Waarom je Testosteron verhogen goed is!

Testosteron verhogen linksboven

Testosteron is een erg belangrijk hormoon in het lichaam en is goed voor talrijke processen. Het hormoon zorgt onder andere voor de spiergroei binnen ons lichaam. Ook zorgt het onder andere voor dichtere beharing en de bloeddruk in ons lichaam. Een tekort aan testosteron kun je merken aan depressie, neerslachtigheid en stemmingswisselingen.

Het is dan ook van belang je testosteron level hoog te houden. Het kan ervoor zorgen dat je jezelf minder neerslachtig voelt. Een verhoogt testosteron level laat je lekkerder in je vel zitten. Maar hoe kun je jouw testosteron verhogen? En is testosteron verhogen wel veilig?

Ik zal je dit allemaal HAARFIJN (inside joke) uitleggen in mijn artikel over waarom het verhogen van je testosteron goed voor je is! 😄

Inhoudsopgave

Wat is testosteron?

Testosteron is het belangrijkste androgeen (mannelijk geslachtshormoon). Ondanks dat het een mannelijk geslachtshormoon maken vrouwen het ook aan. Dit is alleen een stuk minder dan de man. Waar een man gemiddeld 7 mg per dag aanmaakt mag een vrouw het doen met 1-2 mg per dag.

De hoeveelheid testosteron in je lichaam schommelt door de jaren heen. Voor de puberteit heb je nauwelijks testosteron. In de puberteit begint dat echt te stijgen. Deze stijging houdt zich aan tot ongeveer je dertigste. Dan begint het gehalte testosteron langzaam af te nemen.

Testosteron heeft een aantal belangrijke werkingen binnen het menselijk lichaam:

  • Het stimuleert de ontwikkeling van de mannelijke primaire en secundaire geslachtskenmerken
  • Testosteron heeft invloed op de talgproductie waardoor onder andere acne ontstaat.
  • Testosteron heeft een grote invloed op het libido van de man/vrouw

Waarde van een hoger testosteron gehalte

Een hoger testosteron gehalte kan erg goed voor je zijn. Een hoog testosteron gehalte wordt vaak vergeleken met het feit dat iemand zich helemaal het mannetje voelt. De welbekende sportschool gasten met appels (soms zelfs watermeloenen) onder hun oksels en je doordringend aankijken. Dit is echter totaal niet het geval.

Je testosteron verhogen kan vele voordelen met zich meebrengen. Door simpelweg voeding, specifieke nutriënten en kleine aanpassingen aan je levensstijl kan jij al je op een natuurlijke manier je testosteron verhogen. Hierdoor:

  • Wordt je langzamerhand weer fitter en krijg je meer energie
  • Ben je gemotiveerder om dingen te ondernemen
  • Kun je de vader, partner, opa, of man zijn die jij wilt!
  • Slaap je lekkerder en zit je lekkerder in je vel
  • Heb je meer vertrouwen in jezelf en durf je veel meer.

Hoe herken ik dan een testosteron tekort?

Een testosteron tekort kan erg vervelend zijn. Er zijn verschillende symptomen die dit tekort kunnen aantonen. Ze zijn meestal van invloed op onze fysieke, mentale en seksuele welzijn. Daarom is testosteron verhogen niet heel vreemd. Het gebeurt vaak dat mensen na hun 30ste besluiten hun testosteron peil bij te houden en hem dus te verhogen.

Je kan een tekort aan testosteron merken aan één van de volgende symptomen:

  • Minder kracht en ook minder energie
  • Je zit niet lekker in je vel
  • laag zelfbeeld
  • Zweten
  • Slaapproblemen
  • Snel geïrriteerd
  • Verminderd libido en seksuele activiteiten

Is testosteron verhogen wel goed voor je?

Tegenwoordig zie je de jongste gasten al volledig opgepompt in de sportschool staan. Stuiterend van de testosteron lopen ze met appels onder hun oksels door de gym heen. Dat soort testosteron verhogingen kunnen toch niet goed voor je zijn hoor ik je al denken. Dat klopt inderdaad. Vaak zijn dit de jongens die onnatuurlijke hormonen in hun lichaam spuiten zonder de daadwerkelijke gevolgen daarvan in te zien.

