Afvallen zonder sporten?

Dit is hoe jij toch kilo's kunt verliezen zonder te sporten!

afvallen zonder sporten linksboven

Om gelijk met de deur in huis te vallen: afvallen zonder sporten is mogelijk. Om het afvalproces namelijk te starten moet je simpelweg minder calorieën eten dan dat jij verbruikt.  Een negatief energiebalans kan je ook bereiken als je een mindere fan bent van sporten of lichamelijke beweging.

Lukt het je niet om dagelijks te sporten in je leven? Of heb je geen fut meer om na een werkdag toch de sportschool in te duiken? Wij zullen je in dit artikel helpen om toch de overtollige kilo’s te kunnen kwijtraken!

Ik kan me voorstellen dat sommige mensen het lastig vinden te geloven dat afvallen zonder sporten daadwerkelijk mogelijk is, maar het kan echt. Met genoeg doorzettingsvermogen en discipline kan ook jij de overtollige kilo’s kwijtraken.

Kun je afvallen zonder sporten?

Om het afvalproces te starten is een negatieve energiebalans nodig. Hoewel dit wellicht heel technisch klinkt is het principe heel simpel. Je zult minder calorieën moeten gaan eten dan dat jij op een dag verbruikt.

Om dit te bereiken denken de meeste mensen aan uren in de sportschool staan of elke dag meerdere kilometers moeten rennen om wat kilo’s kwijt te raken. Dit is dus niet het geval. Ons lichaam is de hele dag bezig met van alles en nog wat. Deze processen kosten het lichaam energie waardoor je al calorieën verbrandt.

Door een gezond voedingspatroon te hanteren waardoor je een calorietekort creëert, zal ook jij de benodigde kilo’s kunnen verliezen!

Ik ga niet ontkennen dat lichaamsbeweging wel erg belangrijk kan zijn tijdens het afvallen. Zo kan je met een uurtje wandelen gemiddeld zo’n 240 extra calorieën verbranden (de berekening is op basis van iemand van 60 kg die 5 km/uur loopt). Probeer altijd een tussenweg te zoeken in de informatie die je leest en jouw persoonlijke voorkeuren. Mocht je hier moeite mee hebben kan je ons altijd een berichtje sturen! 😉

Geen streng dieet, maar een nieuwe levensstijl

Een streng dieet werkt af en toe. Vaak is het dieet te streng waardoor we al gauw terug vallen in ons oude patroon. Hierdoor belanden we al snel weer op ons oude gewicht of in sommige gevallen komen we nog meer kilo’s aan.

Een nieuw maar ook gezondere levensstijl kent niet alleen zijn voordelen voor het getal op de weegschaal. Je kunt hiermee je totale gezondheid ook verbeteren op veel vlakken. Afvallen brengt onder andere de volgende voordelen met zich mee:

  • Een kleinere kans op Diabetes type 2
  • Vrijere luchtwegen
  • Minder visceraal vet
  • Mindere kans op hart- en vaatziekten
  • Je zit lekkerder in je vel

Afvallen brengt over het algemeen veel voordelen met zich mee. Je kunt dan dus afvallen zonder sporten en profiteren van de voordelen die het met zich mee brengt.

Afvallen met het DASH Dieet

Zoals we eerder gelezen hebben is het belangrijkste om minder calorieën te eten dan dat we verbruiken. De vraag die dan al snel naar boven komt is hoe we dat calorietekort gaan bereiken. Daarvoor hebben wij de ideale oplossing gevonden voor jou!

Het DASH Dieet is een bekend voedingspatroon wat over is gekomen vanuit Amerika. Het is een gebalanceerd dieet waarbij je vooral groente, fruit, mager vlees en noten eet. De kernpunten van het dieet bestaan uit gevarieerde maaltijden, kleinere porties en je eet een stuk minder zout.

Al vanaf 2011 wint het DASH Dieet veel prijzen in Amerika voor het beste dieet in de VS. Je wint natuurlijk niet zomaar zulke prijzen. Daarom hebben wij het boek bekeken en beoordeeld voor jou. Zo kun je goed kennis maken met het DASH Dieet.

Herkomst van het DASH Dieet

Het Dash Dieet is ontstaan om het probleem van een te hoge bloeddruk tegen te gaan. Het dieet is namelijk samengesteld door een team cardiologen. Het is daarom ook niet bedoelt om direct af te vallen maar om jouw levensstijl om te gooien. Desondanks is de kans erg groot dat je kilo’s zult verliezen door het gezonde en gevarieerde eten.

DASH is een afkorting voor: Dietary Approaches to Stop Hypertension. Ofwel het verlagen van je bloeddruk door middel van een gebalanceerd dieet.

Sinds kort is er een Nederlandse versie beschikbaar van het Dash Dieet. Hier wordt het gehele dieet uitgebreid besproken en krijg je toegang tot alle 101 maaltijden.

Wat is het DASH dieet dan precies?

