dit kan je verwachten van het schema van dieetschema.nl:

  • 100% persoonlijk dieet schema
  • Voor afvallen en zelfs aankomen
  • Géén crash dieet
  • Alleen eten wat jij lekker vind!
  • Je schema opgeleverd binnen 30 minuten
  • Eenmalig bedrag, geen abonnement

Start vandaag

Op de site van dieetschema.nl vindt je het verhaal van de jonge Anton uit Roosendaal. Hij is met behulp van het dieet schema binnen 4 maanden maar liefst 28 kilo afgevallen! Dit door middel van het aanpassen van zijn levensstijl en het implementeren van de gezondere maaltijden. Jij kunt dit ook!

Het fijne aan dit complete dieet schema is dat je hem binnen een halfuur opgeleverd krijgt. Zo kan je dus vandaag al de eerste stappen zetten richting je streefgewicht. Hierdoor kun je er lekker snel mee aan de gang waardoor je jezelf ook eerder de nieuwe levensstijl aanleert. Iedere dag een kleine aanpassing zijn toch 365 gezonde keuzes op jaarbasis! 😉

Wil jij nou ook stappen zetten richting je streefgewicht? Klik dan op de knop hier beneden om naar het gepersonaliseerde dieet schema te gaan!

Dieet schema van dieetschema.nl

Start vandaag met de eerste stap richting jouw streefgewicht!

Klik op de knop hier beneden om naar het dieet schema te gaan

Ga DIRECT naar het Dieet boek!

2 reacties op “Wat is nou een goed Dieet Schema?

  1. Hoi Team Energiek.

    Ik ben jullie artikel tegengekomen via de website van project gezond. Na dat ik mijn calorieën had berekend wist ik mijzelf eigenlijk nog steeds geen raad. Daarom wil ik jullie bedanken voor de heldere uitleg. Ik heb hier erg veel aan gehad en ga nu ook meteen aan dr slag met een eigen dieet schema. Ik had wel een vraagje over het schema van dieetschem.nl. Klopt het dat je een week lang aan maaltijden en gerechten krijgt?

    Ik hoor grag van jullie!

    1. Hoi Stefan,

      Allereerst bedankt voor je reactie.

      Fijn om te horen dat jij een stuk wijzer bent geworden op het gebied van dieet schema’s. Het klopt inderdaad dat na de vragenlijst Dieetschema.nl een week schema voor je klaarmaakt. Voor een eenmalig bedrag ontvang je een week lang aan recepten. Iedere dag kan variëren tussen de 5 en 6 maaltijden zodat je “meer” eet. Ik raad zelf vaak aan om een beetje te spelen hiermee. Zo kan je bijvoorbeeld een deel van de recepten overnemen van dieetschema.nl, en een deel van de recepten bedenk je zelf.

      Mocht je nog verdere vragen hebben, stuur ze dan gerust.

      Met sportieve groet,
      Team Energiek

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.