Hoe kan je dan wel op een normale manier je testosteron verhogen? Er zijn vele natuurlijke manieren om op een gezonde manier je testosteron gehalte op te krikken zodat ook jij lekker in je vel zit.

De meest voorkomende tips zal ik hieronder voor je opsommen

Slaap voldoende

Slaap is een belangrijk onderdeel om je testosteron gehalte op peil te houden. Voldoende nachtrust draagt positief bij omtrent het aanmaken van testosteron in je lichaam. Weinig slaap betekent dus automatisch een lager testosteron waarde binnen het lichaam.

Zo een claim maak ik nooit zonder bewijzen vanuit een onderzoek. Onderstaand zie je een grafiek over de verhouding tussen het aantal uren dat je slaapt en de gemiddelde aanmaak van testosteron die dag. Je ziet een duidelijke trend in de hoeveelheid testosteron die er aangemaakt wordt naarmate je meer uurtjes gaat slapen.

Grafiek verhouding slapen en testosteron aanmaak

Daarom wil ik je meegeven dat slaap enorm belangrijk kan zijn. Zorg er dus voor dat je goed en voldoende slaapt. Dit klinkt misschien raar maar genoeg slaap is voor vele een probleem.

Een goede nachtrust begint met een goede voorbereiding van de nacht. Je kan jezelf enorm in de voet schieten als het gaat om je slaap. Ik zal je een paar tips meegeven die je kunnen helpen bij het goed en voldoende slapen:

  • Zorg ervoor dat je een niet te warme omgeving hebt om te slapen.
  • Probeer een zo donker mogelijke ruimte te creëeren
  • Vermijd cafeïne tot zeker 5-6 uur voor je wilt gaan slapen
  • Vermijd stressvolle activiteiten 3 uur voor je gaat slapen

Verlaag je vetpercentage

Wil je jouw testosteron verhogen maar heb je nog een hoog vetpercentage? Dan is het belangrijk om je vetpercentage te verlagen. Er zijn veel verschillende redenen waarom je jouw vetpercentage wilt verlagen. Zo brengt het pijn in de gewrichten met zich mee. Zorgt het voor een hoge bloeddruk en verhoogt het de kans op hart- en vaatziekte, suikerziekte, en ga zo maar door!

Recente onderzoeken hebben ook aangetoond dat een lagere testosteron waarde vaak gepaard gaat met een hoger vetpercentage. Je vetpercentage verlagen is dan dus ook geen hele gekke manier om jouw testosteron te verhogen!

Echter is dit niet het enige hormoon waar je vetpercentage invloed op heeft. Een te hoog vetpercentage heeft ook directe invloed op de insulinegevoeligheid van het lichaam. Je zal wel denken waarom dit aangehaald wordt. Het ding is dat zowel testosteron en de insulinegevoeligheid gepaard een rol spelen in de spier eiwit synthese, oftewel het proces om spiermassa op te bouwen.

Oftewel bij een te hoog vetpercentage heb je en minder testosteron. Ook heb je minder insulinegevoeligheid. Tot slot maak je hierdoor minder spiermassa aan. Wellicht is het dan toch tijd om dat bierbuikje weg te halen.

Een gezond streven voor je vetpercentage is tussen de 12-15%. Hierdoor zal jou testosteron productie ook weer een flinke boost krijgen ;-).

Eet meer vetten en koolhydraten

Ik hoor je nu al denken: “Dit moet je toch juist vermijden om wat kilo’s kwijt te raken?” Dit is een vertekend beeld die geschetst is door populaire diëten waar dit vermeden wordt. Dit is namelijk totaal niet het geval! Koolhydraten en vetten hebben een hele grote rol in de hormoon regulatie en voorziet het lichaam van voldoende energie.

Je kan ze dus zien als testosteron verhogende voedingsmiddelen. Vetten zorgen voor het gehele transport van de hormonen in het lichaam. Ook zorgt het ervoor dat de hormonen gesynthetiseerd kunnen worden.

In een recent onderzoek gingen ze dit ook testen. Ze splitsten een groep gezonde mannen in twee. De ene groep kreeg een dieet die hoog was in vetten waar de andere groep het dieet met de lage hoeveelheid vetten kreeg. Uit het onderzoek van 10 weken kwam naar voren dat de groep met het hoge vet dieet 15% meer testosteron in hun lichaam hadden dan de andere groep.