Een groot en bekend gezondheidsrisico voor ouderen is een te hoge bloeddruk. Om en nabij heeft een kwart van de mensen hier last van. Bij oudere mensen komt dit probleem nog vaker voor. Bij mensen boven de 65 is dit meer dan de helft.

Een te hoge bloeddruk is een belangrijke risicofactor op het gebied van gezondheid. Een te hoge bloeddruk neemt namelijk nare ziektes met zich mee zoals hart- en vaatziekten. Deze twee samen zorgen voor heel veel doden in de Nederlandse ziekenhuizen. Natuurlijk kan je medicijnen nemen om jouw bloeddruk te verlagen. Echter kan het simpelweg ook door het veranderen van je levensstijl.

Het DASH dieet is ontwikkeld door middel van een groot wetenschappelijk onderzoek. Cardiologen waren opzoek naar de beste manier om mensen hun bloeddruk te verlagen. Dit dieet is dan ook compleet gebaseerd op wetenschappelijke bevindingen en niet een manier om geld te verdienen.

Het DASH Dieet boek

Sinds kort is er dus een Nederlandse vertaling van het Amerikaanse dieet boek. Je kunt het boek downloaden op de website van het DASH dieet. De Nederlandse variant van het boek is ondertussen al duizenden keer gedownload en de reacties zijn erg positief.

Het DASH Dieet Receptenboek bevat:

  • 15 Ontbijtrecepten en smoothies met o.a. de “Gezond Hart” Smoothie
  • 55 heerlijke LUNCH recepten met o.a. “De Noten Burger” of “de Volkoren Pizza”
  • 20 knapperige TUSSENDOORTJES met o.a. “Gezonde Koffiekoekjes”
  • 51 smakelijk HOOFDGERECHTEN met oa. “de gekruide Tonijn”
  • 14 heerlijke en gezonde NAGERECHTEN met o.a. “de mangomousse”
  • 7 gezonde, verfijnde SAUZEN met o.a. “de pittige Kaasdipper”

Eigenschappen van het DASH Dieet

  • Bewezen gezond en evenwichtig afslanken ZONDER Jojo-Effect.
  • Aangeraden voor Diabetici en nierpatienten.
  • Bewezen resultaten om je hoge bloedruk te verlagen op natuurlijke wijze
  • Bewezen resultaten om je cholesterolgehalte te verlagen
  • Je ontdekt een nieuwe, gezonde levensstijl met normale producten

De basisprincipes van afvallen tijdens het DASH Dieet

Het belangrijkste principe van DASH is dat je gezond moet leven. Onder gezond leven verstaan we een in de volksmond dat je genoeg moet sporten en gezond moet eten.

Het belangrijkste punt voor voeding is om minder verzadigde vetten te gaan eten. Ook zal je minder rood vlees eten (zoals Biefstuk). Daarnaast beperk je jouw suiker en zout inname en kies je alle magere vormen van zuivel en vlees.

Om dat te vervangen eet je veel groente en fruit. De zuivel kan je vervangen door magere varianten. Denk hierbij aan magere melk of yoghurt. Je dagelijkse stuk vlees kan je vervangen door een stuk kip of kalkoenfilet. Ook vis is een goede magere vervanging. Als aanvulling op je maaltijden voeg je diverse noten, zaden en pitten toe.

groente en fruit verspreid horizontaal

Beweging

Ik hoor je al denken: “Beweging? Dit was toch een artikel over afvallen zonder sporten?”. Dat klopt, je kan het DASH Dieet gebruiken om jouw eetpatroon compleet om te gooien en langzamerhand het gewicht te bereiken wat jij wilt. Sporten is een extra hulpmiddel tijdens het afvallen wat zorgt voor meer beweging.

Het complete doel van het DASH Dieet is het bereiken van een gezonde levensstijl. Voeding is een groot aspect binnen je gezondheid. Wanneer je voeding op en top in orde is en je constant genoeg onder je behoefte zit, zul je geen extra beweging nodig hebben voor jou streefgewicht.

Doordat beweging zo’n relatief makkelijk hulpmiddel is binnen het afvallen zal ik je aanraden om toch te proberen enige beweging per week te doen. Dit kan heel simpel zijn. Denk aan een rondje wandelen met een vriend/vriendin of pak een keer de fiets om de boodschappen te doen. Als je meerdere kleine aanpassingen brengt is dat al een grote stap richting je streefgewicht.

Tips voor tijdens het dieet

Ben je nou enthousiast geworden over het DASH dieet en zie jij jezelf dit al helemaal doen? Wees dan wel bewust van het feit dat je meer groente, fruit, noten, zaden, etc. gaat eten. Waarschijnlijk ben je dit totaal niet gewend en zou dat in het begin wat darmproblemen kunnen veroorzaken.

Maak je geen zorgen! Het DASH Dieet boek bevat alle handvatten om hier rustig mee van start te gaan om darmprobleem te voorkomen. Het is alleen een waarschuwing 😉.