Koolhydraten voorzien het lichaam simpelweg van energie. Deze energie heb je hard nodig om te knallen tijdens een workout. Door je koolhydraat inname te verlagen zal uiteindelijk ook je testosteron waardes verlagen. Belangrijk om dus voldoende koolhydraten te blijven eten!

Tray met allerlei gezond voedsel en fruit

En nu aan de slag

Het mannelijke hormoon kun je simpel, veilig en natuurlijk verhogen. Je moet wel precies weten wat je doet aangezien je anders de situatie kan verslechteren. Bepaalde supplementen of onjuiste informatie en verkeerd trainen kunnen een negatief effect hebben op je testosteron gehalte. Wat je ook niet wilt is dat je in één keer heel je leven moet omgooien zodat je het op de lange termijn meestal laat schieten.

De tips hierboven zullen natuurlijk niet in één keer bijdragen aan een hoger testosteron level en moeten ook secuur uitgevoerd worden. Wat werkt dan wel direct om mijn testosteron te verhogen?

Een tijd terug ben ik op het TestoPlan gestuit van Jochum. Dit boek bevat een natuurlijke manier om jouw testosteron waardes in je lichaam te doen verhogen. Jochum heeft deze methode zelf ontwikkeld aan de hand van 1000+ wetenschappelijke onderzoeken. Jochum heeft 8 maanden gespendeerd om alles uit te vogelen omtrent het testosteron verhogen en heeft dit compleet samengevat in de vorm van een stappenplan.

Wat is het TestoPlan dan precies?

Het TestoPlan is een methode die je aan de hand van een stappenplan je mee neemt om op een natuurlijke wijze je testosteron te verhogen. Het bevat 11 stappen die gemakkelijk te volgen zijn zonder gedoe.

Het fijne aan de methode van Jochum is dat het heel toegankelijk is. Na het bestellen ontvang je jouw stappenplan direct in de mail en zou je dus ook meteen van start kunnen gaan met je nieuwe levensstijl.

Op dit moment loopt er nog een leuke actie bij het aanschaffen van het TestoPlan. Bij aanschaf ontvang je namelijk 7 bonussen die samen een totale waarde hebben van €187,-, en dat helemaal gratis!

Wat kun je verwachten van het TestoPlan?

In het TestoPlan leer je onder andere:

  • Hoe je door middel van lichaamsbeweging het mannelijke hormoon kunt verhogen en wat je juist NIET moet doen!
  • Hoe je met voeding het hormoon kunt verhogen en welke soort voeding dit juist remt
  • Welke tussendoortjes/snacks boosdoeners zijn voor jouw testosteron waarde.
  • Hoe je door middel van mentale hacks je brein voor de gek houdt en meer testosteron aanmaakt.
  • Welke producten 95% van de mensen gebruiken, maar het testosteron doen verlagen!
  • Hoe “altijd druk zijn” ervoor kan zorgen dat je testosteron lager wordt
  • En nog veel en veel meer!

Ervaring van Barry met het TestoPlan (61 jaar)

Eerlijk gezegd vond ik het plan soms moeilijk te lezen (soms veel moeilijke namen), maar heb veel opgezocht op google. Het is uiteindelijk helemaal goed gekomen en heb alles toegepast. Op dit moment merk ik veel verschil in energie en begint mijn buik platter te worden…. Ook in de sportschool krijg ik hulp en gebruik jullie tips voor rust en intensiteit. Echt een aanrader voor iedere man. Groeten, Barry.

Hoe jij vandaag al je testosteron kunt verhogen!

Je hebt zojuist gelezen waarom testosteron verhogen positief kan bijdragen aan jouw fysieke en mentale gezondheid.

In het TestoPlan van Jochum wordt je stap voor stap meegenomen hoe jij de benodigde testosteron waarde kunt bereiken waardoor je weer fitter en energieker door het leven kan. We willen tenslotte allemaal energiekworden (😆).

Klik hieronder om naar het stappenplan van Jochum te gaan.

Het testoplan met 2 voorbeeld maaltijden

Leer stap voor stap jouw testosteron level te verhogen!

Klik op de knop hieronder om naar het stappenplan van Jochum te gaan.

Ga DIRECT naar het stappenplan!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.