Bovendien is het DASH Dieet niet geschikt als je:

  • Melk of lactose intolerant bent
  • Een allergie voor noten, zaden, bonen of peulvruchten hebt
  • Je medicatie gebruikt tegen een hoge bloeddruk

Mocht je door middel van het DASH Dieet je bloeddruk doen willen verlagen zou je het altijd kunnen bespreken met je huisarts. Wellicht kun je de medicatie vervangen door een gezonder eetpatroon om zo ook je hoge bloeddruk tegen te gaan.

Hoe begin ik dan met mijn nieuwe levensstijl?

Met de volgende tips zal ik je helpen om goed te beginnen met het DASH Dieet. Het is belangrijk om te begrijpen dat een nieuwe levensstijl niet in één keer is gebeurd. Onthoud dat elke dag een stap vooruit, 365 stappen in de goede richting zijn op jaarbasis! 😉

Houd je calorieën bij

Het is al een paar keer vermeld maar afvallen zonder sporten bereik je door het creëren van een calorietekort. Begin vandaag nog met het bijhouden met wat je eet. Zo zie je overzichtelijk waar eventuele fouten zich vormen in je dieet en kan je de problemen aanpakken. Wellicht is het een extra motivatie om de eventuele beweging toe te voegen. Dan weet je dat je die dag goed hebt afgesloten met een calorietekort en extra verbranding door het bewegen. Mocht je jouw calorieën willen tracken, is de app MyFitnessPal de ideale tool hiervoor! 😉

Probeer vloeibaar fruit en groente

Groente en fruit zijn nou eenmaal dingen die je meer moet gaan eten zodra je een gezondere levensstijl gaat hanteren. Dit hoeft dan ook zeker niet vies te zijn! Verzin lekkere smoothies met jouw favoriete fruit/groente en maak er wat lekkers van. Afvallen hoeft geen straf te zijn. De complexe koolhydraten zorgen er voor dat je eerder een verzadigd gevoel hebt voor minder calorieën.

Mensen die gezond eten en regelmatig sporten

Neem recepten over uit het DASH Dieet

Nu je de belangrijkste bouwstenen hebt gehanteerd in je leven is het simpelweg overnemen wat er in het boekje staat. Je houd je calorieën nu bij, eet meer groente en fruit en beweegt zelf soms wat hier en daar. Probeer maaltijden die je nu maakt te vervangen voor gezondere of meer gevarieerde maaltijden vanuit het DASH boek.

Kies voor gezondere snacks

Het alleen maar eten van 3 maaltijden is bijna onmogelijk. Ieder heeft wel eens trek tussendoor en moet dan wat te snaaien hebben om die honger te verslaan. Probeer deze cheats te voorkomen door gezondere opties bij de hand te hebben. Denk hierbij aan crackers, rijstewafels of noten.

Wat zeggen onze wetenschappers dan over dit dieet?

Dat is een hele goede vraag. Wetenschappers hebben dan ook uitvoerig onderzoek gedaan naar dit dieet. De naam voor best werkend dieet mag je dan ook niet zomaar op je nemen.

Uit meerdere studies is gebleken dat wanneer je DASH implementeert in je dagelijkse levensstijl, het enkele risicofactoren verlaagt voor het verkrijgen van hart- en vaatziekten (bron). Ook zijn er meerdere studies gedaan naar het Dash dieet en de relatie met afvallen. Uit onderzoeken is gebleken dat het Dash Dieet een positieve invloed heeft op het verliezen van overtollige kilo’s (bron).

Conclusie – Is het Dash dieet iets voor mij?

Dit gaat er natuurlijk enorm van afhangen hoe serieus en gedisciplineerd jij bezig gaat zijn met het dieet. Voor degene die echt graag hun overtollige kilo’s willen verliezen en ze ook voor goed laten verdwijnen is het Dash dieet de oplossing. Door het hanteren van de nieuwe levensstijl is de kans veel kleiner om weer terug te vallen in je oude patroon.

Doordat dit dieet meer op eten is gericht dan op bewegen is dit het dieet om af te vallen zonder extra lichaamsbeweging toe te passen. Het kan en mag altijd maar het is niet noodzakelijk in het dieet. Wanneer je constant een calorietekort hanteert volgens het DASH Dieet zul je een gezonde 1-2 kilo per week kunnen verliezen. Doordat je een levensstijl creëert zul je aan de hand van DASH deze kilo’s ook buiten de deur houden! 😄

Begin vandaag nog met jouw nieuwe levensstijl!

Zojuist heb je gelezen hoe je via het DASH Dieet kunt afvallen zonder te sporten.

In het DASH Dieet boek vind je allerlei recepten die jouw kunnen gaan helpen op het gebied van afvallen en het creëeren van een nieuwe levensstijl.

Dit is by far de beste methode om weer op jouw streefgewicht te komen.

Klik op de knop hier beneden om het DASH Dieet boek te bekijken!

iPad met een recept keuken

Bereik jouw nieuwe levensstijl vandaag nog!

Klik op de knop hieronder om naar het DASH Dieet boek te gaan!

Ga DIRECT naar het Dieet boek!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.